Het 12 stappen afkickprogramma om je landingspagina beter te laten converteren

Facebooktwitterlinkedin

Onlangs verscheen op SEOmoz.org een leuk artikel over het optimaliseren van de landingspagina in 12 stappen. Oli Gardner (oprichter van a/b testtool Unbounce) omschrijft hierin hoe in 12 stappen de landingspagina geoptimaliseerd kan worden. Inclusief een hippe infographic waarin de 12 stappen mooi gevisualiseerd worden natuurlijk. Hier volgt een beknopte samenvatting van de 12 stappen en hoeverre dit toepasbaar is voor de Nederlandse website eigenaar.

Zoals in ieder afkickprogramma begint het 12 stappen programma met de moeilijkste stap: het erkennen dat je een probleem hebt, een conversieprobleem welteverstaan. Vervolgens kan er door middel van een scorecard van 20 vragen een baseline meting worden gedaan om simpelweg te kijken hoe je landingspage precies scoort. Gedaan? Check! Nu ben je klaar om te starten met de onderstaande 12 stappen om je landingspagina te verbeteren.

Het 12 stappenplan

Stap 1 – Gebruik een aparte landingspage voor elke binnenkomende verkeersbron
Iedere inkomende bron heeft haar eigen stijl en beperkingen. Bovendien kunnen uitingen in een bepaalde bron flink verschillen waardoor de bezoeker met een andere verwachting op de landingpagina komt.

Stap 2 – A/B test de landingspagina
Leid het verkeer langs verschillende versies van de landingspagina door middel van een a/b testing tool en kijk welke variatie het beste converteert met statistisch significant bewijs.

Stap 3 – Laat de landingspage boodschap overeenkomen met de advertentietekst
Zorg dat de verwachting die in de advertentietekst wordt ingeluid, ook wordt waargemaakt op de landingspage.

Stap 4 – Laat het product of dienst in de context van het gebruik zien
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Fotomateriaal waarbij een product te zien is in de context waarvoor het gebruikt moet worden is nog beter.

Stap 5 – Gebruik video om engagement & conversiepercentage te verhogen
Onderzoek wijst uit dat het gebruik van video’s op landingspagina’s het conversiepercentage aanzienlijk kan verbeteren.

Stap 6 – Gebruik directionele stimuli zoals grafische pijlen en foto’s van mensen die richting de call to action kijken maar ook door veel witregels, kleur en contrast.

Stap 7 – Vind de optimale balans van data versus succespercentage
Bij het genereren van leads draait het om het vinden van de balans tussen het verlagen van de drempel voor een bezoeker om een formulier in te vullen en aan de andere toch zoveel mogelijk informatie te verzamelen.

Stap 8 – Wees eerlijk over eigen copywriting en wees meedogenloos in het redigeren
Campagne uitingen moeten voortdurend worden geoptimaliseerd door testing maar ook door het simpelweg te blijven redigeren. Wees kritisch en niet bang om veel weg te laten.

Stap 9 – Maak het makkelijk om content te delen
Zorg dat het makkelijk is om content te delen via sociale netwerk sites zoals Facebook en Twitter, via een enkele muisklik.

Stap 10 – Benut sociaal bewijs en andere vertrouwenselementen
Vertrouwenselementen zoals testimonials (mits ze echt zijn) werken conversieverhogend.

Stap 11 – Eén pagina, één doel
Als de content op meerdere gedachten hinkt zal de bezoeker dat ook doen. Zorg daarom voor één doel per landingspagina.

Stap 12 – Post-Conversie Marketing
De ‘bedankt voor uw bestelling’ pagina is een pagina die vaak over het hoofd wordt gezien. De bezoeker is op dat moment al ‘engaged’ en het is daarom een perfect moment om de bezoeker nogmaals te verleiden.

Lees voor de complete uitwerking van de scorecard en stappen het volledige 12 stappenplan afkick artikel. Je kunt de 12 stappen ook overzichtelijk bekijken in de een mooie (hippe) infographic:

12 stappenplan infographic

Moet je het wel zo aanpakken?
Voor iedereen die veel geld uitgeeft aan adwords, bannering, affiliatemarketing of SEO en nog niet met a/b testing bezig is, is het 12 stappenplan een echte must read. Wat het betreft stappenplan kan ik me inhoudelijk en afzonderlijk in alle stappen goed in vinden. We houden ons in het Traffic4u conversieoptimalisatie traject dan ook zoveel mogelijk vast aan deze principes.

Kanttekeningen
Toch zijn er ook een aantal kanttekeningen bij het stappenplan te plaatsen. Zo is de volgorde van stappen is in mijn ogen niet geheel juist. Eigenlijk na iedere stap een a/b test stap moeten plaatsvinden. Zoals Oli zelf aangeeft “De landingspagina kan altijd beter presteren. Het is vergelijkbaar met het verzorgen van een plant die continue verzorging nodig heeft om te blijven groeien.” .
Conversie optimalisatie is inderdaad een continu proces maar in tegenstelling tot het verzorgen van een plant zorgt niet iedere a/b test voor groeiend conversie percentage. Test daarom of het werkt voordat je het implementeert.

Ook bij stap 1 en 2 is er door de Nederlandse website eigenaar een kanttekening te plaatsen: niet iedereen heeft de mate van verkeer en technische mogelijkheden om voor iedere bron een landingspage te testen en te onderhouden. De mate verkeer op een website dwingt ons er soms toe creatief te zijn en een a/b test op te tuigen met verkeer uit meerdere bronnen om niet tot de kerst te hoeven wachten op een statistisch significant eindresultaat. Alhoewel ik absoluut voor segmentatie in testing ben, gaat het ideaalbeeld dus niet altijd samen met de praktijk.

Hoe scoort jouw landingspagina? Heb jij voor iedere bron een aparte landingspagina?

2 reacties

  • Tim de Vrind 3 augustus 2010 at 21:03

    Focus niet alleen op landingspages, maar denk ook aan de “gewone” pagina’s op je site. Denk bv. aan het bezoek dat bv. via andere (offline) media op je site verschijnt.

  • Janco Klijnstra - Traffic4u 4 augustus 2010 at 09:10

    Helemaal mee eens Tim! Denk ook aan: pagina’s in je doeltrechter met de meeste uitval, belangrijke pagina’s met een hoog exitratio en je belangrijkste productpagina’s zijn allemaal voorbeelden van pagina’s die je mogelijk zou kunnen A/B testen.

Het is niet mogelijk om te reageren.