De schaar erin! Schrijven is als naar de kapper gaan…

Facebooktwitterlinkedin

Schrijven is als naar de kapper gaan Schrijven is een kunst en niet zo gemakkelijk als het soms lijkt. Vergelijk het met een kapper die een kapsel in model knipt. Sommige mensen zijn geknipt voor een kort koppie, terwijl anderen schitteren met een lange weelderige bos. Feit blijft echter dat elk kapsel in model geknipt moet worden en dat de kapper nadenkt over een passende coupe. Zo is het ook met het schrijven van een artikel. Sommige onderwerpen vragen om een korte tekst, andere hebben wat meer uitleg nodig, maar voor alle teksten geldt dat ze to-the-point moeten zijn. Beknoptheid is het keyword.

Beknopt schrijven, waarom?
Sommige schrijvers weten niet van ophouden. Ze gaan maar door met hun theorieën en verliezen zichzelf in o zo mooie, maar te lange, poëtische zinnen. Daardoor kunnen ze soms verstrikt raken in hun eigen verhaal en is de rode draad voor de lezer niet meer te volgen. Om dit te voorkomen moet je beknopt schrijven. Ook niet in de laatste plaats omdat lezers tegenwoordig scannend lezen en steeds meer wennen aan korte berichtgeving (denk aan tweets, krabbels, sms’jes etc.). Maar let op, beknopt schrijven is niet altijd kort en bondig.

De lengte van een artikel zegt helemaal niks over hoe succesvol je stuk is. Vergelijk het maar weer met een kapsel; lange krullen kunnen net zo mooi staan als korte stekeltjes. Het gaat erom dat je iets interessants schrijft, en alles weg laat dat niet boeiend is. Want het is juist de saaie inhoud die je lezers wegjaagt. Zoek dus uit hoeveel tekst je nodig hebt om je verhaal te vertellen. Schets een ruwe versie op papier en ga vervolgens aan de slag met je schaar. Edit je artikel net zo lang totdat het de juiste vorm en inhoud heeft.

Hoe hanteer je de schaar?
Het vergt uiteraard wel enige voorbereiding om de schaar goed te hanteren. Kapper word je immers ook niet zomaar. Een goede kapper én schrijver leren bovendien altijd bij, kennen de trucjes en weten precies wat in de mode is. De basis is echter vrijwel altijd hetzelfde. Daarom hier enkele tips voor het omgaan met de schaar.

  • Bepaal een centraal onderwerp voor je artikel en blijf daarbij. Haal er niet allerlei zaken bij die misschien leuk zijn om te vertellen, maar die er niet toe doen. Je kunt ze altijd gebruiken voor een nieuw artikel.
  • Schrap de eerste alinea. Waarom? Vaak schrijf je eerst een of twee alinea’s, zonder echt lekker in het verhaal te zitten. Deze alinea’s kun je dan ook beter weglaten.
  • Laat je niet verleiden tot te veel opsmuk in de vorm van bijwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, etc. Ken je dat gezegde: overdaad schaadt? Daarom! Je wilt tenslotte ook niet met een hoofd vol speldjes, strikjes, staartjes…. nou ja, je snapt het wel.
  • Kijk uit voor stopwoordjes en onnodige toevoegingen. “Eigenlijk” is zo’n mooi voorbeeld: (eigenlijk) bijna overal tussen te zetten, maar het zegt (eigenlijk) niks. Ken je eigen valkuilen en vraag desnoods iemand anders om je artikel te checken.
  • Gebruik specifieke woorden. Tast eens wat dieper in je vocabulaire buidel en gebruik minder standaard termen. Iets kan bijvoorbeeld “leuk” of “goed” zijn, maar meer specifiek bedoel je misschien wel “authentiek” of “smaakvol”. Dergelijke woorden geven je lezer een beter inzicht in wat je écht bedoelt en geven je tekst bovendien nét iets meer sjeu.
  • Gebruik actieve taal. Vermijd het langdradige “zullen”, “moeten”, “kunnen” of “zouden”. Actieve taal houdt de vaart in je artikel en maakt het helder.
  • Waak voor omslachtige formuleringen. “Ten behoeve van” is gewoon “voor”, “ondanks het feit dat” is “hoewel” en “om deze redenen” kun je ook beschrijven met “daarom”.

Wat zit je haar leuk!
Schrijven is een vak, net als kapper zijn. Hoe minder overbodige informatie in je artikel, hoe beter. Breng je boodschap helder en duidelijk over. Stick to the point en zorg voor de perfecte finishing touch. Misschien dus een beetje extra hairspray of toch nog even die pony gladstrijken. Kies het kapsel dat bij jouw gewenste uitstraling past. Eng om voor een ander kapsel te gaan? Vervelend om de schaar erin te moeten zetten? Bedenk dan dat het voor een goed doel is. Je wilt immers dat je serieus genomen wordt en dat je datgene uitstraalt wat je wilt uitstralen. Zodat iedereen zegt: wat zit je haar leuk, naar de kapper geweest?

