Veelgemaakte fouten in formulieren

Facebooktwitterlinkedin

Veel websites bevatten formulieren. Voor de meeste sites is dat de plek waar je bezoeker overgaat tot de gewenste actie: het kopen van een product, het aanvragen van meer informatie, het bestellen van een service enzovoorts.

Je zou dus denken dat beheerders van websites veel aandacht aan de werking van die formulieren besteden. Toch komen we regelmatig de meest knullige dingen tegen. Hieronder enkele voorbeelden van hoe het niet moet gevolgd door een aantal concrete tips hoe het wel moet.

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland

Sinds kort heeft de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) een nieuwe website. Als je die bezoekt is het eerste wat opvalt dit prominent, midden in het scherm geplaatste formulier:

Blijkbaar is dat formulier het belangrijkste onderdeel van hun site. Wat op zich logisch lijkt, want de kerntaak van de SIDN is het uitgeven van domeinnamen.

Wat doen ze goed?

De SIDN doet een aantal zaken goed:

  • Ze hebben nagedacht over de gewenste actie. (de bezoeker moet het formulier invullen)
  • Ze hebben een duidelijke call to action. (Check mijn .nl)
  • Ze bieden uitleg over wat je moet invullen. (er staat ‘Uw gewenste domeinnaam’ in het invulveld)

Wat gaat er mis?

De tekst ‘Uw gewenste domeinnaam’ verdwijnt niet op het moment dat je het invulveld aanklikt. Je klikt het veld aan, begint te typen, en drukt op enter. Met als gevolg dat veel mensen een zoekopdracht als ‘Uw gewenwww.traffic4u.nlste domeinnaam’ zullen doen.

Er zit geen ingebouwde controle op veelgemaakte fouten in. Zo begon ik bijvoorbeeld met ‘http://www.traffic4u.nl’. Want als blogger heb ik geleerd om altijd netjes http:// ervoor te zetten. Maar dat levert deze foutmelding op:

De foutmelding zegt niets over wat ik verkeerd heb gedaan. Dus ik schat zelf in dat het dan wel zonder http:// zal moeten. Ik besluit het nog een keer te proberen, dit keer met als zoekopdracht ‘www.traffic4u.nl’. Maar dat levert wederom deze foutmelding op:

De gemiddelde Nederlander haakt nu gefrustreerd af. Er zijn al 3 dingen misgegaan. De irritatiegrens is bereikt en de gebruiker zal geïrriteerd naar een concurrent gaan. Nou heeft de SIDN geen concurrentie, dus dat gaat niet helemaal op, maar dit gebeurt normaal gesproken wel. Hier laten bedrijven veel geld liggen.

Wat de gemiddelde Nederlander niet weet, is dat ‘www.’ een subdomein is en dus strikt genomen geen onderdeel van de domeinnaam uitmaakt. Ik gok dus maar dat dat de oplossing moet zijn en jawel ik krijg eindelijk het resultaat wat ik wilde!

Hoe moet het dan wel?

De meeste van deze dingen liggen behoorlijk voor de hand en zijn makkelijk te voorspellen. Bij veel invulvelden zijn het standaard zaken die mensen verkeerd doen. Juist die standaard zaken kun je dus ook gewoon opvangen.

Maak duidelijk wat de gewenste invoer is
In plaats van ‘Uw gewenste domeinnaam’ hadden ze ook ‘domeinnaam.nl’ kunnen neerzetten. Of achter/ onder het veld in het klein ‘voorbeeld.nl’.

Vang veelvoorkomende fouten op
Het is vrij eenvoudig om in dit formulier in te bouwen dat automatisch ‘http://’ en ‘www.’ eruit filtert. De gebruiker hoeft daar niets van te merken en het formulier werkt gewoon door.
Dit is bijvoorbeeld ook handig bij postcodes. (moet er nou een spatie tussen de cijfers en de letters? Of niet?)

Help de gebruiker zijn/ haar fouten te herstellen
Als het misgaat, geef dan een duidelijke foutmelding waar je de bezoeker verder mee helpt. Vertel welk deel van de invoer niet klopt en geef aan wat er dan wel moet staan.

Doe de leektest
Als je zelf aan een site werkt, weet je hoe die in elkaar zit en hoe je je weg moet vinden. Echte gebruikers doen echter altijd onvoorspelbare dingen. Zelf zul je dus altijd dingen over het hoofd zien. De makkelijkste manier om die dingen te ontdekken is door je moeder, buurman, voetbalteamgenoot of een andere leek achter een computer te zetten en mee te kijken hoe het misgaat.
Als je alle rare dingen boven tafel wilt hebben kun je dit uiteraard ook professioneel laten doen, (wij doen bijvoorbeeld usertesting) maar met een simpele leektest haal je altijd wel wat leuke dingen naar boven.

Meet wat er fout gaat
Er zijn een boel verschillende manieren om door te meten wat er gebeurt in die formulieren. De interne zoekfunctie van een site kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig doormeten met Google Analytics.

Verder kun je natuurlijk op het moment dat het formulier een foutmelding geeft, toch de input even wegschrijven in je database. Als SIDN dat zou doen, zullen ze zien dat veel mensen de bovengenoemde fouten maken. En wellicht ontdekken ze er nog wel meer.

Wil je echt een stuk dieper analyseren, dan zou je ook een pakket als Clicktale in kunnen zetten.

Meer informatie, meer problemen

De SIDN heeft een formulier met maar één invulveld. Toch gaat er al een hele boel mis. Je kunt je dus voorstellen hoeveel er mis kan gaan als je site complexere formulieren heeft. En niets is pijnlijker voor een beheerder/ eigenaar van een site dan een bezoeker die iets wil kopen, maar waarbij dat niet lukt.
Wacht dus niet af, maar ga aan de slag. Zet vandaag nog een familielid achter een computer en kijk wat er mis gaat!

4 reacties

  • Serita 8 juli 2010 at 13:23

    Ook irritant, dat het vinkje ‘uitgebreid zoeken’ pas op het scherm hierna komt. Had wat mij betreft ook gelijk hierbij kunnen staan!

  • Hypotheekrentes 13 juli 2010 at 08:35

    Mooi voorbeeld.
    Die tool ‘ClickTale’ lijkt me de moeite om een keer te testen.

  • Derek Visser 13 augustus 2010 at 17:01

    Clicktale is werkelijk geniaal. Wanneer je formulieren wil doormeten in Google Analyitics zul je per veld een virtual pageview aanmaken. Clicktale ziet automatisch wat je formuliervelden zijn. In de rapportage vind je over welk veld het langst wordt gedaan, het veld dat het meest foutgaat, velden die niet worden ingevuld etc. etc. Echt een aanrader. Plus, ze hebben nog een gratis demoversie ook.

  • online verdienen 17 augustus 2010 at 16:18

    Remi,
    Kun je eens een blog schrijven over clicktale. Hoor er veel over maar weet niet exact hoe het wertk. Ik ben benieuwd.

Het is niet mogelijk om te reageren.