bGenius geeft inzicht in Search: alle SEA en SEO centraal geïntegreerd!

Facebooktwitterlinkedin

Net als in de offline marketing, is een holistische aanpak in de online marketing cruciaal om het maximale resultaat uit de hele online mix te halen.
Binnen de Google omgeving wordt echter zelden effectief aangestuurd op doelstellingen die prestaties van het paid (SEA) en organische (SEO ) kanaal als geheel bekijken. Inzicht verkrijgen in dergelijke overkoepelende Search prestaties is nagenoeg onmogelijk, omdat tools niet in staat waren SEO data te koppelen aan SEA data. Vanaf maart biedt bGenius hiervoor de oplossing!

 

Uitdaging bij het combineren van SEA en SEO data

Binnen de zoekomgeving van Google wordt dezelfde zoeker veelal getarget met zowel een advertentie (SEA) als een organisch zoekresultaat (SEO). De SEA prestaties kunnen tot in detail in kaart gebracht worden op zoekterm niveau. AdWords geeft de adverteerder immers inzicht van impressie tot klik, kosten en omzet. Hiermee is de rendabiliteit van SEA uitingen op specifieke zoekwoorden eenvoudig uit te drukken in kosten per conversie (CPA) en Return on investment (ROI).

Voor organische prestaties is dit een stuk lastiger; via Google Search Console is het mogelijk te achterhalen hoeveel klikken (en dus bezoekers naar de site) een specifieke zoekterm hebben gegenereerd. Doorrekenen naar transacties en omzet is helaas niet mogelijk, omdat de organische prestaties in Google Analytics vervolgens enkel op paginaniveau inzichtelijk gemaakt worden. Hiermee kan omzet niet met terugwerkende kracht gelinkt worden aan specifieke non-branded zoektermen waarop een bezoeker in eerste instantie binnenkwam.  Juist deze inzichten zijn zeer waardevol voor SEO specialisten, aangezien deze data content-optimalisatie kansen helpt te identificeren.

De tweede uitdaging is dat Google Search Console de klik- en positiedata voor organische zoekresultaten slechts drie maanden bewaart. Wanneer deze data niet wordt opgeslagen zal deze dus verloren gaan en behoren jaar op jaar SEO analyses en rapportages niet tot de mogelijkheden.

De beperkingen van Search Console maken het hiermee niet alleen een uitdaging voor de marketeer om SEO prestaties goed in kaart te brengen; het maakt het ook erg moeilijk (zeg gerust ‘praktisch onmogelijk’) om search als geheel te monitoren en te evalueren. Zonde, want alle data is aanwezig en beschikbaar, maar het linken van de SEA en SEO wordt nog door geen enkele tool aangeboden.

SEO data integratie in bGenius

Het campaign management platform bGenius zal vanaf maart, naast een uitgebreid scala aan paid en backoffice data, ook SEO data gaan importeren. Dagelijks worden hierdoor de top 5000 organische zoektermen uit Search Console gekoppeld aan de overeenkomende exacte zoekwoorden in de SEA campagnes. bGenius matcht SEO klikdata op zoekwoordniveau en SEA prestaties op hetzelfde zoekwoord. De tool gebruikt vervolgens SEA cijfers als transactiepercentage (CVR) en gemiddelde orderwaarde (AOV) om verder te rekenen met de geïmporteerde SEO klikdata.

Dit resulteert in inschattingen van SEO conversies en omzet op zoekterm niveau die tot voor kort onmogelijk waren. Sterker nog; het is nu mogelijk om de SEA en SEO prestaties met elkaar te combineren; in berekende kolommen worden Search KPI’s als marktaandeel, omzet en ROI inzichtelijk gemaakt. Dit kan vervolgens ook gekoppeld worden aan back-office data!

Alle Search inzichten in één tool; Wat kan je daar als marketeer dan mee?

Maar welke inzichten biedt deze Search Console koppeling online marketeers dan precies? Het antwoord; de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en divers. Denk bijvoorbeeld aan:

  • SEO data wordt dagelijks automatisch in bGenius opgeslagen. Dit biedt de marketeer na verloop van tijd inzichten die verder teruggaan dan drie maanden, zodat seizoen trends en jaarcijfers binnen het organische kanaal geanalyseerd en gemonitord kunnen worden.
  • Prognoses van organische prestaties (aantal transacties en omzet) op zoekterm niveau
  • Het formuleren en monitoren van search KPI’s en doelstellingen (ROI, CPA, omzet)
  • Hierop aansluitend; het ontwikkelen van een holistische search strategie op basis van het inzicht dat de koppeling biedt in groeikansen binnen beide kanalen
  • Search marktaandeel analyseren op relevante generieke zoekopdrachten, door de SEO en SEA klikken bij elkaar op te tellen en de gecombineerde CTR te berekenen
  • Het aansturen van SEA campagnes op een Search ROI. Hierbij wordt de SEA en SEO omzet cijfers gecombineerd en gedeeld door de gemaakte kosten als media spend en eventueel consultancy fee en implementatiekosten.
  • Search prestaties gebruiken om bidmanagement in paid campagnes te automatiseren en alerts in te stellen.
  • Het spotten van keyword kansen voor zowel SEA als SEO optimalisaties.
  • Dashboards opmaken die dagelijks de search prestaties in kaart brengen, zodat campagnes of on-page content direct geoptimaliseerd kan worden.

 

Er is dus geen excuus meer voor marketeers om in SEA of SEO hokjes te blijven denken nu bGenius het mogelijk maakt de data te combineren en hierop aan te sturen via één platform. Hiermee verlaagt bGenius de drempel en kun je nog deze maand starten met je search strategie!