De search trends voor 2017

Facebooktwitterlinkedin

Met innovaties als Expanded Text Ads, Voice Search en Accelerated Mobile Pages was 2016 een bewogen jaar voor Search (organic & paid). Wat heeft dit voor gevolgen voor Search in 2017? En welke ontwikkelingen kunnen we verder verwachten?

Search trends voor 2017

Zowel voor organic als voor paid search zijn er twee onderwerpen die in 2017 de volle aandacht van marketeers verdienen: Conversational Search (Voice Search & Digital Assistants) en Sitespeed.

Conversational Search

Conversational search omvat de ontwikkelingen op het gebied van Voice Search (spraakgestuurde zoekopdrachten), communicatie met digitale assistenten en de ontwikkeling van algoritmes en Artificial Intelligence (AI). Hierdoor worden zoekmachines steeds beter in het interpreteren van opeenvolgende zoekopdrachten (een “Conversation”).

Voice Search is met de opkomst van digitale assistenten als Google Home, Siri en Amazon Echo de afgelopen jaren explosief gestegen. In 2015 werd in de Verenigde Staten al 50 miljard keer per maand een zoekopdracht ingesproken in plaats van ingetypt. Ook in Nederland groeit het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten. Door Voice search verandert het zoekgedrag van de consument. Het is daarom belangrijk content en campagnes te optimaliseren om beter aan te sluiten op deze nieuwe vorm van zoeken.  

Sitespeed

Naast voice search blijft ook sitespeed in 2017 een punt van aandacht. Wanneer een pagina niet binnen drie seconden geladen is, haakt 40 procent van de mobiele gebruikers af. Door de laadtijd van een website te verlagen wordt de (mobiele) gebruikservaring (UX) verbeterd. Dit resulteert in een verbetering van het bounce- en conversiepercentage, wat leidt tot meer omzet uit alle online kanalen. Het optimaliseren van de sitespeed en UX levert bovendien een ranking boost op en kan de quality score in paid campagnes verhogen. Het resultaat: betere posities in zowel paid als organic, meer verkeer naar de site en een hoger conversiepercentage.

Maar hoe doe je dat dan: de laadtijd van je website verbeteren? Onder andere door je HTML en Javascript code te optimaliseren zodat het sneller uitgelezen kan worden. Of nog beter; door Accelerated Mobile Pages (AMP) te publiceren.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Op Accelerated Mobile Pages (AMP) is de broncode gestript van vertragende elementen, zoals  Javascript en HTML. AMP zijn hiermee mobiele pagina’s die supersnel laden en waarop zowel de organische als paid bezoeker kan landen. Lees in ons blog over AMP hoe deze innovatie de mobiele UX en opbrengsten uit paid en organic kan verbeteren.  

SEO trends 2017

Mobile SEO 2.0

Mobile SEO en Mobile UX zijn al enkele jaren belangrijke thema’s binnen de Search Engine Marketing. Op het moment dat Google begon met het afstraffen van mobiel-onvriendelijke websites in 2015 (bekend als ‘Mobilegeddon’) werd het belang hiervan voor SEO nog groter. Aankomend jaar gaat Google nog een stapje verder met de introductie van de Google mobile-first index.  

In deze mobile-first index worden primair de signalen op de mobiele versie van websites meegenomen in de ranking van de zoekresultaten. Een logische stap, aangezien het merendeel van de zoekopdrachten wordt uitgevoerd via mobiele devices, maar de Google index nog gebaseerd is op desktop. Wat betekent dit precies voor de ranking van websites in 2017?

Google stelt dat de aanpassing naar een mobile-first index niet direct een grote impact zal hebben op websites die haar mobiele site nog moeten verbeteren. Toch is het zeker aan te raden de mobile UX zo spoedig mogelijk te verbeteren. Naast het verbeteren van de laadtijd, is het bijvoorbeeld ook belangrijk om mobiele content te optimaliseren voor touchscreens en verschillende schermresoluties. Plaats hierbij gerust bepaalde content achter tabs op de mobiele site, want Google kan deze informatie sinds kort ook crawlen en indexeren.

