8 tips om de conversie in je webshop in december te verhogen

Facebooktwitterlinkedin

Is je webshop klaar voor de Sinterklaas en kerstaankopen? Nederlanders gaan dit jaar voor het eerst meer dan een miljard euro uitgeven aan online boodschappen voor de decembermaand. Volgens onderzoek van het Engelse Center for Retail Research geeft de Nederlandse consument in de aanloop naar de jaarwisseling 9,2 procent meer uit bij webwinkels dan een jaar geleden.

Met deze eenvoudige content conversietips stoom je je webshop klaar voor de december gekte.

  • Maak het extra eenvoudig

Zo vlak voor de feestdagen zijn mensen nog gehaaster dan normaal. Zet daarom voor elk product de meest belangrijke product features in een overzichtelijke bulleted list. Zo maak je het voor bezoekers nog eenvoudiger om een product te kiezen en producten onderling te vergelijken.

  • Laat zien waarom we bij jou moeten bestellen

Omdat bezoekers nog minder tijd hebben in de drukke decembermaand, wil je ze er snel van overtuigen dat ze in jouw shop moeten bestellen. Dit doe je door de usp’s van je webshop duidelijk te vermelden, het liefst ook in een bulleted list. Ben je goedkoper? Lever je sneller? Heb je het grootste aanbod? Let them know!

Guess advertentie shopVIP.com

  • Highlight zaken die nu extra belangrijk zijn

Leg de nadruk op de voordelen die extra belangrijk zijn voor de decemberaankopen zoals snelle levering (voor 5 dec / Kerst in huis), eenvoudig en gratis retourneren, gratis verzending boven de X euro, inclusief cadeauverpakking, etc.

  • Geef cadeau-tips en advies

Je kunt bezoekers stimuleren bij het kiezen van een product door in de productomschrijving zinnen te gebruiken als: ‘Een ideaal cadeau voor moeders/mannen die van koken houden’, ‘Het perfecte cadeau voor actieve jongentjes die niet stil kunnen zitten’, ‘Een mooi cadeautje voor onder de boom’, ‘Perfect als schoencadeautje’, etc.

Bol.com geeft cadeautips

  • Laat bijpassende producten zien

Wijs bezoekers op bijpassende producten, zoals H&M in onderstaande afbeelding doet. Ook hier kun je de bezoeker adviseren met zinnen als: ‘Leuk als Kerstcadeau in combinatie met X’.

  • Vermeld de actuele voorraad

Schaarste is een van de beïnvloedingsstrategieën die Robert Cialdini noemt in zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion. Dit principe gaat over het menselijke verlangen naar dingen die zeldzaam, uniek, exclusief, etc. zijn. Als we zien dat een bepaald product schaars is, zijn we bang om het mis te lopen. Laat bij je producten zien hoeveel stuks er nog op voorraad zijn. Of beter gezegd, hoe weinig er nog op voorraad zijn.

HEMA cadeaukaart

  • Bied cadeaukaarten aan

De cadeaukaart wordt steeds populairder en is een ideaal cadeau voor iemand voor wie je echt niet iets anders kunt bedenken. Of die zus die al haar cadeaus toch standaard omruilt. Een groot voordeel is dat de meeste mensen die iets kopen met een cadeaukaart uiteindelijk meer zullen besteden dan het bedrag dat op de kaart staat.

  • Bedank bezoekers voor hun aankoop

Bedank bezoekers voor hun aankoop met een mooie bedank mail. Hier zet je niet slechts: ‘bedankt voor je aankoop’ in. Vermeld bijvoorbeeld wanneer iemand het product kan verwachten. Geef een link naar de Track & Trace of naar de persoonlijke pagina in je shop waar iemand de status van de verzending kan checken. Zo sluit je het bestelproces positief af. Helemaal top is een kortingscode voor een volgende bestelling in de bedankmail. Dit onverwachte cadeau zal je bezoeker aangenaam verrassen en de kans vergroten dat hij/zij nog eens een bestelling bij je doet.

Dit artikel is geïnspireerd op dit GetElastic artikel over Holiday Copywriting Tips.