Content affiliates ondergewaardeerd

Facebooktwitterlinkedin

Voor veel online marketeers is Affiliate Marketing een van de lastigste kanalen om aan te sturen en te laten groeien. De eerste prioriteit gaat vaak uit naar het keuren van affiliates en transacties, de communicatie met netwerken en het beantwoorden van vragen van affiliates.
Om de volgende stap te maken is het echter nodig om te werken aan de ideale vergoeding structuur die stimulerend werkt voor affiliates in de breedte van je affiliate programma.

Op dit moment worden affiliates over het algemeen allemaal op dezelfde manier beloond. Het komt nog maar weinig voor dat er verschillende vergoedingen worden gehanteerd voor verschillende soorten affiliates. De verwachting voor 2013 is dat hier verandering in zal komen. Om te weten waar we naar toe gaan is het handig om te weten waar we nu staan.

De meest voorkomende vorm van differentiatie in vergoedingen is de staffel. Hierbij wordt de vergoeding die een affiliate kan verdienen bepaald aan de hand van het aantal sales of omzet. In theorie zou dit vooral voor kleine affiliate motiverend moeten werken om meer sales te realiseren. In werkelijk profiteren vooral grote affiliates hier van. Zij hebben veel bereik, komen snel in een hoge staffel en verdienen daardoor meer. Kleine affiliates profiteren nauwelijks terwijl juist zij erg waardevol kunnen zijn.

Een andere vorm van differentiatie is het toepassen van verschillende vergoedingen voor onder andere kortingscode websites en cashback portals. Een aantal adverteerders ziet dat deze affiliates vooral aan het einde van het aankoopproces een rol spelen. Het gevolg is dat ze zeer veel sales toegewezen krijgen met een hoog conversiepercentage en dus een hoge eCPC. Het is relatief gemakkelijk scoren voor deze affiliates en de werkelijk toegevoegde waarde van deze affiliates op de sale is niet altijd duidelijk.

Om dit effect te reduceren kan er voor worden gekozen om deze affiliates te waarderen met een lagere vergoeding. Deze vorm heeft het afgelopen jaar terrein gewonnen onder adverteerders. Een rigoureuze toepassing van deze vorm kan echter kwaad bloed zetten bij affiliates. Zo leidde een aanpassing van het beleid van Sundio tot veel ophef.

Vergelijking met andere kanalen
Hoe zou het anders kunnen? Daarvoor maken we een vergelijking met het kanaal SEA (AdWords). Als SEA op dezelfde manier zou worden aangestuurd als affiliate marketing, zou dat betekenen dat alle campagnes, zoekwoorden en advertenties moeten voldoen aan dezelfde ROI doelstelling. Binnen dit kanaal is het echter heel gebruikelijk dat verschillende campagnes verschillend presteren, en ook met verschillende (sub)doelstellingen worden aangestuurd. De juiste mix van volume en ROI moet leiden tot het gewenste resultaat.

Het is bijvoorbeeld logisch dat je een betere ROI haalt op het zoekwoord ‘spaarrekening afsluiten’ dan op het zoekwoord ‘spaarrente’. En toch zul je, als je wilt groeien, ook moeten adverteren op generiek zoekwoorden als ‘spaarrente’. Je neemt genoegen met een lagere ROI en evalueert de assisterende waarde van deze zoekwoorden op je totale account en andere kanalen. Bezoekers die via dit zoekwoord je website bereiken kunnen wel degelijk waardevol zijn. Mogelijk had deze bezoeker je niet gevonden als je niet had geadverteerd op dit zoekwoord.

SEA strategie toepassen binnen Affiliate marketing
Terug naar affiliate marketing. Het zoekwoord ‘spaarrente’ zou je kunnen vergelijken met een affiliate die een blog bijhoudt over geldzaken in het algemeen en een artikel heeft geschreven over het vervallen van het spaarloon. De kans is aanwezig dat deze affiliate een bezoeker aanzet tot het nadenken over de plek waar hij zijn vrijgekomen geld zal onderbrengen.

Na een bezoek aan de website van de bank die wordt genoemd in het artikel besluit de bezoeker om op zoek te gaan naar de hoogste spaarrente. Hij vindt een (affiliate)website die rentes met elkaar vergelijkt. De bezoeker opent uiteindelijk een rekening op de website van de bank die hij al eerder had bezocht na een klik op een affiliate link. De blogger ontvangt niets en de vergelijker strijkt een mooie vergoeding op.

Om dit effect te compenseren en om de verschillende ‘stappen’ in het aankoopproces naar toegevoegde waarde te waarderen is het verstandig om de assisting waarde van het bezoek, de time on site en het aantal bekeken pagina’s te analyseren en op basis daarvan te besluiten om deze blogger al dan niet een hogere vergoeding te geven dan het renteoverzicht.

De uitdaging ligt uiteraard in het opsporen van waardevolle affiliates die nieuwe geïnteresseerde bezoekers doorsturen. Daarnaast zul je de effecten van deze afspraken moeten monitoren, evalueren en daar waar nodig bijsturen. Binnenkort zal op onze weblog een artikel verschijnen waarbij wordt ingegaan op onder andere het inzichtelijk maken van de individuele assisterende waarde van affiliates door bijvoorbeeld gebruik te maken van Multi-Channel trechters in Google Analytics.

3 reacties

  • Daan 20 maart 2013 at 12:59

    Hoi Arjen,

    Affiliate marketing is hard werken, niet? Tof in ieder geval dat je er bovenop zit. Ben heel benieuwd hoe jullie de assisterende waarde case benaderen. Wellicht dat wij je met onze data kunnen helpen?

    Bel je begin volgende week even.

    Groet,

    Daan

  • Simone 23 mei 2013 at 20:13

    Het kan inderdaad vrij lastig zijn, ben er hard mee bezig.

  • haans 30 mei 2013 at 17:59

    Ik heb ook een affiliates site gehad, maar het bleek toch lastig. Misschien toch maar weer aan beginnen.

Het is niet mogelijk om te reageren.