Locatie en lokale zoekopdrachten zijn daarnaast vaak verbonden aan mobile search, net als de eerder genoemde spraakgestuurde zoekopdrachten. Mobile SEO 2.0 is dan ook afhankelijk van een goede Local SEO en Voice Search strategie. Pas wel op met storende pop-ups of Flash; dit straft Google inmiddels juist af!

App Optimalisatie

De mobiele ervaring van de gebruiker wordt ook verbeterd door content aan te bieden in apps. De App Store Optimization (ASO) checklist met 10 tips helpt de vindbaarheid van de ontwikkelde app in de Stores – en hiermee het aantal downloads – te verbeteren. Een interessante ontwikkeling in de Play Store; Google is begonnen met App Streaming. Hiermee kunnen gebruikers de app eerst testen, voordat ze overgaan tot downloaden.

Vergeet niet, net als partijen zoals  Facebook al doen, Google toegang te verlenen tot deze app content. Hiermee worden deeplinks naar relevante content in de app getoond in de mobiele zoekresultaten en wordt engagement via de app met gebruikers die hem al hebben geïnstalleerd geboost.

Geen capaciteit of budget voor de ontwikkeling van dergelijke Native apps? Dan bieden Progressive Web Apps (PWA) wellicht een uitkomst. PWA’s kunnen geïnstalleerd worden op het homescreen door een gebruiker. Anders dan bij snelkoppelingen kan PWA content offline bekeken worden en is het mogelijk via push notificaties met de gebruiker te communiceren.

Authority building: het nieuwe linkbuilding

Waar techniek een vereiste en relevante content cruciaal is voor indexatie, bepaalt autoriteit in 2017 welke sites de top posities domineren in de SERP.

Linkbuilding is de verzamelnaam voor de activiteiten die een marketeer uitvoert om de online autoriteit van een site te vergroten. Dit heeft de afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt, waardoor het soms onduidelijk is wat wel en niet werkt om online in populariteit te stijgen. Waar kwantiteit tot enkele jaren geleden het verschil maakte, beoordelen zoekmachines als Google backlinks meer en meer op kwaliteit, context en relevantie. De term ‘linkbuilding’ dekt hierdoor niet langer de lading wanneer het gaat om het vergroten van de online autoriteit van een website. Wij spreken daarom van Authority Building. Authority building combineert een effectieve content marketing strategie met een succesvolle outreach & engagement strategie.

SEA trends voor 2017

Naast Conversational Search en Sitespeed zijn er drie trends specifiek voor Search Engine Advertisement (SEA) waar we in 2017 niet omheen kunnen, namelijk: Customer Centricity, on- en offline integratie en effectiever gebruik van technologie.

Customer Centricity: De individuele klant staat centraal

Bedrijven zien steeds meer in dat voor effectieve communicatie een dialoog nodig is met een (potentiële) klant. Om een dialoog aan te gaan, zullen bedrijven eerst moeten investeren in inzicht en begrip van deze klant. Juist dit biedt bedrijven de kans om relevanter te adverteren en écht antwoord te geven op de vraag van de klant. Je zult altijd tegen beperkingen van technologie en privacy wetgeving aan lopen, maar dat neemt niet weg dat er momenteel al verschillende mogelijkheden zijn om je boodschap relevanter te maken. Inspelen op context is de eerste grote stap om de communicatie tussen doelgroep en bedrijf te verbeteren.

Dankzij verschillende ontwikkelingen in search kunnen we beter dan ooit inspelen op de context van de gebruiker. We nemen enerzijds de uitgebreide mogelijkheden in Adwords & Google Analytics om je doelgroepen te bestuderen en tot interessante inzichten te komen. Anderzijds de recente ontwikkelingen binnen ‘ad customizers’ en ‘ad variations’ die het aantal schaalbare oplossingen om in te spelen op verschillende doelgroepen op verschillende momenten exponentieel vergroten.

