"Ah nee, zij weer!" Vier tips bij de keuze van website foto’s

Facebooktwitterlinkedin

Bij Traffic4u doen we regelmatig gebruikerstesten voor onze klanten.  De deelnemers worden gevraagd hun beweegredenen hardop uit te spreken.  Naast interessante learnings over het gebruiksgemak van de website, is één van de grootste verassingen vaak hoe de afbeeldingen overkomen op de deelnemers.  Zo kon de receptioniste rechts bij twee van onze deelnemers niet rekenen op een al te hartelijk ontvangst, simpel weg omdat ze herkend werd van anderen websites.Conclusie van de deelnemers: de organisatie had wel heel snel een website gebouwd en dus gingen de kandidaten opzoek naar een andere leverancier.

Een mooi praktijk  voorbeeld van de kracht van afbeeldingen en hoe ze bezoekers kunnen inspireren tot emotie. Over de keuze van afbeeldingen moet dus goed nagedacht worden. Welke tips zijn er nog meer bij de keuze van afbeeldingen op een website?

Voorkom een cliché
Hou er dus rekening mee dat de huidige ‘internetgeneratie’ een gewoontenorm heeft ontwikkeld online. Generieke afbeeldingen (e.g. stock art) zullen dus niet goed overkomen op de bezoeker. Bekende graphic designer Jacob Cass schreef twee jaar geleden al eens over de top 7 meest cliché stock art afbeeldingen gebruikt in webdesign. Voor veel mensen zullen inderdaad de onderstaande  generieke afbeeldingen zoals  ‘de stijgende grafiek‘, ‘de vrolijke familie‘, en ‘de receptioniste‘ weinig positief beïnvloeden:

Aandacht of geen aandacht?
Hoe zorg je ervoor dat de afbeelding aandacht krijgt? Met ervaringen van website designers en usability experts zoals Jakob Nielsen, zijn tabellen zoals onderstaand te maken met tips wanneer een afbeelding wel of niet de aandacht van de bezoeker trekt:

Maak het persoonlijk
Op productdetailpagina’s staan vaak afbeeldingen van het betreffende product. Houd er rekening mee dat simpelweg een afbeelding van een product de bezoeker niks zegt over het product in gebruik (of  ‘context’). Linda Bustos van Elastic geeft in haar artikel enkele voorbeelden hiervan. Denk bijvoorbeeld aan extra afbeeldingen hoe een laptoptas gevuld eruit ziet of hoe een broekspijp of oorbel daadwerkelijk vallen:

De gouden tip
De keuze van afbeeldingen blijft  altijd gerelateerd aan de unieke context waarin de afbeelding geplaatst wordt. Moet de afbeelding wel de volledige aandacht krijgen, of moet die gewoon passen in het  luchtige design van de website? Vraag jezelf daarom altijd af wat je wilt communiceren en werk vervolgens van daaruit. Ook kan er altijd getest worden welke keuzes voor jouw website het beste werken. Het testen kan zowel kwantitatief (A/B of multi-variate testing) als kwalitatief (Voice of the Costumer) bewijs leveren wat het beste werkt.

Maar voorlopig zal de bekende ‘lachende receptioniste’ wel in de top 10 populaire stockphoto’s en Google Image search blijven staan. Wat zijn jullie gedachten/feedback/kritiek/wijsheden over het gebruik van afbeeldingen op websites?

5 reacties

  • Jacob 24 november 2010 at 11:50

    Heel terechte post Mark. Ondanks dat het bijna lachwekkend wordt is het eigenlijk pijnlijk. Dezelfde gemaakte barbie-faces op elke website. Ik werkte vroeger voor een webdesign agency dat zulke afbeeldingen telken kopieerde voor nieuwe websites. Als je hun portfolio bekeek zag je alleen maar dezelfde hij’s en zij’s die op je telefoontje wachten!

  • Mark van Kasteren 24 november 2010 at 13:14

    Helemaal mee eens Jacob. Ik denk inderdaad dat er nog teveel webdesign studio’s zijn die te gemakkelijk afbeeldingen hergebruiken.

    Overigens begreep ik via @MaxKeyner dat er al wat websites zijn die inspelen op deze cliches. Zoals bijvoorbeeld deze, speciaal gericht op te vrolijke receptionistes.

  • Ronald Feten 24 november 2010 at 17:57

    Grappig artikel. Ben zelf groot voorstander bij het plaatsen van persoon-afbeeldingen om altijd je eigen mensen te gebruiken. Zo maak je website een stuk persoonlijker.

  • Jacob 24 november 2010 at 20:22

    @Ronald: daar ben ik het volledig mee eens. Liever een geloofwaardig beeld (en misschien iets minder appealing) dan een standaard persoon die de helpdesk doet van 10.000 bedrijven.

  • Maarten Zijlmans 26 juni 2011 at 20:48

    Leuke blog en je bent me voor Mark! Toevallig liep ik al een tijdje rond met het idee om een blog te schrijven over deze specifieke receptioniste. Je zal het maar zijn, krijg je waarschijnlijk heel de dag te horen van “Ken ik jou niet ergens van?”

    Deze is zo cliché dat het juist niet meer geloofwaardig is. Aan de andere kant, bij Which Test Won zijn het wel vaak de spetterende (stock)photos die winnen. Waarschijnlijk zolang het er maar niet te dik opligt.

Het is niet mogelijk om te reageren.