Content Experiments: A/B testing in Google Analytics

Facebooktwitterlinkedin

Het lag al lang in de lijn der verwachtingen maar de eerste stap is gezet: Google zette afgelopen vrijdag de eerste stap in de integratie van haar A/B testing platform in Google Analytics en noemt het Content Experiments. Een introductie wat Content Experiments  –voorlopig- wel en niet kan.

Lang verwacht, toch gekomen
Google integreert haar Website Optimizer met Google Analytics, iets waar we lang op hebben gewacht. Via workarounds was het al mogelijk je data via custom variables in analytics te krijgen om daar de analyse van je testresultaten te doen. Google voegt daar nu het beheren en opzetten van experimenten aan toe. Dit betekent tevens het einde van de website optimizer als ‘stand alone’ product, per 1 augustus zal deze op zwart gaan zoals het nu lijkt. Documenteer daarom reeds uitgevoerde testen voordat het te laat is: deze worden namelijk niet meegenomen in de integratie.

Eenvoudiger
Het grote voordeel van de integratie is het importeren van de  doelen die al ingesteld zijn in Google Analytics waardoor het eenvoudiger is om een test op te stellen. Dit is beperkt tot 1 doel per test. Daarnaast is het aantal scripten dat moet worden geïmplementeerd teruggebracht naar 1: enkel op de control variant (het origineel) moet een script geplaatst worden. Varianten moeten daarnaast het Google Analytics meetscript bevatten. Dit maakt een A/B test implementatie minder tijdsintensief voor de IT afdeling. Ook de rapportage heeft een opfrisbeurt gekregen, bekijk hiervoor de video:

Enkel A/B testing & beperkte houdbaarheid van experimenten
Het is helaas (voorlopig) enkel mogelijk om A/B testen uit te voeren. Multivariate testen worden helaas nog niet ondersteund daarvoor kun je voorlopig nog de Google Website Optimizer voor gebruiken (tot 1 augustus).  Een andere beperking is de houdbaarheid van experimenten. Na 3 maanden worden deze automatisch gestopt. Enerzijds een beperking van de vrijheid van de gebruiker, anderzijds een goede stok achter de deur om winnende varianten niet te lang te blijven ‘pushen’ vanuit de tool.

Goed nieuws of een stap terug?

Content experiments mist voorlopig nog een hoop features die concurrenten inmiddels wel hebben zoals targeting en een editor om testen zonder tussenkomst van IT een test te kunnen ontwikkelen. Toch lijkt het een stap terug om een grote stap voorwaarts te maken. Google heeft met analytics v5 reeds aangetoond snel met nieuwe features te kunnen komen.

Rapportage
De rapportage heeft ten aanzien van de website optimizer een opfrisbeurt gekregen. Veel nieuws is hier niet behalve dat hetRapportage
De rapportage heeft ten aanzien van de website optimizer een opfrisbeurt gekregen. Veel nieuws is hier niet behalve dat het

5 reacties

  • André Scholten 4 juni 2012 at 16:28

    Wat gebeurd er als een bezoeker via bijvoorbeeld Google AdWords op de A variant land en daarna direct geredirect wordt naar de B variant? In de GWO werden die bezoekers dan als “direct” gemeten, dus met een A/B/C test verlies je 66% van je bron-informatie. Dat was tevens DE reden om de multi-variate optie te gebruiken.

  • Mark van Kasteren 4 juni 2012 at 22:13

    @André Google Analytics geeft aan dat ze deze issue gefixed hebben. Echter moet je nog wel (voorlopig) oppassen met multiple domains. Het origineel, variaties en goal pagina’s moeten op hetzelfde domein staan volgens Google Analytics.

  • André Scholten 4 juni 2012 at 22:21

    Goed om te horen, maar ik vraag het me af, de redirect vind immers plaats voor de meting. Ik zal eens een testopstelling maken.

    VWB domein dingen: hulde, heb dit al vaak fout zien gaan. 2 verschillende scripts die elkaar resetten.

  • Janco Klijnstra 22 juni 2012 at 15:19

    @André, inmiddels staan de eerste testen met Content Experiments live. We zien dat na de experiment redirect, de campagne gclid netjes wordt behouden.

  • TeakMoebel 18 juli 2012 at 23:07

    Altijd belangrijk om te testen, alleen jammer dat het zo subjectief kan zijn én veel werk is!

Het is niet mogelijk om te reageren.