There's no place like home

Facebooktwitterlinkedin

huisje2Wat maakt een homepage een goede homepage?

Dat internetgebruikers ongeduldig zijn is geen nieuws. Dat een homepage direct antwoord moet geven op hun meest prangende vraag, is voor veel mensen ook geen verrassing meer. Maar hoe richt je als commercieel bedrijf dan een homepage zo in dat je bezoeker je weet te vinden en ook nog eens doet wat je van hem verlangt? Lees hier wat een homepage een goede homepage maakt.

Wat en waarom hier?
Een van de belangrijkste doelen van een homepage is bezoekers duidelijk maken wat je ze als bedrijf te bieden hebt en waarom ze juist voor jou moeten kiezen. Daarnaast moet je bezoekers duidelijk vertellen wat ze moeten doen. Oftewel, zorg ervoor dat je startpagina resultaatgericht is en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Laat zien waarom jij beter bent dan Pietersen BV. Dat betekent dat je je bezoekers moet verleiden, tot wat dan ook. Of je nu wilt dat ze online een espressoapparaat kopen of dat ze bellen om een afspraak te maken voor een bezichtiging van de keukenshowroom. Actie, daar gaat het om!

Gelukkig hebben wij daarvoor als copywriters de welbekende Call-to-Action tot onze beschikking: Koop nu! Bel direct! Je kent ze wel. Gebruik deze dan ook op de homepage. Laat je publiek weten waar ze moeten beginnen met hun zoektocht. Zet woorden in die je doelgroep ook gebruikt en leidt ze hiermee op –slinkse- wijze naar je doel. Geef antwoord op vragen die je bezoekers hebben over je producten, in plaats van jezelf op de borst te kloppen met het 50-jarig bestaan van de zaak. Bezoekers zijn namelijk helemaal niet geïnteresseerd in je bedrijf. En, ook belangrijk, gebruik niet te veel tekst en houd het leesbaar. Onthoud: bezoekers zijn ongeduldig.

SEO en homepages
Naast een onderscheidende en activerende homepage is het natuurlijk ook belangrijk dat deze gevonden wordt op de juiste keywords. Maar welke keywords zet je in op de startpagina? En hoe?

sleutelGebruik het beste keyword voor je belangrijkste product of dienst in de tekst én –vooral ook- in de title. Heb je meerdere essentiële producten of diensten in je aanbod? Kies dan de drie of vier belangrijkste en focus je daarop. Verwerk ze in de tekst en maak links naar de onderliggende pagina’s. Kies bijvoorbeeld voor een overzichtelijke bulleted list met daarin de voordelen van het product voor je klant. Tekstlinks zijn niet alleen gunstig voor SEO doeleinden, maar bovenal gebruiksvriendelijk voor je bezoekers.

Samengevat kun je zeggen dat de primaire focus op een homepage dus moet liggen op je USP’s, een duidelijke Call-to-Action en op de verwerking van de belangrijkste keywords in de tekst en in de title. Trek bezoekers naar je site, zorg dat ze blijven, verleid ze, leid ze naar de actie en laat ze converteren: doel bereikt!

2 reacties

  • Han Tuttel 26 januari 2010 at 11:08

    Handig en bruikbaar verhaal, met name voor ‘beginners’.
    Toch even een kleine ‘correctie’ of aanvulling.

    Je schrijft dat de focus op de hompepage moet liggen op de USP. Daar zou ik liever de UBR van maken: Unique Buying Reason.
    Het gaat er niet om wat je verkoopt, het gaat om wat de bezoeker wil kopen. Waarom willen of moeten ze dat product/dienst juist bij jou kopen? Daar zit hem het verschil, imho.

  • Website Promotie 28 januari 2010 at 15:35

    Vooral het stukje over SEO op de homepage is interessant, een bulleted list maken om zo de gebruiker een kort overzicht te geven maar ook om de belangrijkste keywords nog eens te herhalen vind ik echt een goede tip.

Het is niet mogelijk om te reageren.