De basics van een goede keyword analyse

Facebooktwitterlinkedin

Of je via zoekmachines veel bezoekers naar een website weet te trekken, staat of valt met een goede keyword analyse. Een voorbeeldje: een retailer verkoopt onder meer afwasmachines.. of vaatwassers, zoals de doelgroep ze noemt.

In dit geval is het toch wel handig dat de retailer weet waar zijn doelgroep op zoekt. Heeft hij zijn pagina’s net geoptimaliseerd voor het keyword ‘afwasmachine’, dan loopt hij toch wat bezoekers mis!Welke zoekopdrachten gebruiken mensen uit jouw doelgroep? Om hier achter te komen, voer je een keyword analyse uit voor je website.

Stap 1: Keywords bedenken
De eerste stap van een keyword analyse bestaat uit een brainstormsessie waarin je zo veel mogelijk relevante keywords probeert te bedenken. Je kunt daarbij gebruikmaken van de volgende bronnen:

  • Common sense
    Probeer je zo goed mogelijk in te leven in je doelgroep en te bedenken welke termen zij zouden kunnen gebruiken.
  • Adwords campagnes
    Maak je ook gebruik van search advertising? De zoekwoordcampagnes die daarvoor gebruikt worden, bevatten meestal een zeer groot aantal keywords.
  • Websites van concurrenten
    Kijk eens welke termen je concurrenten op hun website gebruiken.
  • Interne zoekmachine
    Heeft je website een interne zoekmachine en heb je toegang tot de gegevens die bezoekers invoeren in deze zoekmachine? Dit is een zeer waardevolle bron, want nu weet je precies welke zoekwoorden je bezoekers gebruiken.

Stap 2: Het zoekvolume op keywords bepalen
Je hebt een lijst met mogelijk interessante keywords samengesteld. De volgende stap is dat je achterhaalt hoe vaak deze termen in de zoekmachines worden ingetypt. Hiervoor kun je een aantal tools gebruiken.

  • De Google keyword tool geeft zoekvolumes voor ingevoerde keywords en doet tevens suggesties voor synoniemen/gerelateerde keywords. De herkomst van de getallen die deze tool geeft is niet helemaal duidelijk. Gebruik de tool dan ook vooral om twee of meerdere keywords met elkaar te vergelijken, maar hecht niet te veel waarde aan de absolute getallen op zich.
  • In Google Trends kun je twee termen invoeren, waarna deze tool in een grafiek toont op welke term meer wordt gezocht. Je kunt de twee termen zowel over een langere tijdspanne als in verschillende geografische gebieden vergelijken.
  • Vergelijkbare tools waarmee je het zoekvolume op zoektermen kunt bepalen zijn Google Insights en de Traffic Estimator.

Stap 3: Resultaten in Google vergelijken
Nu je weet op welke keywords het meest gezocht wordt, is het ten slotte belangrijk te weten hoe het zit met de concurrentie voor deze keywords. Je kunt besluiten een keyword te kiezen waar veel op wordt gezocht, maar als er op het internet al heel veel pagina’s bestaan over dit keyword, dan is het moeilijker om een hoge positie te behalen in de zoekresultaten. Google geeft onder de zoekbox weer hoeveel pagina’s er gevonden zijn voor het betreffende zoekwoord (zie figuur 1).

Je krijgt een nog beter beeld van je concurrentie als je weet bij hoeveel pagina’s het keyword daadwerkelijk in de title staat. Staat het keyword in de title van een pagina, dan maakt deze pagina een goede kans om hoog te scoren in de zoekresultaten. Je vindt het aantal resultaten met het keyword in de title door in Google ‘allintitle:keyword’ in te voeren (zie figuur 2).

Stap 4: Het beste keyword bepalen
Je hebt nu voldoende informatie om een afweging te kunnen maken en de voor jouw situatie beste keywords te kiezen. Het ideale keyword heeft een hoog zoekvolume en weinig concurrentie. Deze ideale situatie komt natuurlijk maar zelden voor. Meestal zul je zien dat de termen met het hoogste zoekvolume ook de meeste concurrentie hebben. In dat geval weegt het zoekvolume over het algemeen zwaarder, zeker wanneer het verschil in zoekvolume tussen twee termen groot is.

Op basis van een goede keyword analyse kan vervolgens een websitestructuur worden gecreëerd. De keyword- en content specialisten van Traffic4u kunnen je hier bij ondersteunen.

Keyword analyses kun je op uiteenlopende manieren uitvoeren. Hebben jullie nog toevoegingen aan het bovenstaande?

2 reacties

  • Alexander IJbema 30 juni 2010 at 16:40
  • Gratis AdWords Advies 1 juli 2010 at 16:41

    Je haalt het in het begin wel even aan, maar toch blijft conversiekans wat onderbelicht.

    Stel dat het zoekwoord afwasmachine vaker gebruikt word door eigenaars van restaurants (zakelijk dus) en vaatwasser vooral door consumenten, dan spreekt het voor zich dat http://www.handhoreca.nl de term afwasmachine gebruikt.

    Gebruik daarom altijd eerst een tijdje AdWords om te bepalen welk zoekwoord het meeste geld opbrengt. Juist dat zoekwoord probeer je in te zetten op SEO (als de concurrentie dat toelaat).

Het is niet mogelijk om te reageren.