Integratie Google Website Optimizer en BTBuckets

Facebooktwitterlinkedin

Btbuckets

De Google Website Optimizer maakt het mogelijk om a/b testen of multivariate testen uit te voeren op alle soorten verkeer. Kort door de bocht gezegd bepaalt de gekozen testpagina welke traffic wordt meegenomen in de test. Nu zijn er veel testscenario’s denkbaar waarin je bijvoorbeeld met enkel zoekmachine verkeer wil testen of zelfs enkel terugkerende bezoekers andere content wilt voorschotelen. De nieuwe, gratis Firefox plug-in van BTBuckets maakt dit direct in de Website Optimizer mogelijk.

Wanneer de BTBuckets plug-in geïnstalleerd is in Firefox verschijnt tijdens het aanmaken van een Website Optimizer test een optie om te kiezen welke type verkeer je in de test wilt meenemen. Bij een keuze voor een ‘bucket’ worden direct de website optimizer codes aangepast.  Op dit moment kan er gekozen worden uit vier standaard ‘buckets’:

  • Nieuwe bezoekers
  • Terugkerende bezoekers
  • Bezoekers uit zoekmachines
  • Bezoekers uit Social Media

Een kleine demonstratie video hoe een Website Optimizer test in combinatie met BTBuckets wordt opgezet:

Conclusie
Aangezien de Website Optimizer integratie plug-in net gelanceerd is, hebben we deze nog niet kunnen testen in de praktijk. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit. De standaard ‘buckets’ zijn echter nog wel beperkt. De toevoeging van segmenten voor bijvoorbeeld Adwords en organic verkeer zou voor veel website eigenaren een waardevolle toevoeging zijn. Het ontbreken van extra segmenten neemt niet weg dat BTBuckets als gratis behavioral targeting and segmentatie tool met de laatste plug-ins goed onderweg is. Vooral de integratie met de Google Website Optimizer maakt het een goede combinatie voor mensen die geen geld over hebben voor de betaalde testing tools die behavioral targeting en segmentatie hebben geïntegreerd in hun testsuite.

Update: BTBuckets geeft op hun forum aan dat specifieke buckets voor Adwords en Organic verkeer voor februari op de planning staan.