Bezoekers zijn niet geïnteresseerd in je bedrijf

Facebooktwitterlinkedin

bezoekers zijn niet geïnteresseerd in je bedrijfMensen die alleen maar over zichzelf praten zijn niet de meest interessante gesprekspartners. Helaas is dit ook een fout die veel bedrijven maken op hun website. In de content op de site gaat het vooral over hoe fantastisch, goed of voordelig het product is en hoe betrouwbaar, ervaren of toonaangevend het bedrijf is. Helaas boeit dat de meeste bezoekers helemaal niet.

 

What’s in it for me?

Mensen zijn voornamelijk geïnteresseerd in zichzelf en geven niet om jou of je product. Dat doet natuurlijk een beetje pijn, helemaal als je heel erg trots bent op je product of bedrijf, maar het is de harde waarheid. Wil je bezoekers overtuigen om jouw product te kopen of jouw dienst af te nemen, vertel ze dan niet hoe goed, betrouwbaar of voordelig jij bent, maar hoe zij er beter van worden. Dus hoe het product of de dienst er voor zorgt dat de klant beter, mooier, sneller, rijker of vrolijker wordt.

“Quit telling us how great you are, and start telling us how you plan to deliver something that helps the user become greater.”

Bron: Headrush

Deze tekst staat op de homepage van een bedrijf dat fietsverzekeringen aanbiedt:

Sinds jaar en dag is bedrijf X de meest toonaangevende specialist in tweewielerverzekeringen. Niet alleen voor fietsen, ook voor bromfietsen en motoren heeft bedrijf X prima en betrouwbare verzekeringen ontwikkeld. Voor de fietsverzekeringen werkt bedrijf X samen met een landelijk netwerk van tweewielerspecialisten.

Op een andere pagina op dezelfde website staat het volgende:

De kans, dat uw fiets gestolen wordt, is helaas reëel aanwezig. Het gebeurt maar al te vaak. Maar de nationale fiets verzekering helpt u, na zo’n nare gebeurtenis, in no time weer in het zadel. Bij de tweewielerspecialist waar u de fiets heeft aangeschaft en verzekerd krijgt u, na diefstal, namelijk gewoon weer een gelijkwaardige fiets. Zonder ingewikkelde procedures en -ook mooi meegenomen- zonder eigen risico.

Meteen een nieuwe fiets als mijn fiets gestolen wordt? Dat wil ik horen! Het interesseert me niet hoe toonaangevend het bedrijf is, terwijl dat de eerste informatie is die ik op de homepage vind.

Mag je dan helemaal niet over jezelf vertellen?

De tekst op je website moet dus vooral gericht zijn op wat de bezoeker zoekt (What’s in it for me). Betekent dat dan dat je niets over jezelf mag vertellen? Nee, sterker nog jezelf promoten is heel belangrijk. Maar niet in een mission statement of ‘dure’ taal. Zet je USP’s in een korte opsomming op je homepage. Eerst geef je de bezoeker het antwoord op wat hij zoekt, vervolgens vertel je kort en bondig waarom hij of zij dit product of deze dienst juist bij jou af moet nemen.

Een reactie

  • Rene Greve 9 december 2009 at 20:50

    Dat van meteen een nieuwe fiets nadat die is gestolen, is inderdaad een mooi voorbeeld waarmee de fietsverzekeraar direct bij de webbezoekers kan binnenkomen!!

Het is niet mogelijk om te reageren.