Savage Marketing’17 – Drie take-aways op een rij!

Facebooktwitterlinkedin

“Falen doe je alleen als je er niet van leert” en “Online adverteerders hebben het verknald bij het publiek”. Pittige uitspraken op Savage Marketing’17! Uitspraken met een verhaal. Verhalen waar je van kan leren! Lees dus snel Bert van Dijk zijn drie take-aways van Savage Marketing’17!

Takeaway 1:  “Failure is only failure if you don’t learn from it”. Uit de keynote “Digital Innovation: Turning F.A.I.L.into First Attempt In Learning”.

De slide op deze foto geeft goed weer wat de essentie van de keynote was en waar de inspiratie van Sarah vandaan komt.

Sarah gaf tijdens haar keynote een inkijkje in de launch van de “OneBlade”. Voor deze launch heeft Philips mannelijke medewerkers gevraagd om video’s te maken over het gebruik van de OneBlade. Dit leverde fantastische content op. Zo gebruikten mensen de OneBlade tijdens het skateboarden naar het werk en scheert een 7 jarige zijn vader met uiterste precisie met de OneBlade, dit vanwege de hoge veiligheid (aldus Phillips). Voor de launch heeft Philips vele productnamen en taglines getest in verschillende afbeeldingen in Facebook Advertising. Op basis van CTR en overige Engagement metrics zijn de productnaam en de tagline uiteindelijk vastgesteld. Met als resultaat “OneBlade This is not a shaver”.

Takeaway: Onthoud dat Facebook Advertising je een goede start kan geven voor het selecteren van sterke productnamen middels pre-launch onderzoek. En onthoud: “Failure is only a failure if you’re not learning from it”.

Takeaway 2: “We messed up.. We lost track of the user experience”. Uit de keynote “The State of Ad-Blocking” door Ben William, COO, Adblock Plus, Eyeo.

Een interessante keynote, met een aansprekende titel. Ben nam het podium over en begon met de vraag “Who want’s to kill me on the stand?” Enkele handen gingen direct omhoog, voornamelijk vanuit publishers. Een slide welke goed samenvat waarom adblockers worden gebruikt is de volgende:

Hierbij enkele feiten:

  • 615 miljoen mensen blokkeren advertenties;
  • dit komt neer op ongeveer 20% van de gebruikers
  • voornamelijk jonge, hoogopgeleide Tech-saffy mannen maken gebruik van adblockers.

Maar waarom blokkeren mensen advertenties zo massaal? En hoe is het zover gekomen? Ben geeft aan dat adverteerders de laatste jaren meer en meer advertenties hebben ontwikkelt die gebruikers irriteren. Hierdoor neemt de frustratie toe en ook het aantal mensen dat de advertenties uiteindelijk blokkeert. Hierdoor lopen publishers inkomsten mis en in plaats van een nieuwe strategie te bedenken, komen er alleen nog maar agressievere advertenties waardoor we inmiddels in een vicieuze cirkel zitten. Ben deelt hieronder een onderzoek naar de mate van irritatie per advertentie type:

 

In bovenstaande grafiek zien we dat de All Around Ad Banner en de Pop-up het meest frustrerend zijn voor de gebruiker. Hiernaast zien we ook dat de Text Ad en vele andere uitingen een goede score hebben in irritaties.

Zoals gezegd maakt 20% van de gebruikers gebruik van een adblocker omdat ze advertenties als irriterend beschouwen. Binnen de overige 80% zal absoluut een groep zitten die zich ook ergert aan dergelijke uitingen maar (nog) niet  bewust is van de adblock mogelijkheden. Adverteerders dienen hier goed over na te gaan denken want de adblockers zijn van invloed op het daadwerkelijke bereik en zorgen ervoor dat we bepaalde doelgroepen steeds moeilijker met online media kunnen bereiken.

Ben geeft direct aan dat Adblock Plus, net als de advertising branche, zelf ook fouten heeft gemaakt. Adblock Plus is gestart met het motto “Block em all”. Een “false start” en Adblock Plus is bezig met de transitie naar een Ad Filter in plaats van een Ad Blocker. Het bedrijf werkt hiervoor samen met partijen die acceptabele advertenties uitleveren. Deze partijen worden vervolgens op een White List gezet. Advertenties van partijen op deze White List worden niet geblokkeerd door Adblock Plus en bereiken daarmee de volledige doelgroep. Adblock Plus heeft een speciaal comité in het leven geroepen om de advertenties zo objectief mogelijk te beoordelen. Het comité behartigt de belangen van zowel de gebruikers als de commerciële partijen.

Takeaway: Zowel marketeers vanuit de bureauzijde als adverteerders dienen goed na te denken over welke advertenties ingezet worden binnen welke fasen van de Customer Journey. Middels correcte personalisatie voorkomen we de hoge mate van irritatie bij de gebruikers. Hiernaast dienen natuurlijk ook publishers erg kritisch te kijken naar de advertentie typen die ze beschikbaar stellen om het adblock probleem niet nóg groter te maken.

Takeaway 3: “Each organization has a learning curve in A/B testing. Merge teams and start testing efficient!” Uit de keynote “Data Driven product development at Marktplaats” door Allard de Boer, Head of Product Analytics.

Allard zijn verhaal ging over de integratie van de verschillende Business Unit afdelingen en de afdeling Product Development van Marktplaats. In de oude situatie waren de Business Units verantwoordelijk voor het signaleren van knel- verbeterpunten op basis van beschikbare data. Product Development ging vervolgens projectgewijs aan de slag om verbeteringen door te voeren. Omdat beide teams niet/ nauwelijks samenwerkten ontstond er veel miscommunicatie en ontstond een “Blame culture” waarbij de teams naar elkaar gingen wijzen op het moment dat een project niet goed liep. Daarom werken de Business Units en Product Development nu nauw samen. Hierdoor is Product Development nu direct betrokken bij A/B testing, prototypes en user tests. Met als resultaat dat de producten goed kunnen worden vormgegeven vanaf de start en enkel tijd gestoken wordt in features die middels A/B testing positief zijn bevonden. Hiermee heeft Marktplaats een enorme stap gemaakt in de snelheid van oplevering en het verbeteren van UX.

Allard benoemd dat elk bedrijf rekening moet houden met het feit dat vele A/B tests falen, dat is het mooie van A/B testing! Organisaties gaan door een leerproces. Met name in het begin zijn de kansen overweldigend. Een goede reden om in A/B testing te investeren!

 

Dit blog werd geschreven door Sr Online Marketing Consultant Bert van Dijk van Traffic4u. Bert heeft een brede blik op online marketing en is gespecialiseerd in Search Advertising. Binnen Traffic4u is Bert verantwoordelijk voor de online marketing strategie voor enkele (inter)nationale bedrijven in zowel B2B als B2C.