Twitterfeeds als ad op het Google inhoudsnetwerk: zin of onzin?

Facebooktwitterlinkedin

Sinds kort biedt Google de mogelijkheid om een twitterfeed te integreren in flashbanners voor het inhoudsnetwerk. In de banner worden automatisch de laatste twintig tweets van het gekoppelde twitteraccount getoond.

1,2,3, Test

Sinds een paar dagen hebben we bij wijze van test zo’n campagne aangemaakt voor Traffic4u op het content netwerk. De campagne wordt, doormiddel van remarketing, getarget op bezoekers die de afgelopen tijd Traffic4u.nl hebben bezocht. In de banner zie je onze laatste 20 tweets voorbij komen en daarnaast een deeplink naar de Twitter pagina van Traffic4u.

Het doel van deze campagne

De primaire reden dat we deze campagne draaien is dat we ervaring willen opdoen met een nieuwe advertentievorm. Daarnaast hebben we twee inhoudelijke doelen gedefinieerd:

  1. Het vergroten van de merkwaarde van Traffic4u. (We laten hiermee zien dat we nieuwe dingen snel oppakken en proberen nieuwe dingen uit. Dat vergroot onze uitstraling als innovatief bureau.)
  2. Binding met mensen die in ons geïnteresseerd zijn. (De campagne wordt alleen getoond aan mensen die onze site of ons blog bezocht hebben. We willen graag dat die mensen ons gaan volgen op Twitter, zodat we met ze in contact blijven.)

Discussie: zin of onzin?

Vrijwel direct nadat de test bekend werd gemaakt binnen onze organisatie barstte er een discussie los over het nut van deze nieuwe feature van Google. Zo vonden sommige collega’s dat dit het zoveelste voorbeeld is van Google die iets bedenkt om advertenties in te verwerken. Daarnaast vond een collega:

‘Als je advertenties moet plaatsen om volgers te krijgen, dan snap je social niet. Dan ben je bezig met korte termijn denken en mis je een echte strategie, content en relevantie.’

Andere tegenargumenten waren:

  • Je betaalt nu voor meer followers, die je ook gratis kunt krijgen met een goede strategie en/of goede content.
  • De landingpage van de banner is je complete twitteraccount en niet de specifieke tweet waardoor iemand op de banner klikt. Daarbij komt dat het frustrerend is voor potentiële bezoekers dat de links in je tweet niet aanklikbaar zijn.
  • De inhoud van de banners zijn random tweets en kan dus ook een reactie zijn op een tweet van iemand anders. Dit zegt uiteraard weinig over de waarde van de content van je eigen twitter account.

Voorstanders waren van mening dat een goed geplaatste advertentie wel degelijk een zetje kan geven aan het uitbreiden van het aantal relevante followers. In feite is het volgens hen niet veel anders dan op je website of in je nieuwsbrief een knop ‘follow us on twitter’ toevoegen. Je moet als adverteerder niet denken dat mensen naar jou toekomen, maar je moet je doelgroep actief opzoeken.

Kortom: Intern zijn de meningen nogal verdeeld. Sommigen vinden dit een mooie nieuwe feature waarmee adverteerders aan de slag kunnen. Anderen vinden het een smet op de gedachte achter social media.

Wat vinden jullie: een interessante nieuwe uitvinding of het zoveelste onzinnige probeersel van Google? Reacties zijn zeer welkom!

10 reacties

  • Ron Overbeek 12 mei 2010 at 10:00

    Ik hou ervan om nieuwe dingen uit te proberen. Ik er ook van om dingen zo eenvoudig en effectief mogelijk te doen. Ik hou – zeg maar – van lui en slim. Daarom kan ik me goed vinden in de mening van de critici die zeggen: ‘waarom zou je betalen om extra followers te krijgen, als je die ook op een organische manier kunt krijgen?’ Vanuit ons communicatieadviesbureau Statement proberen wij – zowel voor onszelf als voor onze opdrachtgevers – zoveel mogelijk publiciteit gratis te krijgen, met als lijfspreuk: ‘adverteren kan altijd nog!’

