Call to Action! Deel 2

Facebooktwitterlinkedin

CTA4Vorige week heb je kunnen lezen over het tekstuele element van de call-to-action. In dit tweede deel gaan we dieper in op de positie, kleur en grootte van de call-to-action. Is oranje de ideale kleur voor mijn button? Is bigger echt better?

 

 

Positie van de call-to-action
Naast de tekst heeft ook de positie van de call-to-action op de pagina invloed op de effectiviteit ervan. De positie bepaalt op welk gedeelte van je content de belofte van je call-to-action betrekking heeft. Plaats hem bijvoorbeeld dicht bij de prijs van je product of binnen een kader van de content waar de gewenste actie betrekking op heeft.

CTA1

De positie geeft je ook de kans de ‘awareness’ op de button te verhogen. Van onderstaande call-to-action kun je je afvragen of de positie ervan optimaal is:

CTA2

Doordat er gebruik is gemaakt van een gele button op een gele achtergrond springt de call-to-action niet echt in het oog.

Vanuit usability perspectief wordt aangeraden belangrijke informatie boven de virtuele vouw van een pagina te plaatsen. Dit geldt natuurlijk ook voor je call-to-action. Wanneer deze onder de vouw is gepositioneerd, valt hij bij veel bezoekers niet op. (Er bestaan over dit onderwerp tegenstrijdige onderzoeken. Wij adviseren toch dit principe te hanteren. Better safe than sorry, toch?)

Kleur van de call-to-action
De kleur van de call-to-action is belangrijk. Hier draait het vooral om het gevoel dat verschillende kleuren bij mensen oproepen. Rood kan bijvoorbeeld agressiviteit, maar ook passionele gevoelens oproepen.

Geel is over het algemeen een kleur die opvalt op een website. Een gele call-to-action trekt dan ook meteen de aandacht. De ideale kleur voor een CTA-button wordt in veel onderzoeken en artikelen aangemerkt als geel/oranje. Tegenwoordig zie je ook veel grote internationale websites, zoals Facebook, die de kleur groen voor hun buttons gebruiken.

CTA3

Het is vooral belangrijk dat je CTA-button opvalt. Of je daarvoor een gele of groene button nodig hebt, hangt van je website af. Een belangrijke stelregel is om de button altijd een andere kleur te geven dan de kleur van je website-design.

Grootte van de call-to-action
Over de grootte van de call-to-action kunnen we kort zijn. Testen hebben uitgewezen dat grotere buttons en call-to-actions beter werken dan kleine buttons. Maar…

Test het!

Test je call-to-action
Stelregels en onderzoeken geven je richtlijnen. Testen op je bezoekers geeft je het bewijs. Om erachter te komen of die grote, oranje en goed gepositioneerde call-to-action werkt onder jouw bezoekers moet je deze testen op je eigen doelgroep. Inmiddels zijn er genoeg tools en methoden om dit in praktijk te brengen. Door middel van A/B en Multivariate testen kun je statistisch verantwoord vaststellen of de call-to-action werkt.

Een snelle manier om erachter te komen of je call-to-action opvalt bij je bezoekers is de zogeheten vijf-seconden-test. Vraag een paar collega’s of vrienden om vijf seconden naar je pagina te kijken en daarna op te schrijven wat ze zich kunnen herinneren van de pagina. Je kunt dit thuis met kennissen doen of op de werkvloer met collega’s. Je kunt ook online tools, zoals fivesecondtest.com, gebruiken om je website aan onbekenden voor te leggen.

Dit artikel is geschreven door Janco Klijnstra, Web Analytics and Conversion Consultant, in samenwerking met Marieke Heling.

2 reacties

  • Jorrit 27 januari 2010 at 10:52

    Ik merk wel vaak dat de call-to-action niet zo serieus wordt genomen, terwijl ook ik denk dat met kleine verbeteringen op dit gebied een positieve invloed uitgeoefend kan worden op het succespercentage van een website.

    Toch krijg je veel weerstand wanneer je suggereert om het ‘bestel’ knopje linksonder het formulier te plaatsen, waar nu het ‘winkel verder’ knopje staat.

    Bang om te veranderen, bang om achteruit te gaan. Helaas maakt dit ook bang om te experimenteren en om te verbeteren.

  • Janco Klijnstra 27 januari 2010 at 13:47

    @ Jorrit interessant om te horen en iets wat wij vaak in de praktijk tegenkomen.

    Deze angst is echter niet nodig. Juist de huidige testtools (bv de website optimizer) bieden een zeer gecontroleerde omgeving om te testen. Zo is er de mogelijkheid om een bepaald percentage van je traffic in een test mee te nemen en kun je slecht presterende varianten uitschakelen gedurende een test. Op deze manier kun je met beperkt risico toch op je echte bezoekers testen wat beter werkt.

Het is niet mogelijk om te reageren.