Google koopt AdMeld: Wat zijn de gevolgen?

Facebooktwitterlinkedin

Zojuist werd bekend gemaakt dat Google het Sell Side Platform (SSP) AdMeld koopt voor $400 miljoen.

Na eerdere aankopen als een Doubleclick, Urchin, Terracent en Invite media (bron) is Google inmiddels vertegenwoordigd in praktisch alle, software gebaseerde, schakels van het ingewikkelde display advertising landschap.

Met deze aankopen en met de ontwikkeling van de display advertising gerelateerde producten maakt Google al meerdere jaren duidelijk de focus te hebben op deze, nu sterk groeiende, markt.

AdMeld draait als systeem voor publiceerders met als doel het maximaliseren van de omzet uit de beschikbare inventory (de verhuurde bannerruimte). In Nederland werken onder andere de Telegraaf Media Group en Sanoma met AdMeld. Deze partijen hebben een substantieel bereik met premium inventory in Nederland.

Wat betekent deze ontwikkeling nu concreet voor de Nederlandse adverteerder/publiceerder?

Met deze overname lijkt het logisch dat de adverteerders die nu bannercampagnes draaien via de Google Ad-Exchange of het Google Display Netwerk (middels AdWords interface) binnekort ook toegang kunnen zullen krijgen tot de premium inventory van de publishers die aangesloten zijn op AdMeld. Voor adverteerders betekent dit meer en betere inventory die zonder tussenkomst van andere partijen (zoals nu het geval is) beschikbaar zal worden.

Google superheerser (en dus bepaler) laten worden op ‘Display’ (na ‘Search’) is echter iets waar de meeste grote publiceerders niet op zitten te wachten. Als deze publiceerders vervolgens massaal overstappen naar AdMeld’s concurrenten als een Rubicon Projects, Improve/Pubmatic of Admeta blijft alles bij het oude en veranderd er uiteindelijk niets.

Wat is jullie visie op deze overname?

Een reactie

  • Pascal Imbos 14 juni 2011 at 08:59

    Naar mijn idee er in het publisher landschap voorlopig niet veel veranderen. De kracht van een Admeld of The Rubicon Project ligt in het matchen van bepaalde advertentiegroepen uit een grote bak aan inventory.

    Grote publiceerders willen vaak enige vorm van redactie kunnen uitvoeren op de verkochte inventory. Door filters in te stellen als “gambling, drugs, animated content” kan worden voorkomen dat ongewenste advertentie-categoriëen de voorpagina vinden.

    Áls Google de inventory beschikbaar stelt aan het grote publiek (zonder redactie), zal best eens een verschuiving naar de concurrenten kunnen plaatsvinden, maar dit zou meteen van Admeld een hele andere dienst maken.

    Ik ben benieuwd hoe Google dit gaat aanpakken!

Het is niet mogelijk om te reageren.