Interne Linkwaarde – 8 concrete take-aways voor maximaal on-site rendement

Facebooktwitterlinkedin

Autoriteit is één van de belangrijkste factoren binnen SEO en zal de aankomende jaren nóg belangrijker worden in de strijd om topposities. Waar vroeger autoriteit nog ‘gekocht’ kon worden, moet je het nu verdienen. Hoe rijker en waardevoller de content is, hoe groter de kans dat deze gedeeld zal worden. Oftewel: van kwantiteit naar kwaliteit; van linkbuilding naar authority building. Maar hoe behoud je de behaalde linkwaarde?

Linkwaarde is, zoals de naam doet vermoeden, de waarde van een link. Maar wanneer is een link nou iets waard? We spreken over backlinks (een link van een externe website) en interne links (een link binnen de eigen website). Een backlink heeft een hoge waarde als de relevantie hoog is.

Bied jij een vakantie naar Mexico aan, dan zal een link van Heineken van weinig meerwaarde zijn, ondanks de hoge autoriteit van Heineken, tenzij het staat in een blog over een bezoek aan de Heinekenbrouwerij in Mexico tijdens een vakantie. Nu is de relevantie al een stuk hoger. Ook geldt dat hoe hoger een link in de structuur van de website staat, des te hoger de linkwaarde is die overgedragen kan worden. Voor interne links geldt dan ook dat een link uit het hoofdmenu een veel grotere waarde heeft dan een link in een sub-submenu.

Linkjuice

Linkwaarde noemen we ook wel linkjuice. Als het ware een vloeistof die via links door het web ‘stroomt’. Hoe meer linkjuice naar een bepaalde pagina stroomt, des te makkelijker deze pagina een toppositie kan halen binnen Google en andere zoekmachines door de hogere autoriteit van deze pagina.

Interne linkwaardeverdeling: hoe werkt het?

Hoe werkt interne linkwaardeverdeling nou eigenlijk? Zoals eerder al aangegeven wordt over het algemeen de meeste autoriteit overgedragen van de pagina’s die het hoogst in de structuur zitten. De beste oplossing is dus om een link naar alle belangrijke pagina’s in de footer te zetten op de homepage. Toch? Nee, we hebben namelijk te maken met blokverdeling.

Google weet dat pagina’s die rechtstreeks vanuit het hoofdmenu te bereiken zijn waarschijnlijk belangrijke pagina’s zijn, dus krijgen links uit dit blok meer linkwaarde dan een link die in een ‘top 5’ lijstje staat, wat overigens wel een heel goede manier is om belangrijke pagina’s een boost te geven. Links die in een tekst geplaatst zijn, zijn het meest relevant en geven over het algemeen de meeste linkwaarde mee. Daarentegen heeft een link die in de footer geplaatst is vrij weinig nut. Vanuit dit blok wordt nauwelijks dan wel geen linkwaarde overgedragen.

Er zijn verschillende interne linkwaarde-verdelingstrategieën. In de basis komen ze allemaal op hetzelfde neer: zorg ervoor dat je website op een logische manier wordt opgebouwd, zodat de gebruiker gemakkelijk haar weg kan vinden.

Don’t spoil linkjuice, use it wisely

Autoriteit opbouwen is één ding. Om het vervolgens optimaal in te zetten is iets anders. Linkwaarde kan namelijk gemakkelijk verloren gaan, waardoor alle moeite om linkwaarde te vergaren voor niets is geweest. In de basis zijn er drie manieren waarop dit kan gebeuren:

  1. Duplicate content.
  2. Technische instellingen.
  3. Inefficiënte linkstructuur.

Er zijn vele manieren waarop dit tot uiting kan komen. De gevolgen kunnen afhankelijk van de situatie erg groot zijn, terwijl de oplossing soms heel simpel is.

Waar moet je op letten om te signaleren of er op jouw website linkwaarde verloren gaat? Met deze acht concrete take-aways zorg je ervoor dat je deze gemakkelijk te maken fouten kunt opsporen en de autoriteit van je belangrijkste pagina’s een boost kunt geven.

Linkwaarde gaat verloren door duplicate content

Duplicate content kan op vele manieren ontstaan. Duplicate content houdt in dat meerdere pagina’s vrijwel exact dezelfde content bevatten, maar toch op verschillende locaties (URL’s) staan. Als hier niet goed mee omgegaan wordt, zal de autoriteit over meerdere pagina’s verdeeld worden, waarmee een lagere positie behaald wordt. Wij gaan hier vooral in op duplicate content die ontstaat door parameters.

Take-away 1: passieve parameters in URL

Parameters kunnen om verschillende redenen achter een URL staan. Een passieve parameter heeft geen invloed op hoe de inhoud wordt weergegeven. Vaak geven deze weer waar de bezoeker vandaan komt, zoals de UTM-tagging van Google. Deze wordt automatisch herkent door Google. Andere parameters moeten apart worden opgegeven via Search Console, of middels een canonical aangegeven worden. Als dit niet gebeurt, dan kan het door de crawler gezien worden als duplicate content en wordt de autoriteit verdeeld over de pagina zonder parameter en de pagina met parameter.

Best practice: indien het niet om UTM-tagging gaat, zorg er altijd voor dat de parameter wordt opgegeven via Search Console of dat middels een canonical is aangegeven wat de hoofd-URL is.

