Schrijven voor persona's

Facebooktwitterlinkedin

Mensen kun je niet in hokjes stoppen. Of misschien toch wel? Bezoekers van een website zijn op zoek naar verschillende dingen. Je wilt met je website meestal zo veel mogelijk mensen aanspreken. Niet altijd makkelijk, maar het kan!

Mensen verschillen in wat hen stimuleert om over te gaan tot een conversie. Stel, je wilt een nieuwe digitale camera kopen en je surft naar Bol.com. Je klikt op een camera die je aanspreekt. Kijk je vervolgens eerst bij de beschrijving van de camera of bij de productspecificaties? Of lees je eerst de reviews? Wat je als eerste leest, zegt iets over jouw persoonlijkheid.

De theorie van de persona’s sluit hier naadloos op aan. Deze theorie gaat ervan uit dat je mensen in vier ‘hokjes’ kunt plaatsen. Helemaal precies past het natuurlijk nooit, maar de meeste mensen zullen zich in één van de persona’s het meest herkennen.

De persona’s in het kort
Volgens de theorie van de persona’s kun je mensen indelen in vier typen.

  • Het analytische type is kritisch en heeft veel vragen over je product of dienst. Om dit type tevreden te stellen, zorg je voor een helder overzicht van belangrijke gegevens met betrekking tot wat je aanbiedt.
  • Het idealistische type denkt lang en goed na voor zij een product koopt of een keuze maakt. Voor haar is ‘een goed gevoel’ en vertrouwen heel belangrijk. Dit vertrouwen kun je wekken met behulp van positieve testimonials of gebruikerservaringen. 
  • Het spontane type leeft in het hier en nu en hecht veel waarde aan hoe anderen hem zien. Dit type hecht veel waarde aan het ‘image’ van een product. Geef dit onrustige type doorklikmogelijkheden en stimuleer hem door het gebruik van een call-to-action.
  • Het rationele type wil weten wat zij aan jouw product of dienst heeft. Ze wil antwoord op de vraag: “What’s in it for me?” Zorg ervoor dat je duidelijk maakt waarom jij beter bent dan de rest. Het rationele type is niet geïnteresseerd in wollig taalgebruik, maar wil feiten zien. Voor dit type is het belangrijk dat je USP’s vermeldt.

Je kunt de theorie van de persona’s toepassen op website niveau door bijvoorbeeld testimonials toe te voegen voor het idealistische type, of schematische overzichten voor het analytische type. Maar ook bij het schrijven van teksten voor je website kun je rekening houden met de verschillende persona’s.

Spreek alle persona’s aan in één tekst
Door bij het schrijven van een tekst rekening te houden met persona’s, kun je meer lezers met één tekst overtuigen. Hoe zorg je er voor dat je de vier persona’s in één tekst aanspreekt? Daarvoor kun je gebruik maken van de Four P’s.

Promise
Voor het rationele type begin je de tekst met een Promise. Deze belofte verwerk je in de kop van je tekst. Je vertelt je lezer wat hij aan jouw product of dienst heeft. Hiermee trek je gelijk de aandacht van de lezer. Een voorbeeld van een goede kop met een belofte is: Goedkope last-minute vluchten naar Barcelona.

Picture
Voor het idealistische type schets je vervolgens een levendig beeld van de situatie van je lezer: de Picture. Leef je in in de lezer en beschrijf vanuit zijn oogpunt de voordelen die jouw product biedt. Speel in op zijn gevoel en schrijf op verhalende wijze.
Bijvoorbeeld: schets een beeld van romantisch Barcelona, zodat je lezer voor zich ziet hoe hij daar rondstruint en geniet van de omgeving.

Proof
Het analytische type heeft Proof nodig om te worden overtuigd. Ondersteun je belofte met overtuigende gegevens, zoals onderzoeken of statistieken. Bied je goedkope last-minute vluchten aan naar Barcelona, dan kun je aangeven dat jij deze vluchten voor een zeer lage prijs kunt aanbieden, omdat je bijvoorbeeld bespaart op de kosten door geen maaltijd te serveren en het vliegticket niet via de post, maar via de e-mail te versturen.

Push
Het spontane type heeft vervolgens een Push nodig om tot actie over te gaan. Dit laatste duwtje geef je in de vorm van een call-to-action. Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk goed in je achterhoofd te houden wat je van de bezoeker wilt. Om maar even voort te borduren op bovenstaande voorbeelden: als je last-minutes aanbiedt naar Barcelona, zou dit een goede call-to-action zijn: Boek nu uw last-minute naar Barcelona en ontvang 10% korting! Maak je hier een link van naar het boekingsformulier, dan is dit een onweerstaanbare push!

Verkoop je een product of bied je een dienst aan? Dan wil je mensen overhalen om jouw product of dienst aan te schaffen. Ieder mens is verschillend, en als je daar rekening mee houdt in je tekst en op je website, zul je zien dat je meer verkoopt. Een goede verkoper in een winkel stemt zijn verhaal ook af op de klant die hij tegenover zich heeft. Als schrijver voor een website heb je geen klant voor je neus staan, maar kun je met behulp van de persona’s een beter beeld vormen van de mensen die jouw teksten lezen.

Tijdens de workshop Search Engine Copywriting worden de persona’s en het gebruik ervan tijdens het schrijfproces verder toegelicht.

3 reacties

  • Bram Beukers 23 februari 2010 at 11:06

    Interessante theorie. De vier persona’s en hoe te benaderen kun je direct meenemen in je volgende blog of tekst. Zeer handig dus.

  • David Brinks 24 februari 2010 at 14:18

    Fan van de personatheorie. Ik heb andere benamingen gebruikt in mijn artikel, maar het komt op hetzelfde neer. 🙂 http://www.copytips.nl/onlinecopy/online-copy-schrijven-voor-personas.html

  • Yoteng Pat 15 maart 2010 at 12:22

    Leuke info. Ben zelf ook lang bezig geweest met “persona’s” te linken met uitingen. Heb hiervoor een kwadrant opgesteld die enigszins gebaseerd is op MBTI.

Het is niet mogelijk om te reageren.