Automatisering van je online marketing activiteiten: en dan?

Facebooktwitterlinkedin

Automatisering is een hot topic in de online marketing wereld. Waar de één vreest voor zijn baan, zit de ander juichend achter de computer. Maar wat levert automatisering onze branche eigenlijk op? En wat doe je met de ruimte die ontstaat? Online Marketing Consultant Gijs Seubers licht een tipje van de sluier op.

Automatisering van online marketing activiteiten. De mogelijkheden zijn daar en dus maken we er bij Traffic4u volop gebruik van. Het automatiseren van online marketing activiteiten past goed bij de behoefte van onze consultants en klanten om repetitieve handelingen op een meer efficiënte wijze uit te voeren en efficiënter te werken, zodat er meer tijd overblijft voor zaken die er écht toe doen. Traffic4u werkt dan ook veelvuldig met de campaign management software van bGenius, waarmee we zaken als budget forecasting, dashboarding en dynamic advertising grotendeels automatiseren.

Andere voorbeelden van automatiseringen in onze branche zijn de opkomst van feedbased adverteren (shopping, dynamic advertising, dynamic product ads op Facebook en DSA). Google heeft zelfs ‘Smart Campaigns’ geïntroduceerd waarin verschillende aspecten van campagnevoering volledig uit handen worden gegeven, meer hierover lees je in het blog van collega Jorg Wendker. Daarnaast merken we ook dat het aantal verzoeken van onze klanten om zaken als rapportages en dashboarding te automatiseren explosief toeneemt en leveren wij ook hier efficiënte en innovatieve oplossingen voor.

De interesse voor automation komt ook duidelijk naar voren in de stijging van de zoektrend op de term ‘Marketing automation’ die nog nooit eerder op zo’n hoog niveau lag als in de zomer van 2017.

Ok duidelijk, maar wat te doen met de ruimte die ontstaat?
Aan de hand van deze trend zou het ontzettend logisch zijn om een blog te schrijven over het waarom van automatiseren, wat je allemaal kunt automatiseren en hoe je dat vervolgens moet doen. Desondanks is het doel van deze blog om eens vooruit te kijken naar een industrie waarin zaken als dashboarding, rapporteren, campagnevoering en misschien zelfs campagneplanning volledig zijn geautomatiseerd. Binnen deze industrie zullen online marketing consultants een aanzienlijk gedeelte van hun tijd overhouden. Aan ons om deze tijd nuttig te besteden zodat onze toegevoegde waarde voor onze klanten verder wordt vergroot. Hieronder lees je een aantal mogelijkheden om deze overgebleven tijd waardevol in te vullen.

Marketing
Iedereen die marketing heeft gestudeerd is bekend met de 4 P’s. Desondanks merken wij dat binnen online marketing de focus voornamelijk op de P van promotie ligt. Hier ligt voor veel consultants een kans om zich eens te verdiepen in bijvoorbeeld de (online) propositie van de klant en hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie. Ook zijn er altijd mogelijkheden om je te verdiepen in de trends uit de industrie van je klant of het algemene bedrijfseconomische klimaat. De opgedane inzichten kun je verwerken in je campagneplanning.

Data
Voor de liefhebbers van data komen er gouden tijden aan. Uiteraard werkt iedere online marketing consultant nu al dagelijks met data van de klant, maar de mogelijkheden zullen alleen nog maar toenemen. Zo wordt omni-channel attributie binnen afzienbare tijd de industrie standaard met de introductie van (bijvoorbeeld) Google attribution en data-driven attribution voor Google Analytics. In het verlengde van last click attributie wordt het ook hoog tijd dat consultants verder kijken dan alleen de directe waarde van een transactie. Customer lifetime value is een zeer bekend concept in de marketingwereld maar de adoptie ratio hiervan binnen online marketing is nog relatief laag waardoor er een grote kans ligt om sales af te rekenen op échte waarde in plaats van alleen de waarde op dat specifieke moment.

Mensen
Wanneer er binnen online marketing over een doelgroep/ audience wordt gesproken dan gaat het gesprek al gauw over hoe we deze mensen kunnen bereiken en hier zijn dan ook veel bureaus in gespecialiseerd. Desondanks liggen er, naast targeting, nog meer mogelijkheden om deze doelgroep écht te bereiken. Wat zijn bijvoorbeeld specifieke eigenschappen van de te bereiken doelgroep die we kunnen verwerken in onze communicatiestrategie? Het bereiken van een doelgroep eindigt niet bij het vinden van het juiste kwalitatieve domein waar de doelgroep zich begeeft, maar begint juist pas daar.

Technologie
Natuurlijk kan een blog met automatisering in de titel niet zonder een kopje technologie. Hoewel de mogelijkheden eindeloos zijn, wil ik voor nu focussen op twee technologieën die ons kunnen helpen om (potentiële) klanten beter te kunnen bereiken. De eerste is de opkomst van Data Management Platforms (DMP’s). DMP’s zijn een uitstekende tool om verbeterd inzicht te krijgen in wie je bereikt via welke kanalen om vervolgens een beter gesegmenteerde en georganiseerde flow in je campagnevoering te bereiken. Een ander voorbeeld van een opkomende technologie zijn beacons. Beacons stellen apps in staat om de locatie van een gebruiker te herkennen om vervolgens relevante content aan te bieden op basis van hun directe omgeving. Een goed voorbeeld van een technologie die ons helpt om mensen écht relevante en waardevolle uitingen te tonen.

Strategie
Volgens de definitie is een strategie een plan waarmee doelstellingen worden gerealiseerd, meestal bedoeld voor de lange termijn. Als het goed is werkt iedereen in de online marketing branche al volgens een lange termijn planning en daarmee zou strategie niks nieuws onder de zon moeten zijn. Desondanks zal iedereen in onze branche ook beamen dat met een overvloed aan campagnes en statistieken de waan van de dag soms de overhand krijgt. Wanneer er door automatisering ruimte ontstaat in deze dagelijkse chaos zullen consultants nóg beter in staat zijn om de lange termijn strategieën voor klanten uit te denken, te implementeren, te bewaken en te evalueren.

De moraal van het verhaal? Automatiseer en verleg je aandacht naar écht belangrijke zaken
Voor iedereen die nu teleurgesteld is dat er geen automatiseringsadvies in deze blog staat, niet gevreesd. Begin eens met het testen van automatische biedstrategieën, automatiseer je dashboard/rapportage via tools als bGenius of test met een DSA of smart campagne.
De moraal van het verhaal is dat automatisering binnen onze organisatie met open armen wordt ontvangen en dat we hier volop mee bezig zijn, zodat we straks nóg beter het maximale uit online voor onze klanten kunnen halen.

Over de auteur
Deze blog werd geschreven door Gijs Seubers. Gijs is Online Marketing Consultant bij Traffic4u, met speciale interesse voor marketing automation. Gijs werkt voor Traffic4u klanten als Landal en Miele.