21 tips van Eisenberg voor een goed converterende website

Facebooktwitterlinkedin

Bryan EisenbergBryan Eisenberg, auteur van onder andere “Call to Action”,  “Waiting For Your Cat to Bark?” and “Always Be Testing”, vertelt op de SES in Londen dat het gemiddelde conversiepercentage van websites 3% is. Zijn conclusie: Your website sucks! De top converterende websites hebben echter een conversiepercentage van 10 tot 65%. Wat doen zij beter dan al die andere websites? Lees de 21 tips van Eisenberg.

Volgens Eisenberg doen deze websites het zo goed omdat:

  1. Ze hun UVP’s (Unique Value Propositions) en UCP’s (Unique Conversion Propositions) duidelijk communiceren.
  2. Ze overtuigende en relevante aanbiedingen doen (gratis verzending is een van de meest effectieve).
  3. De aanbieding op de hele site terugkomt, tot aan de bedankt pagina toe. Blijf de bezoeker continu wijzen op de aanbieding, anders raak je ze kwijt.
  4. Ze een consistente marketingboodschap gebruiken op de hele site. De aanbieding komt dus niet alleen overal duidelijk terug, zoals bij het vorige punt genoemd, maar alle pagina’s hebben dezelfde uitstraling, hetzelfde taalgebruik, consequent keyword gebruik, etc. Zo krijgt de bezoeker het gevoel dat hij op de juiste weg zit.
  5. Ze een sterke eerste indruk maken (anders is die bezoeker zo weer weg).
  6. Ze meerdere persona’s aanspreken met hun content.
  7. Ze zich niet slechts richten op één type/persona. Je doelgroep bestaat altijd uit alle vier de persona’s (analytisch, idealistisch, spontaan en rationeel).
  8. Ze goed gebruikmaken van de Voice of Customer (bijvoorbeeld gebruikers reviews).
  9. Ze de Voice of the Customer gebruiken in de navigatie. Verwerk ratings en commentaar in de navigatie, zodat bezoekers snel kunnen vaststellen of een product geschikt is voor hen.
  10. Ze gebruikerservaringen gebruiken om promoties en acties kracht bij te zetten.
  11. Ze gebruikerservaringen gebruiken voor hun geloofwaardigheid.
  12. Ze gebruikerservaringen als serieuze feedback zien en gebruiken voor onderzoek naar verbeteringen (user testing).
  13. Ze gebruikmaken van overtuigingstechnieken zoals schaarste.
  14. Ze gebruikmaken van duidelijke formulieren. Kort, bondig (laat bezoekers geen onnodige informatie invullen) en met een aantrekkelijke afbeelding. Tip: Waarom vraag je bezoekers om zich te registreren voor de check-out? Waarom niet pas op de bedankt pagina?
  15. Ze duidelijke garanties bieden. Bijvoorbeeld: ‘binnen 2 uur een bevestiging van uw bestelling’.
  16. Ze bezoekers duidelijk door het bestelproces leiden. Als iemand klikt op product bestellen, stuur ze dan niet direct naar het winkelmandje, maar gebruik een bevestigingsscherm met de keuzes: verder winkelen of naar de kassa.
  17. Ze goed checken hoe een e-mail nieuwsbrief er uitziet in alle formats met en zonder plaatjes.
  18. Ze budget vrijmaken voor User Experience en verbetering.
  19. Ze een duidelijk systeem hebben om prioriteiten vast te stellen. Probeer niet alles in een keer te verbeteren, maar doe het stapsgewijs en begin met de verbeteringen die het meeste gaan opleveren.
  20. Ze beslissingen maken op basis van data. Zet Web Analytics op de juiste manier in en gebruik deze data bij het maken van beslissingen over de website.
  21. Ze snel kunnen inspelen op wijzigingen en snel kunnen handelen bij nieuwe kansen.

Lees hier meer over de Search Engine Strategies London 2010.

5 reacties

  • Annerieke 18 februari 2010 at 15:27

    Zeer interessant artikel aangezien ik zelf bezig ben met het opzetten van een webshop. Vraag me wel af hoe je je site op verschillende personaliteiten (analytisch, idealistisch, spontaan en rationeel)kan richten? Heeft hij dat nog verder toegelicht?

  • Erik van der Veen 18 februari 2010 at 17:20

    Uit mijn ervaring heb ik er nog enkele (deels uitbreiding/deels verdieping):

    – ze aanbiedingen tijdelijk maken
    – ze logo’s tonen zoals van het Thuiswinkel Waarborg (iDeal werkt ook trouwens ;))
    – ze iets “commercieels” doen op de bedanktpagina (extra aanbieding / inschrijven nieuwsbrief)
    – ze sitebezoekers helpen in het keuzeproces (bijv. top 5 populaire producten)
    – ze gebruik maken van de e-commerce code binnen Analytics en daar ook op sturen
    – ze zolang de conversie geen 100% is gebruik maken van software als Google Website Optimizer
    – ze aansturen op actie door zinnen actief te maken (bestel nu, klik hier, vraag nu aan, leg in winkelwagen e.d. blijken nog steeds te werken)
    – ze risico beperken (bijv. niet goed, geld terug / ruilen mag)

  • Joni 19 februari 2010 at 08:48

    @Annerieke:
    Hoe je je website richt op alle vier de personas zit ook in onze contentworkshop. Toevallig heeft mijn collega Marieke Heling hier net een blogpost over geschreven die ze hier maandag online zal zetten. Na het weekend heb je een antwoord 🙂

  • Annerieke 19 februari 2010 at 14:06

    Bedankt, ik houd de site maandag in de gaten 🙂

  • Michel 21 februari 2011 at 22:02

    Allemaal open deuren, maar ik was ze bijna allemaal vergeten ontdek ik nu de website af is! Aan het werk dus, en bedankt.

Het is niet mogelijk om te reageren.