Hoe verwerk ik meerdere keywords op één pagina?

Facebooktwitterlinkedin

Als je aan optimalisatie van je website voor zoekmachines denkt, denk je aan keywords. Kies je de juiste keywords, oftewel termen waar je doelgroep daadwerkelijk op zoekt  in zoekmachines, dan heb je een potentiële goudmijn in handen. Goed keywordonderzoek is dan ook onontbeerlijk als je je website beter vindbaar wilt maken op het world wide web.

Je hebt een lijst met keywords waar je op gevonden wilt worden. Hoe verwerk je deze vervolgens in je website? Maak je voor elke term een afzonderlijke pagina aan? Een tijdrovende klus, en ook niet altijd even logisch, zeker wanneer keywords erg op elkaar lijken… Of kun je er voor zorgen dat één pagina voor meerdere keywords scoort in de zoekmachines? Dat moet toch mogelijk zijn, zou je denken!

Vroeger…
In de tijd dat zoekmachinemarketing nog een vrij nieuwe tak van sport was, was men sterk geneigd voor elk keyword een aparte pagina te maken. Ook keywords die sterk op elkaar leken, kregen een eigen pagina binnen de website. Zo kon het voorkomen dat een website verschillende pagina’s had voor de termen ‘alarmsysteem’ en ‘alarm systeem’, om op beide spellingsvormen goed vindbaar te zijn. Tegenwoordig gaan zoekmachines dergelijk keywordgebruik steeds meer beschouwen als spam. Voor de bezoeker is het immers totaal niet nodig om twee verschillende pagina’s te hebben over hetzelfde onderwerp.

… en nu
Hoe moet het dan wel? Of meerdere keywords op één pagina kunnen worden verwerkt, hangt af van twee factoren:

  • Wil men met de betreffende keywords hetzelfde doel bereiken?
  • Hoe groot en sterk is de concurrentie voor deze keywords?

Welk doel?
Over het algemeen hebben mensen die zoeken op internet twee doelen: ze willen informatie of ze zijn al goed geïnformeerd en willen tot actie overgaan. Zo kunnen mensen zoeken op ‘autoverzekering afsluiten’ of op ‘autoverzekering vergelijken’. Zolang het doel van twee of meerdere gerelateerde keywords hetzelfde is, kunnen ze goed op één pagina worden verwerkt. Verschilt het doel, zoals bij bovengenoemd voorbeeld, dan heb je twee verschillende soorten conversies die je op één pagina wilt verenigen. Dit gaat meestal ten koste van je conversiepercentage, omdat je je bezoeker minder gericht kunt aanspreken.

En de concurrentie?
Als de concurrentie in Google voor twee gerelateerde keywords heel groot is, wordt het moeilijker om met deze twee keywords op één pagina voor beide termen een hoge positie te behalen in de zoekresultaten. Is de concurrentie groot en zijn beide termen belangrijk voor je website, kies er dan voor om voor beide keywords een afzonderlijke pagina aan te maken.

In de praktijk
Hoe verwerk je op een effectieve manier meerdere keywords op één pagina? Stel, je wilt met één pagina in de zoekmachines vindbaar zijn voor de volgende termen:

  • Inbraakbeveiliging
  • Inbraakpreventie
  • Inbraakpreventie advies

Richt je pagina dan als volgt in:

Title:

Alles over inbraakpreventie en inbraakbeveiliging op Inbraak.nl

Meta-description:

Op Inbraak.nl krijgt u advies over inbraakpreventie en inbraakbeveiliging. Wilt u advies dat is toegespitst op uw situatie? Neem dan contact met ons op.

Kop op de pagina (H1):

Advies over inbraakpreventie en inbraakbeveiliging

Eventuele tussenkop (H2):

Inbraakbeveiligings- en inbraakpreventie advies op maat

Waarschijnlijk zul je deze keywords in de tekst zelf ook nog een aantal keer noemen. Gebruik je de belangrijkste keywords op deze manier op de pagina, dan maak je een goede kans om voor alle keywords een mooie positie te halen in de zoekmachines.

