In zes stappen naar een succesvolle A/B test case

Facebooktwitterlinkedin

Hopen op verbetering in 2009 is geen strategie Het zou het allemaal zo makkelijk maken, maar: enkel hopen op verbetering alleen is geen strategie. In 2009, in een tijd van economische recessie, is het meer dan ooit belangrijk nieuwe mensen naar uw website te krijgen, vaste bezoekers te behouden en het aantal conversies op pijl te houden. Daarom is het noodzakelijk pagina’s te creëren die een hoog conversie- en een laag uitvalspercentage hebben.

Door het structureel meten, testen en verbeteren van de website krijgt u meer inzicht in uw website en kan de kwaliteit en het conversiepercentage van de website verbeteren. De Google Website Optimizer is hier een uitstekende instrumenten voor. Hieronder staan zes stappen om tot een succesvolle A/B test case te komen en nog belangrijker: hoe u testen op de agenda van 2009 krijgt en onderdeel van uw online strategie maakt.

1) Identificeer pijnpunten met behulp van uw web analytics pakket

De eerste stap is uit te zoeken waar de probleempunten in uw website zitten. Bekijk, met behulp van uw web analytics pakket, welke pagina’s bijvoorbeeld een hoog weigeringpercentage hebben. Deze zijn geschikt om mee te gaan testen. Een goed punt om te starten zijn de landingspages uit uw campagne. Maar ook dieper in uw website vindt u geschikt testmateriaal. Denk bijvoorbeeld aan conversie funnels en productpagina’s met een hoog verlatingspercentage.

2) Bedenk een teststrategie

Na het identificeren van de pijnpunten en het selecteren van geschikte testpagina’s, stelt u een teststrategie op. Begin met een A/B test om grote veranderingen te testen. Breid deze later, als u daarvoor aanleiding ziet, uit naar een multivariate test. Het is hierbij belangrijk haalbare doelen te stellen en een logisch conversiemoment te bepalen. Vergeet niet dat mogelijke conversiemomenten niet alleen harde aankopen of boekingen zijn. Ook handelingen die aansluiten op een gewenste actie, zoals doorklikken naar de volgende pagina, kunnen als conversies beschouwd worden. Wanneer u het conversiemoment bepaald hebt, is het goed om voorafgaand aan de test een maximale loopduur te bepalen.

3) Verbeter de testpagina’s

Nadat u de testpagina’s gekozen hebt en uw doelen hebt gesteld, identificeert u de elementen die u zou willen veranderen. Verbeter vervolgens uw testpagina’s: vaak de meest lastige stap. Schroom daarom niet groot te denken. Denk out of the box! Kruip in de huid van de gebruiker en wees creatief. Test met varianten met een compleet andere lay-out: experimenteer met kleuren, opmaak en de grote van de buttons. Kijk ook kritisch naar je call to actions (cta’s). Met nieuwe cta’s weet u uw bezoeker wellicht sneller te overtuigen. Denk ook eens aan het plaatsen van gebruikerservaringen en advertorials op de verschillende varianten. En last but not least: test met meer of andere unique selling points (usp’s).

4) Zet de test op in de website optimizer

Vervolgens zet u de testen in een testtool als de Google Website Optimizer. Natuurlijk zijn er ook andere leveranciers die goede testtools aanbieden. De Google Website Optimizer blinkt uit in eenvoud en is gratis. De volgende instructievideo laat zien hoe:


Nu zijn er een hoop geavanceerde teststrategien te bedenken en uit te voeren maar start simpel, u bouwt immers een test case om het management te overtuigen.

5) De test loopt, wat nu?

Vanaf het moment dat de test loopt, moet u deze goed in de gaten houden en monitoren. Maar grijp niet te snel in! Het duurt een paar dagen voor de data gestabiliseerd zijn. Om betrouwbare resultaten te krijgen, moet u minimaal een week wachten voordat u de test stopzet of wijzigt. Haal na deze week de slecht lopende varianten uit de test. Test vervolgens door totdat de ultieme winnaar uit de bus komt of stop na de vooraf bepaalde looptijd.

6) Monitariseer je testresultaten!

Na de test, is het nog niet afgelopen. Rapporteer de belangrijkste lessen uit deze tests en presenteer deze aan het management. Het is van groot belang de resultaten te monitariseren: benadruk de winst die testen en het doorvoeren van de meest succesvolle variant kan opleveren voor uw onderneming. Zorg op deze manier dat testen op de agenda komt en deel gaat uitmaken van de marketingstrategie. Plan de het testen al voor het hele jaar in: zo loopt u niet achter de feiten aan en maakt u uw goede voornemens voor 2009 waar!

webopt_authconsultant_167px

Loopt u tegen problemen aan? Neem dan contact op met een van onze conversie optimalisatie specialisten. Als Website Optimizer Authorised Consultant zijn we u graag van dienst.