Onderscheid je van de concurrentie met je productfoto’s

Facebooktwitterlinkedin

Om succesvol te zijn met je webshop moet je je onderscheiden van de concurrentie. Maar hoe doe je dat als je dezelfde producten verkoopt? Stel: eenzelfde product wordt door meerdere webshops aangeboden, voor dezelfde prijs, met dezelfde levertijd en alle webshops hanteren dezelfde betaalmogelijkheden. Hoe zorg je er dan voor dat iemand dit product toch bij jou bestelt en niet bij een concurrent?

 

 

Bij de keuze voor een webshop speelt het vertrouwen in de aanbieder een belangrijke rol. Dit is afhankelijk van de naamsbekendheid, de klanttevredenheid (bijvoorbeeld reviews van de webshop) en niet in de laatste plaats door het uiterlijk van de webshop. Een effectieve manier om je te onderscheiden van de concurrentie, is door de wijze waarop je je producten presenteert.
Onderstaande tips zijn gebaseerd op dit artikel van konversionsKRAFT.de. Lees ook het artikel van collega Mark van Kasteren met vier tips bij de keuze van website foto’s.

Goede productfoto’s kunnen het verschil maken
Voor bezoekers van een webshop is een goede visuele presentatie van een product vaak veel behulpzamer dan alleen een tekstuele omschrijving. Uit een studie van eResult GmbH blijkt dat 77 procent van de bezoekers zeer veel waarde hecht aan goede productfoto’s.

Kenmerken van een goede productfoto:
•    Hoge resolutie en kleurechtheid
•    Foto’s van alle invalshoeken
•    Zoom mogelijkheden
•    Professionele uitstraling
•    Hoog informatiegehalte

Foto’s van lage kwaliteit op witgoedworld.nl

Foto’s van alle relevante invalshoeken
Laat het product vanuit verschillende oogpunten zien. Zo geef je bezoekers het gevoel dat ze het product van alle kanten kunnen bekijken, zoals ze dat ook in de winkel zouden doen. Dit is bijvoorbeeld heel relevant bij schoenen en kleding.

Zalando laat schoenen van alle mogelijke invalshoeken zien

Een andere optie bij het presenteren van een product is het gebruik van foto’s waarop te zien is hoe het product eruitziet als iemand het draagt of gebruikt. Een foto van een model dat buiten loopt en de schoenen draagt geeft bezoekers een idee van hoe de schoenen hem/haar zullen staan. Ook krijg je zo een beter idee van de kleur en kun je zien hoe die kleur met andere kleuren combineert. Bovendien worden bij dit soort foto’s de afmetingen van het product in relatie tot andere objecten duidelijker. Onderstaande foto laat bijvoorbeeld goed zien hoe groot de koffer is en wat er in past.

Hebfactor.nl laat met deze foto goed zien wat er in de koffer past

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GSMWEB.NL laat bezoekers met onderstaande foto zien wat er in de doos zit die wordt geleverd.

GSMWEB.NL toont wat er in de doos zit

Snorgtees.com toont het aanbod op een eigen unieke manier. De foto’s met modellen laten zien hoe het T-shirt staat als je het draagt.

Foto’s met een hoge resolutie
46% van de deelnemers aan het onderzoek wil kunnen inzoomen op de afbeelding van een product, om zo zelfs de kleinste details als knoopjes te kunnen bekijken. Hierbij is de laadtijd wel een belangrijke factor.

De foto’s op esprit.nl hebben een zeer hoge resolutie. Bezoekers kunnen inzoomen op de foto’s en zo de kleinste details zien.

360° beelden en productvideo’s
360° afbeeldingen van producten kunnen ook een toegevoegde waarde hebben. Hierbij is het wel heel belangrijk dat de bediening heel intuïtief werkt. Naast foto’s kun je ook productvideo’s gebruiken, waarin je het product verder toelicht of de werking demonstreert.

