Amazon is closing the gap!

Facebooktwitterlinkedin

Amazon kent als geen ander het digitale speelveld en hoe ze hun klanten (online) moeten bedienen door middel van behavioural data en slimme algoritmes. Nu met de opening van fysieke winkels passen ze ook computer vision, deep learning algoritmes en sensor fusion, vergelijkbaar de technologie die gebruikt wordt in ‘self driving cars’ toe om een omnichannel winkel ervaring te bieden. Hiermee challangen ze spelers binnen het huidige retail landschap.

In november vorig jaar opende Amazon zijn eerste fysieke boekhandel in hun thuishaven Seattle en bemande pick-up points op universiteiten eerder dit jaar. Amazon wil uiteindelijk 400 boekenwinkels in de VS openen.

amazon

En deze week kondigde Amazon de eerste Amazon Go winkel aan, waar een breed scala aan boodschappen beschikbaar zal zijn in een sterk geautomatiseerde winkel, waarbij met behulp van kunstmatige intelligente en Machine learning technologieën boodschappen gedaan kunnen worden zonder langs de kassa te hoeven. Amazon noemt dit ‘Just Walk out technology’

 

 

Geen rijen. Geen kassa. Geen registratie.

Maar wat is Amazon Go?

 Amazon Go is a new kind of store with no checkout required. We created the world’s most advanced shopping technology so you never have to wait in line. With our Just Walk Out Shopping experience, simply use the Amazon Go app to enter the store, take the products you want, and go! No lines, no checkout. (No, seriously.)

De eerste winkel is geopend in Seattle waar enkele medewerkers deze uitvoerig getest hebben, maar de verwachting is dat de eerste winkels voor publiek begin 2017 worden geopend.

Het enige dat je nodig hebt is de Amazon Go App , welke je moet scannen als je de winkel binnen gaat. De door Amazon ontwikkelde technologie doet de rest en geeft bezoekers een unieke winkel ervaring. De virtuele winkelwagen wordt automatisch gevuld met producten die je in je mandje doet en vervolgens kan je gewoon de winkel uitlopen. Gezichtsherkenning technologie wordt gebruikt om mensen te identificeren en te koppelen aan het account.

Amazon heeft deze technologie ontwikkelend omdat ze een unieke winkelervaring wilde bieden;

Four years ago we asked ourselves: what if we could create a shopping experience with no lines and no checkout? Could we push the boundaries of computer vision and machine learning to create a store where customers could simply take what they want and go?

Our answer to those questions is Amazon Go and Just Walk Out Shopping.

De toekomst van bricks-to-clicks boodschappen doen ontvouwt zich voor onze ogen. Ik hoop dat de detailhandel aandacht zal besteden aan deze ontwikkelingen en proberen te leren van een pure-player als Amazon, om een meer holistische winkelervaring te bieden. Traditionele retailers moeten snel handelen en het spel nog slimmer spelen anders worden ze ingehaald door deze innovatieve spelers.

 

Van single, via multi- & cross-, naar omnichannel

Vanuit onze visie helpen we onze adverteerders, op basis van ons maturity model stap voor stap toe naar een omnichannel strategie.

Voor iedere fase binnen de maturity hebben we duidelijke requirements vastgesteld om uiteindelijk schaalbare 1 op 1 omnichannel marketing toe te passen over alle fases van de customer journey. Om te bepalen waar een organisatie staat starten we met een digital marketing assessment en helpen organisaties op basis van een vast proces naar de volgende stap in maturity.

Benieuwd naar onze aanpak? Neem dan contact op.