Impressie dag 1 GAAC Summit 2009 & Case Direct Wonen

Facebooktwitterlinkedin

direct-wonenVanuit Traffic4u bezoeken Janco Klijnstra en Auke Molendijk de GAAC summit 2009 op het hoofdkantoor van Google in Moutain View. Tijdens deze bijeenkomst worden alle partners bijgepraat over de ontwikkelingen van onder andere Google Analytics en Google Website Optimizer. Hoewel veel zaken onder NDA vallen, is er genoeg te vertellen over deze bijzondere week.

In deze post een impressie van de eerste dag, een verslag van de key-note van Dan Siroker (verantwoordelijk voor analytics tijdens Obama’s verkeizingscampagne) en onze eigen case Direct Wonen, gepresenteerd door collaga Janco Klijnstra.

Dag 1: WOAC & Obama

Op deze eerste dag staat de Google Website Optimizer centraal. De keynote spreker van deze dag is Dan Siroker, Former Director of Analytics tijdens Obama’s verkiezingscampagne.

Tijdens de presentatie komen enkele indrukwekkende online prestaties naar voren. Zo is 80% van al het donatiegeld via online kanalen binnengekomen, in totaal voor een bedrag van 500 miljoen dollar. Siroker geeft aan de hand van 5 tips aan hoe hij dit heeft bereikt:

1. Definieer succes
Maak daarbij KPI’s per stap zo relevant mogelijk. Siroker gaf als voorbeeld het proces van een donatie en de stappen die hieraan vooraf gaan(tussen haakjes gebruikte KPI):

Bezoek website (CPC) -> inschrijving nieuwsbrief (conversiepercentage) -> donatie (gemiddeld donatiebedrag per inschrijver) Door op deze manier je succes te meten, wordt het mogelijk om veel effectiever bij te sturen.

2. Trek je eigen aannames in twijfel.
Ga niet op je eigen gevoel af, maar test. Siroker voerde multivariate tests uit op barackobama.com tijdens de verkiezingsrace, waarbij onder meer zes verschillende donatiebuttons en 8 verschillende call-to-actions werden getest. De onvoorspelbaarheid van deze resultaten werden goed duidelijk: geen enkele van de 200 aanwezigen voorspelde de winnende combinatie correct. Zie ook dit artikel voor meer achtergrondinformatie.

3. Verdeel en heers.
Siroker legt uit dat bezoekers gesegmenteerd werden op basis van vertoond gedrag. Zo werden niet-inschrijvers van de nieuwsbrief anders benaderd dan bezoekers die al een donatie hadden gedaan.

4. Maak gebruik van bestaande platformen.
Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden, er zijn genoeg nuttige platformen die je gelijk kunt inzetten. Als voorbeelden werden Dbvisualizer en Open Reports genoemd.

5. Profiteer  van de omstandigheden.
Inhaken op de actualiteit kan zeer krachtig zijn. Zo leverde een reactie op een speech van Sarah Palin 10 miljoen dollar donatiegeld op, door binnen 24 uur een mailing te versturen die inhaakte op de zwakke punten van deze speech.

Case Traffic4u: Direct Wonen

Voor ons natuurlijk hét moment van de dag, de presentatie van Janco tijdens de Summit. Centraal staat de optimalisatie van het verhuurders proces van Direct Wonen. Het doel was om meer verhuurders van huurwoningen zich te laten inschrijven. Hiervoor zijn meerdere tools ingezet, waaronder Google Website Optimizer (GWO), User Testing en een Offline enquete. 

Daarnaast is door een koppeling tussen Google Website Optimizer en Google Analytics De boodschap: het inzetten van kwalitatieve tools zorgt vooraf voor een beter inzicht in je bezoekers, waardoor je betere testvarianten kunt ontwikkelen. Dit was mede de oorzaak dat het conversiepercentage van het aantal ingeschreven verhuurders is gestegen met 53%!