Nog te veel jargon op websites

Facebooktwitterlinkedin

Als bedrijf wil je de taal van je doelgroep gebruiken. Doe je dit goed dan is je website eenvoudig te vinden voor die doelgroep. Toch wordt er veel jargon gebruikt op websites. Vaak sluit dit taalgebruik niet aan bij het zoekgedrag van potentiële klanten in zoekmachines. Het is heel logisch dat je als bedrijf jargon gebruikt. Als je dag in dag uit met dezelfde mensen werkt, ontkom je er niet aan dat je een eigen taal ontwikkelt. Zelf maken we ons daar ook wel eens schuldig aan door bijvoorbeeld nieuwe klanten te bestoken met termen als ‘usability’,  ‘SERP’ en ‘meta-description’.

Het is de kunst om je ‘eigen taalgebruik’ los te laten en op zoek te gaan naar de woorden die de doelgroep gebruikt. Neem bijvoorbeeld het taalgebruik op overheidssites. Probeer als bezoeker maar eens uit te zoeken wanneer je grofvuil aan de weg kunt zetten of informatie te vinden over het parkeerbeleid in jouw stad. Een medewerker van de gemeente vindt waarschijnlijk dat de informatie logisch gegroepeerd staat en duidelijk te vinden is, maar voor een bezoeker is dit lang niet altijd het geval.
 

Welke woorden gebruikt je doelgroep?
We vragen onze klanten aan het begin van een keyword analyse of ze zelf al een lijstje met keywords hebben waar ze graag op gevonden willen worden. Ook hier zien we vaak veel jargon. Aan de hand van zoekgegevens laten we zien dat mensen niet zoeken op bijvoorbeeld babyunit, maar op babyfoon, niet op maatschappelijk verantwoord beleggen, maar op duurzaam beleggen, niet op overkomstduur, maar op verzendtijd en niet op voordelig maar op goedkoop. Je kunt de Google keyword tool gebruiken om erachter te komen op welke keywords veel wordt gezocht. Kijk ook welke benamingen de concurrentie gebruikt of vraag aan een buitenstaander welke zoekopdracht hij/zij zou gebruiken bij het zoeken naar een dienst of product. Een handige hiervoor is Seed Keywords.
 

Kwaliteit, betrouwbaarheid, service..
Bedrijven geven vaak aan gevonden te willen worden op woorden als kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Maar waar zoekt iemand op die deze woorden in Google invoert? Ze zijn nogal breed. Dit zijn woorden die je wel in je tekst kunt gebruiken om bezoekers, die al op je website zijn, te overtuigen (zie: customer care words), maar dit zijn niet de keywords waar je je site vindbaar op maakt voor bezoekers.

Hoe zit het met het jargon op jouw site? De Keyword en Content Specialisten van Traffic4u kunnen dit onderzoeken in een keyword analyse. Het resultaat van de analyse is een  advies over keywordgebruik, dat aansluit bij het zoekgedrag van de doelgroep.

Een reactie

Het is niet mogelijk om te reageren.