Verschil tussen kliks en visits

Facebooktwitterlinkedin

Waarom komt het aantal kliks uit mijn banner-campagne niet overeen met het aantal gemeten visits in mijn Google Analytics interface?

Dit is een vraag die we regelmatig krijgen en vandaar ook dat we hier graag een kort artikel aan willen wijden.



Definities:

Klik: klik van een internetter op een banner. Op het moment dat er wordt geklikt meet een script dat in/achter de banner staat een klik.

Visits: het aantal unieke sessies dat gedaan wordt door de bezoekers. Een sessie eindigt na 30 minuten of wanneer de browser wordt afgesloten. Een visit wordt gemeten als een stukje script, dat meestal onderin de code op een pagina staat, wordt geladen.

Oorzaken discrepantie:
Meer kliks dan visits:

1. Indien er geen GA code op de landingspagina staat of als deze niet wordt geladen (doordat bijvoorbeeld een bezoeker een GA opt-out plugin heeft, cookies of JavaScript blokkeert) wordt er geen visit gemeten.

2. Een pagina die traag inlaadt waarbij de internetter op de backbutton klikt voordat de pagina volledig ingeladen is.

3. Een internetter die meerde keren op een banner klikt binnen 30 minuten. Hierbij zullen meerdere kliks maar 1 visit worden gemeten.

4. Banners worden vanuit een of meerdere adservers geserveerd. Dit betekent dat de url vaak meerdere keren geredirect wordt. In sommige gevallen wordt bij het redirecten de parameter van een url verwijderd en kan een visit niet aan de campagne worden toegekend. In dit geval zullen in het referer-overzicht de namen van de verschillende adservers zichtbaar zijn.

Meer visits dan kliks:

1. Direct verkeer en bookmarks overschrijven geen Google Analytics campagne cookies. Als een internetter via een banner op website x.nl komt, deze verlaat en op een ander moment direct naar www.x.nl gaat zal deze ene bannerklik resulteren in 1 klik en 2 visits.

3 reacties

  • De Linkbuilder 19 april 2012 at 13:41

    Een visit kan ook 2x op een dag zijn en dan hoef je maar 1 click te betalen natuurlijk. Is IP adres gebonden.

  • Bart 26 maart 2013 at 11:57

    Hallo,

    een oude posting maar toch een (algemene) vraag.

    Wat is de huidige benchmark tussen verschil in kliks (display) en visits? een 20%? Ervan uitgaande dat pixels goed staan en snel geladen worden.

    Groet,
    Bart

  • Harmen Visscher 26 maart 2013 at 12:01

    Bart, Wij zien verschillen tussen de 10 en 35%. Een gemiddelde van 20% kun je dus prima hanteren.

Het is niet mogelijk om te reageren.