  • André Scholten 12 mei 2010 at 10:22

    @Ron: ik ben het wel met je eens, organisch is the way to go. Maar waarom niet direct het adverteren er naast doen? Wellicht groeit je account dubbel zo hard met interessante followers.
    Voor de mensen die veel business uit Twitter halen is eenvoudig een business case te maken. Voor anderen is dit helaas moeilijker.

    Ik ken bedrijven die iedereen volgen die bepaalde woorden tweeten. In 50% van de gevallen worden ze ook terug gevolgd. En zo weten ze in korte tijd een gigantisch account op te bouwen. Dat voelt, net als volgers ‘kopen’, ook niet helemaal netjes. Maar het werkt wel.

  • Seth Rietdijk 12 mei 2010 at 11:16

    Als gebruiker trekt deze advertentie mij meer dan een “standaard” banner… deze manier van adverteren heeft in ieder geval mijn “bannerblindheid” op het moment van tonen weten te omzeilen. Ik ben ook geneigd langer te kijken en zelfs te klikken (en door te klikken).
    Het lijkt mij dus een erg leuke (maar vooral sterke) toevoeging!

  • Siegfried 12 mei 2010 at 11:59

    @seth: maar komt dat omdat het nieuw is? En heb je straks de zelfde banner blindheid als bij de rest? Of blijft een Twitter tweet altijd je aandacht trekken…

  • Sven Fase 14 mei 2010 at 14:04

    De banner was me vandaag al meerdere keren opgevallen 😉 ik was me niet bewust van de retargetting, ik vroeg me wel af of de opname van tweets in de banner iets oplevert. In een aantal gevallen was de layout niet zo netjes, volgens mij liep de tweet uit de banner oid.

    Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten van retargetting, hopelijk publiceren jullie deze hier ook. Ik denk dat het voor bedrijven als Traffic4U essentieel is om zelf ook met dit soort ontwikkelingen te testen, de leereffecten zijn weer nuttig voor de inzet van campagnes bij klanten.

  • Gerron Mulder 18 mei 2010 at 13:08

    Is het ook mogelijk om een cap in te stellen op het aantal views? Begint me te irriteren dat ik al de hele dag het t4u Twitter kanaal voorbij zie komen 🙂 minimaal 2 ads per pagina en overal waar Google Adsense gebruikt wordt (ook wanneer ik 10 keer de pagina vernieuw).

  • Harmen Visscher 18 mei 2010 at 15:29

    @Gerron: Ja we hebben de ad ingesteld op een frequency cap van 5 per maand. Ik krijg nu echter vanuit meerdere kanten door dat men de ad vaker te zien krijgt. Ik zal Google hierover contacten.

    Verder aangaande de resultaten. Per dag doet de campagne nu zo’n 8-10.000 impressies en realiseren we een CTR van 0.3% In welke mate dit leidt tot extra followers weten we niet excact maar wel zien we dit aantal sneller stijgen dan in de weken voordat we de campagne draaiden.

  • Frank Rozendaal 14 juni 2010 at 13:36

    Ben benieuwd of het aantal volgers ook daadwerkelijk is gestegen. Zijn daar cijfers over bekend?

  • André Scholten 15 juni 2010 at 09:08

    @Frank: kijk hier maar eens. Het lijkt van 12 tot 26 mei iets sneller te groeien dan normaal. Maar ik durf niet te zeggen of dat aan de bannercampagne gelegen heeft.

  • Remi van Beekum 15 juni 2010 at 09:18

    Wat betreft het aantal volgers op Twitter ben ik niet onder de indruk. Ik heb niet echt een stijging gezien die groter is dan de normale groei.

    Neemt niet weg dat de actie wel een aantal mensen opgevallen is. Zo kregen we bijvoorbeeld een telefoontje van iemand die de twitter banners had gezien en daarom een afspraak met ons wilde.

    Maar als ik de totale campagne terugkijk ben ik niet onder de indruk en vind ik het persoonlijk nog niet zoveel toevoegen.

Het is niet mogelijk om te reageren.