Call to Action! Deel 1

Facebooktwitterlinkedin

Als je als koopzuchtige consument op internet op zoek bent naar een product of dienst, is één ding erg belangrijk: het moet je allemaal vooral erg gemakkelijk worden gemaakt. Toen ik een tijdje geleden een nieuwe laptop wilde kopen, leek het wel alsof sommige webshops mij helemaal geen laptop wilden verkopen. De ‘bestel nu’-knop was soms in geen velden of wegen te bekennen. Op dat moment ervoer ik hoe belangrijk een goede call-to-action is: geen cta? Dan ook geen aankoop!

  

Steeds meer websites zien het belang van een call-to-action in. Ook al heb je in de tekst zelf heel duidelijk uitgelegd wat je van je bezoeker wilt, je moet je bezoekers altijd in één zin of een paar woorden duidelijk maken wat de volgende stap is die ze nu moeten zetten. Maar hoe ziet een goede call-to-action eruit?

In dit eerste deel van twee artikelen over de call-to-action ga ik in op het textuele element van de cta. In deel twee wordt vervolgens uitgewijd over de kleur van de call-to-action button en de beste positie van de cta op een pagina.

De tekst van je cta…
Je call-to-action kan heel kort en bondig zijn. In webshops zie je vaak alleen een ‘Bestellen’- of ‘Bestel’-knop. Zo’n korte call-to-action werkt voor webshops over het algemeen goed. Ook bij de tekst ‘In winkelwagen’ of ‘Toevoegen aan je winkelwagen’ weet iedereen wat de bedoeling is. Bovendien krijgen mensen door de illusie van een echt winkelwagentje misschien wel een beetje dat oude vertrouwde winkelgevoel.

cta

Wil je iets anders van je bezoeker dan simpelweg een product verkopen? Bied je bijvoorbeeld een dienst aan, of verwacht je dat bezoekers eerst meer informatie over je product of dienst willen? Dan voldoet zo’n korte oproep meestal niet. Je zult je bezoeker moeten overhalen om tot actie over te gaan.

De ideale call to action in dit soort situaties voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • deze bevat een werkwoord
  • is precies
  • en bevat een belofte.

… bevat een werkwoord
Zorg dat je call-to-action altijd een actiewerkwoord bevat, zoals ‘contact opnemen’, ‘aanvragen’, ‘bellen’, ‘bestellen’ of ‘langskomen’.

Wat je nog vaak ziet in een call-to-action is de oproep ‘Klik hier’. Dit is een werkwoord, maar in veel gevallen niet het juiste. Waar je bezoeker moet klikken, kun je op een andere manier wel duidelijk maken. Je wilt uiteraard graag dat je bezoeker ergens op klikt, maar dit dient een hoger doel: uiteindelijk wil je dat je bezoeker een offerte aanvraagt, contact opneemt of een product aanschaft. Maak dit ook aan de bezoeker duidelijk!

Een voorbeeld ter verduidelijking:

“Klik hier en vind kosteloos en vrijblijvend de juiste schilder”

kan veel directer:

“Vind kosteloos en vrijblijvend de juiste schilder”

… is precies
Maak in je call-to-action duidelijk wat de klant kan verwachten en wees concreet. Een call-to-action als:

“Profiteer direct en neem contact met ons op!”

bevat een aantrekkelijk aanbod, maar waarvoor eigenlijk? Wellicht wordt dit in de tekst op de pagina uitgebreid uitgelegd, maar de kans bestaat dat je bezoeker deze tekst niet of slechts gedeeltelijk leest. Maak in je call-to-action nogmaals duidelijk wat je bezoeker precies kan verwachten.

“Profiteer direct van onze tijdelijke actie en neem contact met ons op!”

… bevat een belofte
Je bezoeker moet een goede reden hebben om actie te ondernemen op je website. Zorg dat deze reden in de vorm van een belofte terugkomt in je call-to-action. “Bezoek onze sauna!” klinkt aantrekkelijk, maar er zijn duizenden andere sauna’s waar je potentiële klant ook naar toe kan gaan. “Bezoek onze sauna en maak gebruik van onze massageaanbieding” klinkt alweer een stuk aantrekkelijker.

Wat je belooft moet natuurlijk wel zinvol zijn. De volgende call-to-action kwam ik tegen op een pagina met informatie over een interessante trouwlocatie:

“Voor meer informatie over trouwen in Doorwerth, klik hier.”

De bezoeker wordt van de ene naar de andere pagina over dit onderwerp gestuurd. Wellicht is het beter om alle beschikbare informatie op één pagina te zetten, en de bezoeker vervolgens op te roepen om contact op te nemen voor meer informatie, of de locatie eens te bezoeken. Een betere call-to-action zou dan zijn:

“Neem voor een onvergetelijke bruiloft in Doorwerth contact met ons op.”

Schrijf een goede call-to-action en zorg voor meer conversies!
Kortom, roep je bezoeker op om tot actie over te gaan door hem een concrete belofte te doen. Met een goede call-to-action spreek je je bezoeker beter aan, wat ongetwijfeld een positief effect heeft op je conversiepercentage.

Lees volgende week meer over de kleur en positie van je call-to-action.

Een reactie

  • MarkvanLoon.com 7 januari 2010 at 11:33

    Vooral de belofte is aardig… zeker wanneer deze belofte uniek is voor jouw dienst, is het een conversie-booster!

Het is niet mogelijk om te reageren.