Voorbeeld communicatietoepassingen:

  • Internetprovider: De maximaal haalbare snelheid per postcode communiceren
  • Telecomprovider: Prijzen inclusief combinatiekorting communiceren voor bestaande klanten
  • Supermarkt: Thuisbezorgen promoten wanneer de dichtstbijzijnde supermarkt gesloten is
  • Retailer: Kortingen op individuele producten communiceren op het moment dat deze korting beschikbaar is

Online en offline integratie

Dat e-commerce partijen als Amazon en CoolBlue óók investeren in offline contactpunten bevestigt dat fysieke vestigingen anno 2017 nog steeds bestaansrecht hebben. Echter hebben diverse bedrijven nog altijd moeite om online en offline kanalen goed te integreren. Consumenten zien een merk als één entiteit. Door verschillende interne politieke belangen, gescheiden afdelingen en allerlei andere barricades, falen veel bedrijven nog altijd in het samenbrengen van de online en offline belangen. Dit heeft als gevolg dat veel waardevolle inzichten, waaronder het omni-channel gedrag van een klant, verloren gaan. Als gevolg hiervan missen media managers inzicht in effecten en waarde van offline media op online en vice versa.

Langzaamaan begint een deel van de markt zich te oriënteren op data management platformen. Misschien omdat deze term behoorlijk gehyped is in 2016, maar hopelijk omdat bedrijven tot de conclusie komen dat ze een plek/systeem nodig hebben om alle relevante klant en gedragsdata te verzamelen en te beheren. Hoewel het allemaal erg lekker klinkt: een DMP blijft slechts een middel om een doel te bereiken. Bezint eer ge begint is daarom ons motto. Begin bij de vraag: “Hoe kunnen we de (potentiële) klant beter helpen?” Vervolg met het uittekenen van welke informatie impact maakt op communicatie en customer flow en kijk vervolgens vanuit welke systemen deze informatie vergaard, opgeslagen en gebruikt kan worden.

Verdere automatisering van search

“Als we 1-op-1 communicatie allemaal belangrijk vinden, kunnen we dan niet beter ouderwets de deuren langs om onze boodschap te voorkomen?” Het beter inspelen op inzichten en klantcontext is een mooie stap, maar een belangrijke voorwaarde blijft dat dit schaalbaar, beheersbaar en betaalbaar is.  Dit dwingt ons slimmer gebruik te maken van de technologieën en tools die beschikbaar zijn om handmatige processen zoals bidmanagement en het opzetten van campagnes te automatiseren. Google loopt daarin voorop: Als het aan Google ligt vullen we over een paar jaar alleen nog ergens in wat ons budget is en tegen welke randvoorwaarde we conversies willen genereren.

We zien überhaupt dat Search Advertising steeds verder afstapt van targeting op basis van zoekwoorden. Het gaat steeds meer om het aanleveren van informatie waarbij algoritmes inschatten welk resultaat antwoord geeft op de vraag van een gebruiker. En succesvol overigens. Veel retailers halen bijvoorbeeld al 20-30% van hun online search advertising omzet uit Google Shopping. Bing volgt het voorbeeld. Inmiddels zijn er verschillende markten waar Bing shopping uitrolt. (Wie weet kunnen we Nederland in 2017 op het lijstje bijschrijven.) Daarnaast nemen Google Flights en Hotel Finder ook steeds verder toe in populariteit. Met andere woorden: Heb je als adverteerder nog moeite met het geschikt maken en aanleveren van dergelijke informatie? Dan is het nu hét moment om hier actie op te ondernemen.

Onze nieuwjaarswens

Hoewel het al jaren duidelijk is dat we de silo’s moeten doorbreken en meer van elkaar moeten leren, worden grote stappen maar mondjesmaat gezet. Tot nu toe! Vanuit alle digitale performance kanalen worden we gestimuleerd om de klant centraal te zetten. Om een betere gebruikerservaring te bieden. Om relevanter te zijn en om beter te anticiperen op het umfeld van de consument. Het wordt tijd dat we hier gehoor aan geven. Écht gehoor aan geven. De handen ineen slaan en bedenken hoe we klanten nog beter kunnen helpen. Om iemand te overtuigen moet men diegene begrijpen en haar belangen en behoeften kennen. Als we die gedachte voorop stellen, geven we vanzelf invulling aan bovenstaande ontwikkelingen.