Facebook en meer mogelijkheden voor direct rendement

Facebooktwitterlinkedin

De laatste tijd kun je veel lezen over de ROI van een like. Het monetizen van een Fanbase blijkt voor veel adverteerders moeilijk te zijn.

Facebook lanceert sinds haar beursgang met enige regelmaat nieuwe advertentiemogelijkheden en lijkt daarmee steeds meer de Result Driven Online adverteerders aan te spreken. Het gemiddelde organische bereik van een page post blijkt slechts 16% te zijn. Wil je als adverteerder toch al je fans bereiken zal je gebruik moeten maken van gesponsorde (betaalde) pagina posts of zo’n uitgekiende strategie en uitvoer hebben dat het algoritme je post aan een groter deel van de fanbase laat zien.

Vier kansen voor direct rendement
Recentelijk heeft Facebook een viertal interessante features gelanceerd waarmee ze voor een groot deel van result driven adverteerders een zeer interessant kanaal is geworden of gaat worden.

1. Custom audiences
Door middel van het uploaden van een bestand met e-mail adressen of telefoonnummers kan je een ‘custom audience’ opbouwen waar je vervolgens je campagne op kan targetten. De gehashde data wordt vergeleken met de e-mail database van Facebook, de gematchte e-mailadressen met het bijhorende Facebook profiel worden vervolgens toegevoegd aan je custom audience. De campagnes die Traffic4u hier mee heeft lopen laten goede resultaten zien op gebied van CTR en CPA. Het volume wordt natuurlijk wel beperkt door de grootte van de database van de adverteerder.

2. Facebook offers
Met Facebook Offers ‘post’ je als adverteerder een aanbieding. Deze kan alleen gedistribueerd worden door midel van een advertentie en heeft dus geen organisch bereik. Je targetingdoelgroep ziet het ‘offer’ in de timeline en kunnen deze vervolgens ‘claimen’. Na het claimen ontvangt men via e-mail informatie over hoe ze het ‘offer’, de aanbieding, gebruikt kan worden. Over een van de eerste tests die Traffic4u samen met een klant op dit gebied deed staat hier een blog

3. Darkposts
Darkposts zijn pagina updates die niet op de wall van de betreffende Facebookpagina worden geplaatst, maar wel gepromoot kunnen worden via sponsored page posts.
Dit kan bijvoorbeeld erg interessant zijn als je vanuit sales perspectief een bericht wilt plaatsen dat niet past binnen je Facebook communicatiestrategie meet je fanbase.

4. Conversionscript
Sinds kort is het (weer) mogelijk om een Facebook conversiescript te gebruiken waardoor het resultaat van je Facebook campagnes beter inzichtelijk wordt.
Het conversiescript zorgt ervoor dat de conversies die plaatsvinden n.a.v. een klik op een Facebook advertentie worden gemeten. Het conversiescript is standaard ingesteld met een postview attributie window van 1 dag en een postclick window van 28 dagen. De komst van het conversiescript biedt de mogelijkheid om Facebook je campagne automatisch te laten optimaliseren op basis van conversies.

Het is dus duidelijk. Nadat Facebook zich vooral richtte op de brandadvertisers heeft het nu focus op de adverteerders die (in)direct online sales of leads willen genereren. Voor een groeiend aantal adverteerders bij Traffic4u is Facebook dan ook een kanaal dat een vaste rol heeft gekregen in de (actiematige) online mix.