Van Google Shopping naar Affiliate Marketing?

Facebooktwitterlinkedin

Begin dit jaar is de dienstverlening van Google in Nederland uitgebreid met Google Shopping (ook wel bekend als Google Product Search). Vorig jaar in november gaf Dan Chiss van Google in New York een presentatie over de visie van Google als het gaat over display en affiliate marketing. Wat is de visie van Google en wat kunnen we verwachten, met name op het gebied van affiliate marketing?

Google Affiliate Network

De sessie begon met een funnel, waarin een groot aantal affiliates werden getoond die actief zijn in het Google Display Netwerk. Bovenin in de funnel zitten de topmerken. De content die zij creëren, creëren ze rondom advertenties. Het gaat daarbij om sites als YouTube en de New York Times. Onderin de funnel zitten de echte affiliates: de content die zij produceren is gericht op het genereren van conversies. Google gaf aan dat het voor de topmerken juist interessant is om verder de funnel in te gaan: richting affiliate marketing op cost per sale (CPS) basis.

Google’s visie op Display Advertising en Affiliate Marketing

Chiss ging in op de visie die Google heeft, zowel op het gebied van display advertising als op het gebied van affiliate marketing. Bij beide kanalen richt Google zich op drie pijlers: vereenvoudigen (simplify), prestatie (performance) en transparantie (open).

Vereenvoudigen (simplify)

Google geeft aan dat vereenvoudigen erg belangrijk is. Google doet dit door bijvoorbeeld haar platformen (zoals Google Adsense, Google Affiliate Network, YouTube, etc.) aan elkaar te koppelen. Als een affiliate zowel Google Adsense als het Google Affiliate Network gebruikt, krijgt hij één betaling met zowel de inkomsten uit Adsense als uit het affiliate netwerk. Google doet dit ook voor adverteerders: als een adverteerder Google Product Search inzet en zich daarna aansluit bij het Google Affiliate Network, wordt de product feed uit Product Search automatisch overgenomen naar het Google Affiliate Network. De feed is dan direct beschikbaar voor affiliates!

Prestatie (performance)

Een andere pijler van Google is prestatie. Binnen display advertising houdt dat in dat adverteerders advertenties kunnen optimaliseren, zodat ze meer uit campagnes kunnen halen. Binnen het Google Affiliate Network heeft Google een Advertiser Opportunity Center (voor adverteerders) en een Publisher Opportunity Center (voor affiliates). Het Opportunity Center voor adverteerders laat zien welke affiliates goed presteren en welke affiliates een adverteerder nog niet promoten, maar wel interessant zijn. Bij het Opportunity Center voor affiliates geeft Google aan welke adverteerders interessant kunnen zijn voor affiliates om te gaan promoten. Google was terughoudend in het geven van de factoren die een rol spelen bij de data die wordt getoond in het Opportunity Center, maar gaf wel aan dat Google voornamelijk let op Return on Investment (ROI).

Transparantie (open)

Tot slot gaf Google aan dat het netwerk een open ecosysteem moet zijn: transparantie is daarbij erg belangrijk. Google probeert transparantie te realiseren door tools voor adverteerders aan te bieden. Daarnaast laat Google de contactgegevens van affiliates zien, zodat adverteerders eenvoudiger een relatie op kunnen bouwen met de affiliates.

Toekomst

In de Verenigde Staten wordt veel onderzoek gedaan naar affiliate marketing, deze trend zien we in Nederland ook. Met de strategie van Google waarbij de focus ligt op de drie pijlers wil Google affiliate marketing naar een hoger niveau tillen. Door transparantie wordt het eenvoudiger om deals te sluiten met specifieke affiliates. De combinatie van transparantie en het aanleveren van optimalisatietools, maakt het mogelijk om meer uit affiliate marketing te halen. Google kon nog niet aangeven wanneer het Google Affiliate Network beschikbaar wordt in Nederland.

Persoonlijke visie

Google is op dit moment druk bezig met het uitrollen van Google Shopping. Persoonlijk denk ik dat Google eerst Google Shopping groot wil maken. De stap om dan het Google Affiliate Network in Europa uit te rollen is erg eenvoudig. Google heeft dan namelijk alle product feeds in bezit (die door adverteerders zijn aangeleverd voor Google Shopping). Die feeds gebruikt Google als input voor het Google Affiliate Network. Daarmee kan Google relatief snel haar affiliate netwerk in Europa groot maken en is het zeer eenvoudig voor adverteerders om een affiliate campagne binnen het Google netwerk te starten. Transparantie is op dit moment een veel besproken onderwerp binnen affiliate marketing. Google speelt daar slim op in en zal naar verwachting veel adverteerders over de streep trekken om zich aan te sluiten bij het Google Affiliate Network.