Adverteren op merknamen in AdWords toegestaan

Facebooktwitterlinkedin

Vanmorgen heeft Google bekendgemaakt dat het vanaf 14 september 2010 is toegestaan om te adverteren op merknamen in Google Adwords. Tot nu toe kon je je merknaam, in de meeste gevallen, bij Google claimen mits je de handelsnaam had geregistreerd bij het merkenbureau van de Benelux. De wijziging is alleen van toepassing op zoekwoorden, niet op de teksten in de advertentie zelf.

De verwachting is dat affiliates, resellers en concurrenten zullen gaan bieden op merknamen. Hierdoor zullen de prijzen in adwords stijgen en zullen de adverteerders dus grotere budgetten moeten gaan neerleggen. De wijziging is van kracht op de hele Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) en is een gevolg van een uitspraak die het Europese Hof van Justitie in maart 2010 deed.

Ervaringen in andere landen

In de Verenigde staten was dit beleid al sinds 2004 van kracht en in de UK is het vorig jaar ingevoerd. Je hoort daar verschillende geluiden. Voor sommige adverteerders had het slechts een lichte stijging ten gevolg, maar voor anderen stegen de kosten significant.
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook een hoop opleveren. Je hoort ook adverteerders die zeggen dat de merknaam van een concurrent nu, na hun eigen merknaam, het best presterende keyword is.
Het effect lijkt dus af te hangen van allerlei factoren, maar een ding is zeker: De handschoenen gaan uit!

Navigational Search

Het is belangrijk om je te realiseren dat veel mensen Google ook als navigatie gebruiken. In de meeste browsers is de urlbalk automatisch ook een zoekveld. En mensen zijn gewend dat het eerste resultaat het merk is waar je op zocht. Dus het is extra belangrijk dat je als bedrijf wel gewoon het eerste resultaat hebt als iemand op je merknaam zoekt. Uiteindelijk betaal je dus niet voor zoekverkeer, maar voor mensen die de weg naar je site zochten.

Wat kun je als adverteerder doen om de schade te beperken?

Als adverteerder ben je niet helemaal machteloos. Mocht je gebruik maken van affiliate programma’s dan raden we je aan om in je voorwaarden te laten opnemen dat je affiliates niet op je merknaam mogen adverteren.

Verder zou het best kunnen dat in bepaalde branches gentleman’s agreements ontstaan waarbij concurrenten afspreken niet op elkaars namen te adverteren. De vraag is hoe lang zoiets stand houdt natuurlijk.

Er bestaan ook nog wel sites die hun merknaam beschermd hebben en gewoon organisch op 1 staan. Dus die adverteren misschien wel helemaal niet op hun merknaam. Deze bedrijven raden we natuurlijk aan daar binnenkort toch maar mee te beginnen.

En de organische resultaten dan?

Zelf ben ik natuurlijk van oorsprong een SEOer. Ik hou er dus van als een zoekmachine gewoon de beste resultaten laat zien. Relevante sites die de (be)zoeker verder helpen. Als je op een bedrijfsnaam zoekt zie je vaak het bedrijf zelf, het bedrijfsblog, een kaart, misschien een social account enz. Allemaal nuttige sites die informatie geven over het bedrijf waar je op zocht.

Al die nuttige sites worden straks verder naar beneden gedrukt doordat er nog meer advertenties boven komen te staan. Vaak zullen die minder relevant zijn.