Invloed Google AdWords wijzigingen op Affiliate Marketing

Facebooktwitterlinkedin

Google heeft aangegeven per dinsdag 14 september 2010 haar merkenbeleid te wijzigen ten aanzien van AdWords. Dit houdt in dat het vanaf dat moment mogelijk is voor iedereen om op zoekwoordniveau op bedrijfsnamen (die tot nu toe beschermd konden worden) te adverteren in AdWords (zie ook “Hoe om te gaan met het nieuwe merkenbeleid in Google AdWords?”).

De wijzigingen die Google gaat doorvoeren hebben ook invloed op affiliate marketing. Niet alleen concurrenten, ook affiliates kunnen vanaf dat moment inkopen op merknamen. Binnen affiliate marketing kunnen adverteerders aangeven wat affiliates wel/niet mogen op het gebied van inkopen in AdWords.

Campagne instellingen Zoekmachinemarketing binnen affiliate marketing
Er zijn drie mogelijkheden qua beleid dat adverteerders richting affiliates kunnen aangeven:

  • Een open beleid. De affiliate mag in dat geval AdWords zonder restricties inzetten.
  • Een beperkt beleid. Affiliates mogen wel AdWords gebruiken, maar mogen niet inkopen op bijvoorbeeld de merknaam van de adverteerder (en misspellingen van de merknaam).
  • Een gesloten beleid. Affiliates mogen AdWords wel toepassen voor eigen sites (door bijvoorbeeld in te kopen op generieke termen), maar mogen niet rechtstreeks bezoekers doorsturen vanuit de AdWords advertenties met een affiliate link naar de adverteerder.

Advies Traffic4u
Traffic4u adviseert om een gesloten beleid te hanteren. De reden hiervoor is dat Google slechts één advertentie per adverteerder per zoekopdracht laat zien. Op het moment dat er geen gesloten beleid gehanteerd wordt, mogen affiliates inkopen in AdWords en bezoekers rechtstreeks doorsturen naar de adverteerder. Daarmee kan het voorkomen dat de affiliate vertoond wordt bij een zoekopdracht en dat daarmee de eigen advertentie van de adverteerder niet meer zichtbaar is. De affiliate komt daarmee in het vaarwater van de adverteerder.

Verwarring
Er is nu bij een aantal affiliates, affiliate netwerken en adverteerders verwarring ontstaan. Adverteerders die zoekmachinemarketing hebben uitgesloten denken dat dit voldoende is om te voorkomen dat affiliates niet op concurrerende merknamen gaan adverteren. Dit ligt genuanceerder. Zoekmachinemarketing binnen affiliate marketing kan namelijk door affiliates op twee manieren ingezet worden:

  • Affiliates die geen eigen website hebben adverteren in AdWords. Deze affiliates plakken een affiliate URL rechtstreeks in AdWords en sturen daarmee bezoekers vanuit AdWords naar de site van de adverteerder (zonder tussenkomst van een eigen site).
  • Affiliates die AdWords inzetten met een eigen site.

De richtlijnen met betrekking tot zoekmachinemarketing binnen affiliate marketing hebben alleen betrekking op de eerste groep affiliates. TradeDoubler heeft dit in een mail aan haar adverteerders ook duidelijk gecommuniceerd:

“…Het is nu ook mogelijk voor je affiliates om op concurrerende merknamen te bieden en verkeer door te sturen naar jullie website (al dan niet via een landingspagina). Dit kan voor conflicten zorgen met jullie concurrenten. Wij raden daarom aan om ook concurrerende merknamen uit te sluiten. Uit ervaringen uit de UK (waar deze aanpassing al eerder is ingevoerd) blijkt dat het bieden op concurrerende merknamen nauwelijks voorkomt, maar we kunnen beter voorkomen dan genezen…”

Daisycon heeft in een blogpost op Marketingfacts aangegeven hoe zij omgaan met de wijzigingen van Google:
“…Bij Daisycon hebben we besloten het beleid van Google te volgen. Publishers mogen vanaf 14 september vrij bieden op merknamen van concurrenten van de adverteerder. Het blijft echter niet toegestaan op de merknaam van een adverteerder zelf te bieden. Ook houden we de regel aan dat de adverteerder uiteindelijk bepaalt hoe er gepromoot mag worden. Als een adverteerder besluit dat het niet is toegestaan om te adverteren op merknaam van een concurrent -bijvoorbeeld omdat zij het niet chique vinden, of omdat er een gentlemen’s agreement bestaat dat men niet op elkaars merknaam biedt- dan dienen publishers dit te respecteren…”

In eerste instantie leek het voldoende te zijn om deze voorwaarden op te nemen: “zoekmachinemarketing is niet toegestaan en het is tevens niet toegestaan om op merknaam of misspellingen van de merknaam te adverteren”. Dat is vanaf 14 september niet meer voldoende om te voorkomen dat affiliates zoekmachinemarketing toepassen op concurrentnamen (al dan niet met een eigen website).

Bij de meeste affiliate netwerken is het dus vanaf 14 september toegestaan voor affiliates om op merknamen van concurrenten te adverteren, tenzij de adverteerder aangeeft in haar campagne dat het niet mag.

Advies: voorwaarden zoekmachinemarketing uitbreiden
Het advies is om de voorwaarden uit te breiden. De reden daarvoor is om inkoop op concurrentnamen te voorkomen. Een eerdere case liet zien dat de adverteerder vaak aansprakelijk is, ook voor de acties van een affiliate. Het is daarom het advies om deze voorwaarden op te nemen in de affiliate campagne:

  • Zoekmachinemarketing is niet toegestaan.* Het is tevens nooit toegestaan om op bedrijfsnaam, bedrijfsnamen van concurrenten en misspellingen van bedrijfsnamen te adverteren!**

* Hiermee wordt voorkomen dat affiliates in AdWords adverteren met jouw domeinnaam.
** Hiermee wordt voorkomen dat affiliates ook met een eigen domeinnaam mogen adverteren op eigen/concurrent bedrijfsnamen.

2 reacties

  • Janette Bos 24 april 2012 at 14:40

    Lekker informatief, helder verhaal. Kan ik veel mee in mijn lessen, groet Janette

  • Mike 17 november 2012 at 11:21

    Het wordt voor affiliate marketeers moeilijker om bezoekers te krijgen via google adsense. Tenminste naar mijn mening. Google keurt steeds vaker mijn gemaakt advertenties af, maar ik blijf het proberen.

Het is niet mogelijk om te reageren.