Uniek Bereik & Frequentie inzichtelijk in GDN (Google Display Network)

Facebooktwitterlinkedin


Vanaf maandag is het mogelijk om in de AdWords Interface het bereik en de frequentie van je display advertising campagnes te zien:

  • Per account, campagne en ad group;
  • Per dag, week en maand.

Wat wordt inzichtelijk?
Google maakt het unieke bereik van je campagnes inzichtelijk: Dus hoeveel mensen (lees: unieke browser/IP combinaties) hebben je uiting minimaal 1 keer gezien (Lees: kunnen zien). Daarnaast geeft Google inzicht in de contactfrequentie: Dit geeft antwoord op vragen als: ‘Hoeveel unieke mensen hebben mijn banner minimaal 3X gezien?’.
Naast de bereiks-KPI geeft Google ook inzicht in de CTR, en conversieratio per contactfrequentie.

Waarom is dit interessant?

Voor brandmarketeers:
Brandmarketeers willen zo efficiënt mogelijk hun boodschap aan hun doelgroep communiceren. Dit is de eerste stap van het doel van de marketeer; namelijk het realiseren van (1) Kennis (gevolgd door (2)Houding en (3)Gedrag).

Met de targeting opties die Display Advertising tegenwoordig biedt kan de waste worden geminimaliseerd en weet je als marketeer dat de kans dat je daadwerkelijk mensen bereikt die zich in je doelgroep bevinden groot is. Het inzicht in uniek bereik geeft dan ook aan hoeveel mensen in die doelgroep bereikt zijn. Belangrijker is echter om te sturen op effectief bereik: Hoe vaak moet je iemand bereiken om daadwerkelijke herkenning of merkvoorkeur te realiseren en hoe groot is de spreiding? De ideale contactfrequentie is per adverteerder, per uiting en per campagne verschillend.

Voor response marketeers:
In de auction based wereld waarin wij, response marketeers, leven bieden we voor elke individuele impressie een (virtueel) eCPM bod. Door inzicht te krijgen in de resultaten per contactfrequentie kunnen we onze campagnes hier ook op sturen. Is de eerste impressie bijvoorbeeld veel meer waard dan de daarop volgende qua CTR en conversieratio dan is een hoger bod op deze impressies wellicht een verstandige keuze…

Haken en ogen:
Belangrijk om altijd in gedachte te houden:

  • Een impressie is het inladen van een banner op een pagina. Dit betekent niet dat de internetter de uiting ook daadwerkelijk ziet. Onderzoek van o.a. Memo2 laat zien dat 38% van de impressies door de internetters niet gezien worden. Zo kan een banner bijvoorbeeld ‘below the fold’ geplaatst zijn terwijl de internetter niet scrollt. Het is dus zeer belangrijk om inzicht te krijgen in de posities van je Display uitingen. Google zelf biedt een fucntie aan waarbij alle posities below the fold worden uitgesloten zodat je als adverteerder zeker weet dat je uiting boven de vouw wordt vertoond.
  • Een standaard banner heeft een hele andere waarde qua impact en herkenning dan bijvoorbeeld een homepagetakeover. Puur sturen op bereik is dus zinloos als deze niet in de juiste context wordt geplaatst.