Bloggen? Waarom zou ik?!

Facebooktwitterlinkedin

bloggenJe collega’s hebben een privé blog, de buurman blogt over zijn jongste kleindochter en als je vrienden op vakantie gaan, bloggen ook zij er op los. Leuk, al dat bloggen, maar het kost wel tijd, en wat levert het eigenlijk op? Kortom, is het ook voor professionals een lucratieve bezigheid?

Het antwoord op die vraag is kort:

ja!

Maar als je het doet, doe het dan wel goed.

3 Redenen om te bloggen

Je zou kunnen zeggen dat er drie redenen zijn om van je te laten horen op een blog:

SEO – Een blog geeft je alle ruimte om content te creëren rondom zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. (Lees voor meer info over zoekwoorden het artikel over zoekmachines en bezoekers.) Denk je te weten wat jouw keywords zijn? Doe voor de zekerheid toch even een kort keyword onderzoekje om te bepalen op welke woorden daadwerkelijk veel gezocht wordt.

Behalve dat je op een blog kunt schrijven wat je wilt, smullen zoekmachines ook nog eens van user generated content (UGC). Het maakt je extra relevant! Als je vervolgens het blog op een subdomein zet (blog.domein.nl), levert dat je een extra vermelding in de zoekmachine resultatenlijst op.

BRANDING – Vanuit het oogpunt van branding is het perfect om een blog te starten. In deze omgeving, die door jezelf wordt gecontroleerd, kun je laten zien wat je expertise is. Dit draagt bij aan je branding, oftewel merkbelevenis.

SOCIAL – Geef je jouw bezoekers de mogelijkheid te reageren op je blog, dan creëer je al gauw een conversatie. De gesprekken die plaatsvinden op zo’n blog kunnen niet alleen bijdragen aan je branding, maar dienen ook nog eens als nuttige feedback en interactie met je doelgroep. Ineens krijg je de kans om in gesprek te gaan met je bezoeker.

De do’s en don’ts

Lees jij graag lange teksten vanaf je scherm? Ik niet. Sterker nog. Ik ga er scheel van kijken, krijg branderige ogen en ben na 3 regels de draad kwijt. En met mij vele anderen (in meer of mindere mate). Ook voor blogs is het daarom handig je tekst aan te passen aan het medium internet:

  • Zorg voor makkelijk scanbare teksten door gebruik te maken van koppen en tussenkoppen die duidelijk aangeven waar de tekst over gaat en ook nog eens pakkend zijn. Begin je artikel vervolgens met de belangrijkste informatie en de conclusie. De details volgen later.
  • Houd het simpel. Eenvoudig taalgebruik, korte zinnen, beknopte alinea’s, veel witregels, en actief woordgebruik: Dus niet: “Er wordt geschreven…”, maar: “Ik schrijf…”.
  • Denk aan wat het publiek wil lezen, niet wat jij graag wilt vertellen!
  • Gebruik opsommingen.
  • Veel bezoekers komen toevallig terecht op jouw pagina en kennen jou, noch je bedrijf. Veronderstel daarom geen voorkennis. Borduur je voort op een vorig artikel, verwijs er dan naar.
  • Denk aan de zoekmachines. Zorg voor pakkende koppen met daarin het relevante zoekwoord en gebruik het keyword een aantal keer door de tekst heen.
  • Maak gebruik van links. Link naar andere artikelen. Soms levert dat ook weer linkjes op naar jouw blog (goed voor het bezoekersaantal en je ranking in zoekmachines). Maar houd het nuttig!
  • Nodig uit tot interactie op je eigen blog. Discussie is leuk, trekt extra bezoekers en geeft je site meerwaarde. Zorg dus voor een open reactiemogelijkheid.
  • Gebruik afbeeldingen. Artikelen met een plaatje zien er aantrekkelijker uit en worden vaker gelezen.

Last but not least: Blijf regelmatig bloggen. Regelmaat zorgt ervoor dat je bezoekers weten wat ze van je kunnen verwachten.

5 reacties

  • Robert 15 december 2009 at 10:33

    Ook handig om pagerank te verkrijgen in dieper liggende pagina’s (moet je blog natuurlijk ook pagerank hebben)

  • MarkvanLoon.com 16 december 2009 at 15:03

    Hou ook rekening met mensen die jouw via RSS volgen. Dat betekend aantrekkelijke en korte kopjes en een eerste zin die alles vertelt!

    Verder trouwens leuke post!

  • Maaike 17 december 2009 at 11:22

    @ Mark: Bedankt voor de nuttige aanvulling!

  • Edwin 11 januari 2010 at 14:32

    Met deze stelling ben ik het (voor wat betreft een persoonlijk blog) niet helemaal eens: “Denk aan wat het publiek wil lezen, niet wat jij graag wilt vertellen!”

  • Machiel Karels 15 januari 2010 at 14:26

    @ Edwin: Inderdaad kan het wringen tussen de doelstellingen: “schrijf wat de bezoekers willen lezen” en “content genereren rondom zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn”. Je moet erg oppassen voor ‘doel-op-zich-teksten’. Daar zit niemand op te wachten.

    Overigens goed artikel. Wat ik nog wel een erg belangrijk punt vind: Een goed blog kost tijd en dat is een telkens terugkerend punt. Realiseer je dus terdege dat de keuze om een blog te starten voor de langere termijn geldt. Dat moet je zien vol te houden. Een blog starten en na anderhalve maand laten doodbloeden gebeurt al genoeg. En daar zit ook niemand op te wachten.

Het is niet mogelijk om te reageren.