Meer weten over beknopt schrijven? Neem dan contact op met een van onze Contentspecialisten.

Dit artikel is geïnspireerd op:
“How to write with a knife” – Michelle Russell, Copyblogger.com
“Do long blog posts scare away readers?” – Jonathan Morrow, Copyblogger.com

9 reacties

  • Andrei 4 november 2009 at 17:06

    Leuk (haar)stukje ;-).

    Dat van “het schrappen van de eerste alinea” is nieuw voor mij. Daar ga ik eens over nadenken.

  • Jens Swelson 6 november 2009 at 06:53

    Interessant artikeltje! Ik heb het idee dat ik regelmatig toch eigenlijk ook wel te veel onnodige toevoegingen in mijn geschreven berichten op mijn weblog plaats die eigenlijk helemaal niet nodig zijn.

    😉

  • Ruud 10 november 2009 at 13:19

    Goed artikel, maar blijft toch lastig om goede artikelen zowel voor de zoekmachine als voor de bezoeker te schrijven. Indexatie in google vraagt toch snel al om een tekst van 250 woorden. Terwijl een tekst voor een bezoeker korter mag zijn.

    Al met al een hele uitdaging dat teksten schrijven.

  • Carolien 12 november 2009 at 13:58

    @ Ruud: de ideale lengte van een tekst hangt helemaal af van het onderwerp. Er bestaat helaas niet zoiets als een standaard lengte waarmee je kunt scoren in de zoekmachines. Zie ook het volgende artikel op seobook.com: http://www.seobook.com/archives/001986.shtml

  • Ruud 12 november 2009 at 16:39

    @Carolien: toch is dat niet helemaal waar hoor. Zoekalgoritmen hebben een massa aan woorden nodig voor ze kunnen vaststellen wat de inhoud van een tekst is. De zoekmachines worden steeds slimmer en naar aanleiding van content op je site kunnen ze vaststellen waar je tekst over gaat en dus ook je website. Daarbij is een tekstlengte van 250 woorden het absolute minimum.

  • Carolien 13 november 2009 at 13:13

    @ Ruud: Toch ben ik het niet met je eens ;). Kijk alleen al maar naar de SEOmoz Rankingfactors (http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors#ranking-factors), vastgesteld door 72 SEO experts die van mening zijn dat o.a. keyword use in de title tag van een veel groter belang is. Bovendien, nemen we een random-voorbeeld “autoverzekering”, dan zie je dat FBTO bovenaan staat met een tekst van (veel) minder dan 250 woorden.

  • Ruud 13 november 2009 at 13:42

    @Carolien: En toch ben ik het ook niet met jou eens. En ook ik ken dat onderzoek. En goed dat je SEObook en SEOmoz bijhoudt, Natuurlijk zijn er veel meer factoren dan content op je website om goed gevonden te worden. Ik zeg ook niet dat content het belangrijkste is.

    Maar ik zeg wel dat een website die goed gebruikt maak van tekst en dan bedoel ik dus 250 woorden per pagina ook hieruit een voordeel kan halen. Voornamelijk in zeer concurrerende markten.

    Je voorbeeld van autoverzekering is leuk, maar zo zijn er ook zat zwaar concurrerende markten waar het anders is dus dat zegt natuurlijk niets. Bijvoorbeeld Car insurance die pagina heeft meer dan 500 woorden. Of zoek eens op hypotheek afsluiten.

    Maar wij worden het hierover toch niet eens, maar ik denk dat er bij veel sites hierin echt winst is te behalen. Zeker als je alle andere SEO dingen al goed doet.

    Thanks voor de discussie!

  • Ruud 13 november 2009 at 14:04

    Ohwja en kon analyse van FBTO niet laten maar in totaal heeft de site: 273 woorden (beetje flauw maar dat zijn het toch echt)en dat is wat de zoekmachine ziet. Hoop dat onderstaande link het doet.

    Willmaster.com

  • Hannah 6 april 2010 at 14:21

    Haha, origineel uitgangspunt!

    Ja het zijn bekende valkuilen waar veel schrijvers intrappen. Ik heb voor de grap jouw lijstje eens bij de hand genomen terwijl ik mijn favoriete weblogs eens doornam en ik moet zeggen; ze vielen aardig door de mand!
    Alleen semiobliviously (http://meanwhileonplanetearth.blogspot.com/) vormt daar dan weer een intrigerende uitzondering op. Nogal wat spelfouten en openlijke overtreding van de hierboven genoemde geboden, maar dan wel weer op zo’n manier dat ze er nog mee weg kunnen komen ook.

    Hmmm, tijd om deze post nog eens grondig door te spitten…

    Hoe dan ook, originele leerzame post! Dank dat je het wilde delen. Op een dag zal ik de regels beheersen en zal ik me ook zelf op het schrijvers pad kunnen werpen.

    Ooit.

    Hannah.

Het is niet mogelijk om te reageren.