GSMWEB.nl toont 3D images

 

Wasmachine.nl biedt bezoekers productvideo’s

Beter vergelijken door consistentie
Om bezoekers optimale transparantie te bieden en de mogelijkheid om producten goed onderling te vergelijken, moet je de producten allemaal vanuit dezelfde hoek fotograferen. Ook de belichting en achtergrond moeten hetzelfde zijn.

 

Door de jurkjes te tonen met hetzelfde model en dezelfde achtergrond is het voor bezoekers van esprit.nl eenvoudiger om de jurkjes met elkaar te vergelijken.

Maar, is het het geld waard?
Er zijn natuurlijk extra kosten verbonden aan het werken met unieke foto’s in plaats van het gebruik van standaard productfoto’s. Vooral omdat het productaanbod steeds groeit en er continu nieuwe foto’s moeten worden toegevoegd. Aan de andere kant is het wel een mooie kans om je te onderscheiden van de concurrentie.
Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of het gebruik van unieke productfoto’s in jouw geval zinvol is en uit kan:

•    Moeten alle productfoto’s op de site aangepakt worden?
•    Of kan het ook voor een selectie van de producten gedaan worden?
•    Hoe hoog is de ROI bij de inzet van kostbare beweegbare beelden?
•    Hoe hoog is de ROI bij foto’s met een model?
•    Moeten alle werkzaamheden worden uitbesteed?
•    Of loont het om deze zaken in-house te ontwikkelen?
•    Welke optie is efficiënter op de lange termijn?
•    Of is een combinatie van beide de juiste keuze?

Multivariate of A/B testen om potentie te bepalen
Hieruit blijkt al dat er geen uniform antwoord is voor alle webshops. Of het gebruik van unieke productfoto’s voor jouw shop verstandig is, hangt nu eenmaal af van veel verschillende factoren. De vragen over de ROI van specifieke maatregelen kunnen wel relatief snel en eenvoudig voor alle shops beantwoord worden door multivariate of A/B testen. Vaak kan met slechts een paar testscenario’s met verschillende afbeeldingen inzicht verkregen worden in de potentie van unieke productfoto’s.

 

5 reacties

  • André Scholten 25 januari 2012 at 13:05

    Het is bij de Esprit jurkjes inderdaad makkelijk om te vergelijken, ware het niet dat de benen van dit model aan de linkerkant wel heeel erg lang zijn (photoshop). Dat betekent dat het jurkje in het echt dus korter is 😉

    Verder prima artikel, ik heb al wel eens gelezen over een A/B test met productafbeeldingen, maar kan hem zo niet terug vinden.

  • Joni Marquart Scholtz 25 januari 2012 at 13:23

    Gaat me er bij die foto ook meer om dat je de jurkjes onderling goed kunt vergelijken, omdat het elke keer hetzelfde dunne model met photoshop benen is 🙂
    Ik vind daarom zelf de foto’s die snorgtees gebruikt erg leuk. Maar het schijnt dat vrouwen toch meer kopen als men dunne modellen gebruikt in de reclame:
    http://adage.com/article/news/study-skinny-women-bottom-line/130021/

  • Marketingbureau ValYou advice 9 mei 2012 at 21:14

    Goede foto’s is inderdaad belangrijk! Maar wat te denken van filmpjes?!

    YouTube maakt het mogelijk om eenvoudig filmpjes in je site te implementeren en is daarlangs tegenwoordig een bijna (of misschien wel even grote) zoekmachine als Google! Mensen gaan op zoek naar extra informatie, vergelijkingen, etc.

  • Relatiegeschenken 7 augustus 2012 at 15:36

    Goede foto’s zijn inderdaad enorm belangrijk, het spreekwoord is niet voor niets: “a picture paints a thousand words!”

  • Peter 9 januari 2013 at 14:10

    Ik vind wat Espirit doet vooral heel slim. Juist met kleding wil je de producten tot in detail kunnen bekijken. We zijn tegenwoordig gewend geraakt aan webshop waarbij je scherpe maar relatief beperkte foto’s ziet, terwijl het voor sommige producten een enorme meerwaarde kan zijn om extreem gedetailleerde foto’s te hebben.

Het is niet mogelijk om te reageren.