Accelerated Mobile Pages (AMP)

Facebooktwitterlinkedin

amp1

Bijna de helft van alle mobiele gebruikers zegt een website te verlaten wanneer het langer dan 3 seconden duurt voordat deze geladen is. Daar komt bij dat de kans vijf keer groter is dat mensen een website verlaten wanneer deze niet mobiel-vriendelijk is. Gezien de stijgende trend in mobiel internetgebruik is het voor websites essentieel hierop te reageren door de mobiele laadtijd te verbeteren.
Reden voor Google om samen met partijen als Twitter en LinkedIn een nieuw open source initiatief op te zetten: Accelerated Mobile Pages (afgekort: AMP). AMP zijn geoptimaliseerde pagina’s die de mobiele ervaring van websites significant verbeteren.

AMP laden sneller

Net als Facebook’s Instant Articles, is het doel van AMP het versneld weergeven van statische content aan mobiele gebruikers. Om dit mogelijk te maken wordt AMP HTML, een open source protocol, gebruikt. AMP HTML code is in feite een uitgeklede versie van de bekende HTML code. Naast AMP HTML, maken AMP gebruik van AMP JS en Google AMP Cache. Wanneer AMP onjuist geïmplementeerd is, toont Google sinds kort een foutmelding in de zoekresultaten. Deze meldingen zijn alleen zichtbaar voor website-eigenaren.

De eerste testresultaten van The Washington Post met AMP tonen een 88% verbetering van de mobiele laadtijd ten opzichte van normale mobiele pagina’s. Dit resulteerde bovendien in een toename van 23% in terugkerende bezoekers naar de website van dit nieuwsmedium. Behalve door publishers als NRC en Sanoma, wordt AMP tegenwoordig ook ingezet door e-commerce websites (o.a. eBay), foodblogs en partijen in de travel-branche.

AMP in de mobiele zoekresultatenamp-2

Sinds februari 2016 toont Google AMP in een carrousel boven de mobiele zoekresultaten (Voorpaginanieuws; zie afbeelding). Gebruikers hoeven de website van de aanbieder niet te bezoeken om de AMP content te bekijken. Dit biedt early adoptors van AMP een groot concurrentievoordeel ten opzichte van websites die nog gebruikmaken van ‘normale’ mobiele pagina’s.

Binnenkort zal Google, naast Voorpaginanieuws, AMP pagina’s ook aanduiden met een bliksemschicht logo in de ‘gewone’ zoekresultaten. De zoekgigant geeft echter wel aan dat AMP pagina’s (vooralsnog) geen ranking boost ontvangen.

De voordelen van AMP op een rij

  • Verbetert de mobiele laadtijd en hiermee de mobiele ervaring aanzienlijk
  • Implementatie is relatief eenvoudig; vooral voor websites die WordPress gebruiken
  • Advertentie-inkomsten verbeteren door inzet van AMP landingspagina’s en AMP ads
  • Door de verbeterde mobiele ervaring wordt het rendement uit online verbeterd