De Rode Zaal van theater de Meervaart

Van Search Marketing naar Search Experience: Een verslag van Savage Marketing 2017

Facebooktwitterlinkedin

Strategy Director Chris Baldwin van Traffic4u was op 13 en 14 juni aanwezig bij het prestigieuze Savage Marketing Event 2017. Een event waar marketeers uit alle windstreken van de wereld samenkomen om de laatste ontwikkelingen op het gebied van digital marketing met elkaar te delen. Chris zette zijn ervaringen op papier en heeft 7 key takes voor je op een rij gezet. Één ding is duidelijk: vergeet Search Marketing and say hello to Search Experience.

Afgelopen week was ik aanwezig bij het Savage Marketing Event in theater de Meervaart in Amsterdam. Wat een event zeg! De één na de andere inspirerende spreker kwam voorbij.

Ikzelf was dinsdag de 13e al absurd vroeg aanwezig. Enerzijds om de files te omzeilen, maar ook omdat ik was uitgenodigd als keynote speaker en moderator voor het SEM/ CRO programma van die dag. Een taak die ik heel serieus nam en dus kwam ik op tijd. Met Eminem’s “lose yourself” vanuit mijn oordopjes stapte ik binnen. Hier trof ik al snel Evan Waters. We dronken een kop sterke koffie en mochten daarna een kijkje nemen in de werkelijk prachtige Rode Zaal.

De Rode Zaal van theater de Meervaart

Het Savage Marketing Event werd dit jaar voor de tweede keer gehouden. Een redelijk jong event dus nog. Waren er vorig jaar nog 300 genodigden aanwezig, dit jaar waren dit er al ruim 500. Niet slecht voor een tweede jaar! Ik kan niet anders zeggen dan dat de mensen die ik hier heb ontmoet buitengewoon slim en bovendien erg vriendelijk waren. De sfeer was goed.

Evan Waters, Director Growth & Performance bij Naspers mocht het spits afbijten en heette iedereen welkom. Hij werd al snel gevolgd door keynote speakers Sarah Papamichalis, Global Digital Strategy Director bij Philips en Ben Williams, COO van AdBlock Plus, Eyeo. De sheet die Ben hieronder laat zien vond ik een foto waard. Hij zette direct de toon met een uitspraak over de online adverteerders van vandaag de dag. En hij heeft gelijk in mijn ogen.

Ben Williams, COO, AdBlock Plus, Eyeo.

Na Ben zijn interessante keynote, splitsten we op in groepen en begonnen de breakout sessions, waarin we in klein gezelschap dieper ingingen op diverse onderwerpen. Ik leidde het SEM/ CRO programma.

Ik vond het echt een eer om sprekers uit de hele wereld te mogen introduceren. Fili Weise uit Berlijn, Karen Carbonez uit België, Srikant Kotapalli uit India, Esther Alonso uit Spanje, Evan Waters uit Californië (onlangs overigens verhuisd naar Amsterdam) en Alexandra Kulachikova uit Rusland. En ikzelf natuurlijk vanuit Vanuatu, Australië, Frankrijk en nu Nederland.

Bij het SEM (Search Engine Marketing)/ CRO (Conversion Rate Optimization) programma ging het veelal over community building, relationship building, analytics, attribution, data and machine learning. Hieronder geef ik je een aantal interessante key takes mee.

 

1: Fili Wiese van SearchBrothers.com Berlijn over het belang van snelheid voor de user experience.

Zeg nou zelf: wie heeft tegenwoordig nog het geduld om te wachten op een homepage die onnodig lang aan het laden is. Bijna niemand meer. We haten het allemaal. Google weet dat. Zij werken dag in dag uit aan oplossingen die ervoor zorgen dat je vanuit hun zoekmachine naadloos navigeert naar de gewenste pagina. Ze noemen deze pagina’s “Accelerated Mobile Pages”. Fili, voormalig lid van Google’s quality team kent de regels van Google dan ook als geen ander.

Key take: Speed matters! Het is één van Google’s meest belangrijke ranking factors. Elke milliseconde telt. Snelheid is de sleutel tot een optimale user experience en betekent dan ook alles voor Google. En niet alleen voor Google. Ook voor organisaties. Een hoge snelheid betekent publiek op je site en hogere opbrengsten.

De slides van Fili Wiese bekijk je hier

Fili Wiese van SearchBrothers.com en ik

 

2: Chris Baldwin van Traffic4u over hoe de beste technologie bedrijven gebruik maken van data om relaties met klanten te verstevigen

Na de keynote van Fili Wiese was het de beurt aan mij. Ik gaf een keynote over de rol die techniek in ons leven speelt en over hoe de beste technologie bedrijven data gebruiken om relaties met hun klanten verstevigen. Ik heb de presentatie opgenomen.

Key take: Ik heb de mensen willen meegeven dat de data en technologie die we tot onze beschikking hebben kansen biedt voor het opbouwen van relaties. Wat mij betreft draait het om personalisatie, het creëren van ultieme ervaringen en mensen daadwerkelijk helpen. Daarmee kun je hele waardevolle relaties met klanten opbouwen. Duurzame relaties, waarin mensen waarde aan je product of dienst hechten en waarin mensen graag bij je terugkomen.

De slides van Chris bekijk je hier

De presentatie van Chris kan je bekijken op Youtube

 

3: Karen Carbonez van Google over voice en image search

Karen is momenteel verantwoordelijk voor Google’s search automation activiteiten in Nederland. Karen ging dieper in op het belang van machine learning en voice & image search. Ze stipte aan dat marketeers zich bewust moeten zijn van de mogelijkheden die deze twee bieden om search marketing campaigns voor consumenten te verrijken.