Take-away 2: Actieve parameters in URL: paginatie

Een voorbeeld van een actieve parameter is paginatie. Een actieve parameter zorgt er in tegenstelling tot een passieve parameter voor dat de content van de website wél veranderd. In de meeste gevallen is het niet wenselijk om een tweede, derde of tiende pagina (voorbeeld.nl/artikelen?page=2) in de zoekresultaten naar voren te laten komen. Als dit niet juist aangegeven wordt, zal de linkwaarde verdeeld worden over al deze pagina’s en is de kans kleiner dat je een hoge positie behaald.

Best practice: er zijn meerdere oplossingen om ervoor te zorgen dat linkwaarde optimaal behouden blijft. De beste oplossing is doorgaans de rel=”prev” & rel=”next” tag. Hiermee geef je de relatie tussen de verschillende pagina’s aan.

Take-away 3: Actieve parameters in URL: Productfilters

Een ander filter dat vaak toegepast wordt is een productfilter. Een online kledingwinkel biedt duizenden producten aan met ieder haar eigen eigenschappen. Voor al deze eigenschappen is vaak een filter beschikbaar, zoals: kleur, merk, maat, geslacht, pasvorm, prijs en ga maar door. Al deze filtercombinaties kunnen soms wel miljoenen resultaten opleveren, terwijl maar een klein deel hiervan opgenomen hoeft te worden in de zoekresultaten, namelijk die waar naar gezocht wordt. Als dit niet aangegeven wordt, zal de linkwaarde verdeeld worden over alle filtercombinaties. Idealiter gezien, concentreer je de linkwaarde van al deze filtercombinaties op de combinaties waarbij het wel van belang is dat zij in de zoekresultaten naar voren komen.

Best practice: Op basis van zoekvolume bepalen welke filtercombinaties open moeten staan voor indexatie en op de overige combinaties een canonical zetten naar de meest relevante combinatie.

Linkwaarde gaat verloren door technische instellingen

Onder technische instellingen verstaan wij onder andere de no-follow tag en de no-index tag. Vaak worden deze met een reden ingezet, maar niet iedereen weet wat het gevolg is voor andere pagina’s wanneer één van deze tags wordt gebruikt.

Take-away 4: no-follow

Met een no-follow is aan te geven dat een bepaalde link niet moet worden gevolgd door de crawler. Dit kan zowel voor externe links als voor interne links. Bij het instellen van een no-follow is het van belang om te weten dat linkwaarde letterlijk verloren gaat. De linkwaarde die nu niet naar de no-follow gaat, zal namelijk niet extra worden verdeeld over de andere links.

Take-away 5: no-index

Met een no-index wordt alleen de pagina waarop de no-index staat niet geïndexeerd. De waarde wordt nog wel doorgegeven en zo ook aan alle onderliggende pagina’s. Echter zorgt een no-index net als een no-follow er nog steeds voor dat er waarde verloren gaat.

Take-away 6: 404 pagina’s

Misschien wel heel erg voor de hand liggend, maar voorkom ten alle tijde 404-pagina’s (niet gevonden) in de interne structuur.

Best practice: spoor alle 404-pagina’s die intern bereikbaar zijn op met bijvoorbeeld een programma als Screaming Frog. Vervang alle interne links die een 404 statuscode weergeven voor een werkende (200 statuscode) link.

Linkwaarde gaat verloren in de linkstructuur

De linkstructuur is erg belangrijk voor een juiste linkwaardeverdeling. De volgende drie situaties kunnen gemakkelijk voorkomen.

Take-away 7: Belangrijke vs niet-belangrijke pagina’s in de structuur

Linkwaarde stroomt als een vloeistof door de website. Vaak heeft de homepage de meeste linkwaarde. Toch zien we vaak dat belangrijke pagina’s pas na meerdere klikken vanaf de homepage bereikt kunnen worden en dat totaal onbelangrijke pagina’s heel hoog in de structuur hangen. Hierdoor vloeit er meer linkwaarde naar de onbelangrijke pagina’s dan naar de belangrijke pagina’s, want: hoe verder deze pagina’s weg staan van de homepage, des te minder linkwaarde zij krijgen.

Best practice: zet de belangrijke pagina’s eens hoger in de structuur. Past het niet binnen het menu? Link er dan bijvoorbeeld naar vanuit de homepage met een top-5 lijstje. Zo’n lijstje wordt vaak gebruikt om de vijf best verkochte producten in op te nemen. Door deze op de homepage te zetten, krijgen deze pagina’s een extra boost in autoriteit, omdat er van hoger in de structuur naartoe gelinkt wordt.

Take-away 8: pagina’s die niet doorlinken hoog in de structuur

Wat ook regelmatig voorkomt is dat er een pagina hoog in de structuur staat die geen link naar belangrijke pagina’s heeft. Hierdoor krijgt de pagina veel linkwaarde, maar wordt er vervolgens niets meer doorgegeven. In onderstaande afbeelding is deze situatie geschetst. Zowel pagina A als pagina B krijgen linkwaarde. Pagina B linkt vervolgens door, terwijl pagina A dat niet doet. Uiteindelijk is de totale waarde binnen pagina B (groen) en de pagina’s waar naartoe gelinkt wordt veel groter dan de waarde op pagina A (rood).

Versla je concurrent en verover die topposities

Uiteindelijk zijn er vele manieren waarop linkwaarde verloren kan gaan. De vraag is daarom niet of dit gebeurt, maar hoe ermee om te gaan. Hele simpele aanpassingen kunnen al zorgen voor een grote boost in autoriteit. Zoek je al tijden naar een oplossing om die concurrent voorbij te streven? This might just be it!