Help, spam!
Als je meerdere keywords op één pagina wilt verwerken, let er dan op dat je title en meta-description niet te spammy worden. Een goede tip om dit te vermijden is: zorg dat je title en meta-description een (min of meer) grammaticaal correcte zin zijn. Een title die een opsomming is van keywords, spreekt geen enkele bezoeker aan. En dat is toch wat je wilt bereiken met je website.

8 reacties

  • Wim Platje 29 april 2010 at 12:52

    Hoi Marieke!
    Goed bezig! Lekker duidelijk en precies wat ik nodig heb om vanavond aan een vriend van me te laten zien. Hij heeft recent een cateringbedrijfje opgezet (www.hapjesenco.nl) en we gaan daar even mee aan de slag. Dit is een prima artikel om hem te laten lezen!

    Één vraagje: Ik heb begrepen dat keywords in de meta description niets (meer) doen voor je ranking. Klopt dat?

    Volgens mij is het natuurlijk wel goed voor de ‘zoeker’, i.v.m. het ‘vet’ verschijnen van de keywords en dus voor de ctr van de search snippet (dat woord moest ik even opzoeken, trouwens. Haha).

    Doe iedereen de groetjes van me!

    Groet, Wim.

  • Marieke Heling 29 april 2010 at 14:17

    Hoi Wim,

    Dankje :).

    Voor de ranking maakt het inderdaad niet uit of je het keyword in de meta-description gebruikt, maar voor de gebruiker van de zoekmachines is het wel goed i.v.m. de keyword visibility triangle (om er ook maar even een mooie term tussen te gooien :)).

  • Polle 10 mei 2010 at 14:13

    Mooi praktisch artikel met duidelijke voorbeelden! Kan je de term “Keyword Visibility Triangle” wellicht nader toelichten, deze kende ik nog niet!

    Meta-description is zichtbaar op SERP, het kan daarom sowieso nuttig zijn een sterke en voor titel relevante call to action op te nemen, om een mooie “organische CTR” te behalen!

    • Marieke Heling 11 mei 2010 at 09:25

      Als je het belangrijkste keyword van een pagina in de title, meta-description en url van deze pagina verwerkt, en iemand zoekt in Google precies op dit keyword, dan zie je deze term in je zoekresultaat drie keer vetgedrukt (namelijk in de title, meta-description en url). Dit heet met een mooi woord ook wel de ‘keyword visibility triangle’. Hierdoor valt jouw zoekresultaat nog meer op tussen de andere zoekresultaten en is meteen duidelijk dat je relevant bent voor de zoekopdracht.

      Call-to-action in de meta-description doet het over het algemeen ook goed inderdaad!

  • Gerben Hoekstra 11 mei 2010 at 12:08

    Leuk artikel. Vinden jullie ook dat het keyword of de keywords waar het om gaat voor een bepaald percentage in de tekst moet verschijnen?

  • Joni Mulder 11 mei 2010 at 16:12

    Hi Gerben,

    Je gebruikt het keyword automatisch wel een paar keer. Het is immers het onderwerp van de tekst. Maar waar een bepaalde keyword density (percentage van keyword in de tekst) vroeger nog wel belangrijk was, zien we dat nu niet meer. Een te hoge keyword density maakt een tekst minder leesbaar en aantrekkelijk en kan zelfs een negatief effect hebben op je ranking. Wel zetten we het keyword altijd in de title.

  • Tim 7 juni 2011 at 00:01

    Goeie tips. Heel handig om te weten bij het schrijven van webteksten. Ik snap alleen niet wat er in de eerdere reaties bedoeld wordt met call-to-action en CTR.

  • Marieke 20 juni 2011 at 09:54

    Een call-to-action is een oproep tot actie. Bijvoorbeeld “Bestel nu onze informatiefolder” of “Boek uw vakantie vandaag nog”.

    CTR staat voor ‘click through rate’ oftewel, hoe vaak er op een zoekresultaat wordt geklikt.

Het is niet mogelijk om te reageren.