Waarom die focus op voice & image search? Nou, omdat wij mensen voornamelijk communiceren door met elkaar te praten, naar elkaar te luisteren en door observatie. Spreken, luisteren en zien zijn ook online een steeds prominentere rol gaan spelen. Denk ook maar aan de opkomst van video, afbeeldingen en geluid. Snapchat, Instagram, Facebook en Livesteam zijn er mooie voorbeelden van.

Google ontwikkelt zich verder en verder om ook in de toekomst te kunnen blijven voldoen aan de behoefte van haar gebruikers. Waar Google de afgelopen 5+ jaar hoog inzette op mobile, gaat de aandacht nu naar voice en images. Deze ontwikkeling heeft ook invloed op de manier waarom mensen zoeken en dus op de manier waarop we onze campagnes moeten gaan inrichten. Het automatiseren van zoekactiviteit met slimme algoritmes zal van groot belang worden voor de performance. Deze ontwikkeling heeft dan ook grote impact op de rol van de toekomstige Search Marketeer en de samenstelling van search teams.

Key take: Voice and image Search zijn in opkomst en marketeers moeten dit gegeven meenemen willen ze hun performance verbeteren. Daarbij is het van groot belang search campaigns te automatiseren en mensen met deze skills te vinden, zodat je als organisatie future proof bent.

De slides van Karen bekijk je hier

Karen Carbonez van Google over voice en image search

4: Srikant Kotapalli van VWO over het écht begrijpen van user behavior en de invloed hiervan op de user experience.

Srikant kwam helemaal vanuit India en is Head of Products bij VWO (Visual Website Optimizer). Skrikant zijn verhaal ging over het belang van het écht begrijpen van user behavior voor een optimale user experience. Optimal user behavior is een ranking factor van Google. Dus het begrijpen van user behavior is niet alleen nuttig voor je bezoekers/ gebruikers, maar is dus ook degelijk van belang voor het verbeteren van je Google rankings.

Het implementeren van een framework en een gevalideerde leermethode is fundamenteel voor het realiseren van een gerichte conversie mindset binnen je organisatie. De keynote ging verder over hoe organisaties A/B testing verder kunnen optimaliseren. Srikant stond voor een bomvolle zaal en had mooie slides. Dus check ze vooral.

Key takes: Test, Test, Test and Fail fast! Bij iedere test die je doet leer je over user behavior. Een succesvolle optimization engine vraagt om de juiste mensen, processen en technieken.

De slides van Srikant Kotapalli bekijk je hier

Een volle zaal bij het SEM/ CRO programma

 

5: Esther Alonso van eldiario over het bouwen van een succesvolle online community

Esther is Marketing and Development Director bij eldiario.es (een bekende Spaanse krant). Ze houdt zich voor eldiario bezig met onderwerpen als armoede onder kinderen, onderwijs en volksgezondheid. Ze vertelde over social marketing en over hoe eldiario, gesteund door een innovatief ledenprogamma, het heeft geschopt tot een community met meer dan 20.000 leden . Wat mij betreft een heel goed voorbeeld van hoe je een community kan bouwen zonder externe investering.

Key takes: Communities zijn meer relevant dan ooit tevoren. Door te investeren in een community kun je een duurzaam business model creëren met win win situaties voor een ieder. “One’s secret to success, is to invest in the success of others”.

De slides van Esther Alonso bekijk je hier

6: Evan Waters van Naspers over de basisprincipes van een kick-ass search marketing team en over waarom SEM een geschikte tool is om te testen en te optimaliseren.

Evan is Director of Growth & Performance Marketing bij Naspers, één van de grootste investeerders van internet en technologie organisaties ter wereld.

Key takes: Werk aan een goede relatie met je team. SEM is ideaal als je jouw corporate PR programma wil verbeteren, als je SEO title tags met DSA wil testen, affiliates wil vinden met behulp van GDN en ook als je de conversie van je product pages wil testen. PWA (Progressive Web Apps) verdienen nog altijd de voorkeur boven traditionele Apps omdat opslag en bandbreedte issues nog altijd een rol spelen.

De slides van Evan Waters bekijk je hier

Evan Waters en ik

7: Alexandra Kulachikova van Yandex Metrica over search related conversions en real-time machine learning .

Voordat Alexandra aan de slag ging bij Yandex Metrica werkte zij voor het Google Analytics Team. Op deze middag vertelde zij over het bedrijf Yandex Metrica en over hoe dit platform hulp biedt voor het toeschrijven van search related conversions gebruik makende van real-time machine learning.

Key takes: Het realtime aspect is cruciaal voor machine learning en om de user experience en business performance te verbeteren.

De slides van Alexandra bekijk je hier

Samengevat

Met het verhaal van Alexandra Kulachikova kwam er een einde aan een inspirerende middag. De rode draad van deze dag was toch wel hoe we door te meten, te testen en te optimaliseren de customer experience kunnen verbeteren. En dat is van groot belang. Want deze beleving staat aan de basis van waardevolle relaties tussen merken, producten en mensen.

Verander daarom ook je denkwijze van Search Engine Marketing/ Optimization naar Search Experience Marketing/ Optimization. Zorg voor een naadloze overgang van zoekmachines naar jouw website. Maar vergeet ook vooral niet de website zelf te optimaliseren en aantrekkelijk te maken om naar terug te keren. Voor een optimale ervaring zijn beide van belang. Dit bereik je alleen met een cultuur binnen je organisatie die gericht is op testen en optimaliseren. Fail fast and Learn by Doing!

En het goede is: door te focussen op user experience zal Google jouw website hogere rankings geven en ben je weer eenvoudiger vindbaar. Win win dus.

Dank voor het lezen en ik hoop dat ik je een aantal nuttige inzichten heb kunnen geven. Wil je hier verder over kletsen? Neem contact met mij op via dit formulier.