Starten met Web Analytics: weg met verplichte registratie!

Facebooktwitterlinkedin

Stel, je staat in de supermarkt in de rij voor de kassa en je staat op het punt om af te rekenen. Je hebt een pakje kauwgom en een pak melk in je winkelwagen en je wilt er snel weer vandoor.  Net op het moment dat je een pak melk op de lopende band wilt zetten, roept de caissière: “U heeft zich niet geregistreerd! Wilt u zich eerst registreren voordat u gaat afrekenen? Alvast bedankt!”

In dit voorbeeld klinkt het misschien gek, maar online is dit de normaalste zaak van de wereld. Kortom, is het wel slim dat bezoekers zich verplicht moeten registreren voordat ze iets kunnen bestellen?

Minder stappen = minder uitval
Een verplichte registratie betekent in de praktijk vaak dat er extra stappen genomen moeten worden. En iedere stap is een potentieel afhaakmoment. In het meest ongunstige geval ziet het bestelproces met verplichte registratie er zo uit:

1.    Plaats product in winkelmand*
2.    Kiezen om in te loggen of te registreren
3.    Invullen gebruikersnaam en wachtwoord en eventuele andere informatie
4.    Bevestigingslink in de e-mail aanklikken
5.    Inloggen (indien dit niet automatisch gebeurd)
6.    Aanvullende gegevens invullen (betalingswijze, gegevens bevestigen, afrekenen)
7.    Bedankpagina
8.    Bestelbon per e-mail

*in sommige gevallen wordt de inhoud van de winkelwagen niet bewaard nadat een bezoeker zich succesvol heeft geregistreerd. In dit geval moet het product opnieuw in de winkelwagen geplaatst worden om verder te gaan naar stap 6.

Door een verplichte registratie te schrappen ziet het proces er zo uit:

1.    Plaats product in winkelmand
2.    Kiezen om in te loggen, of te bestellen zonder registratie
3.    Invullen adresgegevens + persoonsgegeven
4.    Aanvullende gegevens invullen (betalingswijze, gegevens bevestigen, afrekenen)
5.    Bedankpagina
6.    Bestelbon per e-mail

Er kunnen dus flink wat stappen (lees: mogelijke drempels) geschrapt worden in het bestelproces. Helaas zijn veel e-commerce systemen niet erg flexibel wat betreft het bestellen zonder registratie. Zeker voor diegenen die er aan denken om een webshop te beginnen is het dus van belang dat er een mogelijkheid is om te kunnen bestellen zonder registratie. Zie ook dit overzicht van e-commerce systemen.

Wat kan het opleveren?
Het is over het algemeen zeer lucratief om een optie te geven waarbij bestellen zonder registratie mogelijk is. Naast het verminderen van het aantal stappen, is het ook een signaal richting de bezoekers dat bestellen niet moeilijk is. Bovendien hebben sommige bezoekers negatieve associaties met registratie. Traffic4u heeft voor Warmteservice het bestelproces onder handen genomen, waarbij het mogelijk is geworden om te bestellen zonder registratie:

Dit heeft als resultaat gehad dat het trechter succespercentage meer dan verdubbeld is. De omzet is hierdoor zeer sterk gegroeid.  Meer informatie over deze case is hier te vinden.

Eerst converteren, dan pas registreren
Natuurlijk heeft registreren ook de nodige voordelen. Met name voor terugkerende bezoekers is het handig om niet de hele tijd de adresgegevens te moeten invullen. Wanneer moeten bezoekers dan de kans krijgen om zich te registreren?

Een mooi ezelsbruggetje bij bezoekers die voor het eerst wat bestellen is:

“Eerst converteren, dan pas registreren.”

Er zijn verschillende plekken om een bezoeker te attenderen op de voordelen van registratie:

1.    Op de bedankpagina
2.    In de bestelbon per e-mail

Bezoekers hebben net een succesvolle aankoop gedaan en zullen relatief snel bereid zijn om dan te registreren. Zeker in combinatie met onderstaande tips zullen veel bezoekers zich alsnog willen registreren:

•    Geef een (betere) kortingscode voor een vervolgaankoop als een bezoeker zich registreert
•    Benoem kort en puntsgewijs de voordelen van registratie
•    Gebruik social proof (“2000 mensen gingen u voor”)

Kortom, maak registreren optioneel en niet verplicht voor een online aankoop. Dit scheelt veel uitval en kan direct een positief effect hebben op de omzet. Om het om te draaien: ik ben erg benieuwd wat er met de omzet van een supermarkt zou gebeuren als je voor het afrekenen eerst een formulier moet invullen…

Eerder verschenen in de serie “Starten met Web Analytics”:

Starten met Web Analytics: de kracht van interne zoekwoorden
Starten met Web Analytics: waar staat uw organisatie
Starten met Web Analytics: in 3 stappen werk maken van je “high quality” verkeersbronnen
Starten met Web Analytics: hoe vind ik een speld in een hooiberg?
Starten met Web Analytics: waarom komen bezoekers eigenlijk op je site?
Starten met Web Analytics: Filter je weg naar waardevolle inzichten

6 reacties

  • Dries Bultynck 3 maart 2010 at 12:40

    Goede uiteenzetting, volledig mee eens!

  • Martin Brouwers 3 maart 2010 at 12:43

    Goed artikel, lekker leesbaar.

  • Maaike 3 maart 2010 at 13:07

    Leuk stuk! Leuk voorbeeld in het begin!

  • Francesco 3 maart 2010 at 16:21

    Mooi artikel. Ik had in mijn webshop dit al eerder getest en het was het zeker waard. Goed idee om dat in hun bestellingsbevestiging een kortingscode te plaatsen zodat men zich toch registreert.

  • Auke Molendijk 3 maart 2010 at 17:11

    Als hier lezers zijn die zelf een webshop hebben waarbij geen verplichte registratie vereist is, laat weten wat voor webshop je hebt! Hiermee inspireer je de andere lezers hoe ze het beste kunnen omgaan met het “verplichte registratieprobleem”. Alvast bedankt!

  • Rick Sportel 5 maart 2010 at 20:04

    Prima artikel en een gemakkelijke manier om conversie te verhogen. Eigenlijk zou iedere serieuze webshop dit moeten inbouwen als keuzemogelijkheid. In 90% van de gevallen zal het positief namelijk positief uitvallen en resulteren in een beter resultaat.

Het is niet mogelijk om te reageren.