AdWords tips: Zorg voor een goede basis

Facebooktwitterlinkedin

adwords-tips

Google maakt Google AdWords steeds meer toegankelijk om nog eenvoudiger met het adverteren te starten. Daarnaast zijn er op veel websites AdWords adviezen in te winnen die je helpen om je AdWords campagnes te verbeteren. Ondanks de vele informatiebronnen en de toegankelijkheid van AdWords, zijn er diverse valkuilen die adverteerders over het hoofd kunnen zien. Met een aantal tips ga ik in op de basis instellingen van je AdWords campagnes. Een goede basis is het halve werk en biedt een goed uitgangspunt om je AdWords account verder te optimaliseren en de resultaten te verbeteren.

Structuur AdWords account

Het starten met AdWords begint met een goede structuur van het AdWords account. Neem hiervoor de tijd. Met een goede basis kun je de campagnes beter aansturen en uitbreiden wat de resultaten ten goede zal komen.

Zoekwoorden
Start met het selecteren van 100% relevante zoekwoorden en groepeer de aan elkaar verwante zoekwoorden in kleine (advertentie)groepen. Hou hierbij liefst een maximum aan van 20 zoekwoorden per advertentiegroep. Wanneer je kleinere advertentiegroepen aanhoudt, wordt het mogelijk om per advertentiegroep relevante advertentieteksten te schrijven die beter aansluiten bij de zoekwoorden in de advertentiegroep.

Corporate campagne
Wanneer je adverteert op je bedrijfsnaam, breng de bedrijfsnaam gerelateerde zoekwoorden dan onder in een eigen corporate campagne met een eigen budget. Zorg dat je altijd vindbaar bent op je bedrijfsnaam door het budget ruim in te zetten. Je wilt immers geen bezoekers mislopen die specifiek naar je opzoek zijn.

Probeer naast je bedrijfsnaam en correct gespelde varianten hierop, zoveel mogelijk misspellingen van je bedrijfsnaam te bedenken en breng deze onder in een eigen advertentiegroep. Plaats bij deze advertentiegroep advertentieteksten met een statische titel om spelfouten in je advertentieteksten te voorkomen.

Het inhoudsnetwerk en zoeknetwerk
Maak altijd aparte campagnes aan voor het zoeknetwerk en het inhoudsnetwerk en bepaal voor beide netwerken een eigen doelstelling. In het zoeknetwerk zijn bezoekers opzoek naar jouw dienst of product (pullmarketing). In het inhoudsnetwerk zijn potentiële bezoekers niet perse naar opzoek maar wil je bezoekers met je advertentie verleiden (pushmarketing). De resultaten tussen het zoeknetwerk en het inhoudsnetwerk zijn ook niet 1 op 1 te vergelijken.

Het scheiden van beide netwerken stelt je in staat om de verschillende budgetten in te zetten voor de netwerken, afhankelijk van je doelen en de resultaten.

Campagne instellingen

Als de structuur eenmaal staat kun je voor de nieuwe campagnes een aantal instellingen wijzigen die de prestaties van je campagnes ten goede zullen komen.

Netwerken
Standaard zet Google zowel het zoeknetwerk als het inhoudsnetwerk aan. Wanneer je een campagne voor het zoeknetwerk aanmaakt, schakel dan het inhoudsnetwerk uit. Voor het inhoudsnetwerk doe je het precies andersom.

Taalinstellingen
Selecteer bij taalinstellingen alle talen in plaats alleen Nederland. Niet iedereen in Nederland maakt bewust of onbewust gebruik van de Nederlandse instellingen. Wanneer je voor een campagne de taalinstelling alleen Nederlands selecteert, worden je advertenties niet getoond bij de doelgroep met een andere taalinstelling. Het verschil tussen alle talen en alleen Nederlands is zo’n 4% extra verkeer én conversies!

Advertentieteksten
Standaard staan de instellingen van advertentieteksten op optimaliseren. Dit houdt in dat de advertentietekst met de beste CTR vaker wordt vertoond om zo meer kliks te genereren. Dat is mooi als je aanstuurt op enkel kliks. Wanneer je de campagnes aanstuurt op conversies, wil je weten welke advertentietekst de meeste conversies realiseert. Het kan zijn dat een advertentietekst met een minder goede CTR, een beter succespercentage heeft waardoor er meer verkopen worden gerealiseerd.  Door de instellingen van advertentieteksten op roteren te zetten in plaats van optimaliseren, worden de advertentieteksten even vaak vertoond. Dit geeft goed inzicht in zowel de CTR als het succespercentages van de advertentieteksten en laat de keuze aan jou welke advertentietekst voor jouw campagne het beste werkt.

Zoekwoord opties
De zoekwoorden kunnen in Google AdWords drie verschillende matching types hebben, namelijk breed, zinsdeel en exact. Wanneer je zoekwoorden de optie breed geeft, pas dan op voor de expanded broad matching in Google AdWords. Deze zoekwoorden kunnen vertoond worden bij alle zoekopdrachten die eventueel relevant kunnen zijn. Dat wordt soms ruim geïnterpreteerd door Google wat kan zorgen voor veel irrelevante vertoningen, kliks en kosten. Een groot aantal irrelevante vertoningen zal je CTR omzeep helpen wat ten koste gaat van de kwaliteitscore van de campagne.

De kwaliteitsscore is een belangrijke factor in het veilingmodel waarin de CPC wordt bepaald. De werkelijke CPC wordt bepaald door de formule kwaliteitscore (QS) x CPC bieding. Het verbeteren van de QS resulteert in of een lagere CPC bij gelijkblijvende positie, of een verbeterde positie bij gelijkblijvende CPC. Een verslechtering van de kwaliteitscore betekent dat je meer zult gaan betalen per klik.

Doormeten in AdWords

Het kan niet vaak genoeg worden gezet: Meten = Weten! Voordat je start met AdWords, plaats een AdWords conversiescript op de bedankpagina om de campagnes aan te sturen op conversies. Zorg dat je bezoekers hun weg kunnen vinden op je website en minimaliseer het aantal mogelijke obstakels in het aankoopproces. Met bijvoorbeeld Google Analytics kun je inzichtelijk maken waar mogelijke obstakels zich op je website bevinden.

De besproken punten zijn gericht op de basis van Google AdWords. Voor de ervaren AdWords professional zal dit (hopelijk) geen nieuwe inzichten geven. Er zijn vele manieren om AdWords campagnes verder te optimaliseren en de resultaten daarmee te verbeteren. Heb je hier vragen over of wil je meer weten? Laat het ons weten.

2 reacties

  • Mark van Loon 19 november 2009 at 19:50

    1 extra tip. Probeer meer negatieve zoekwoorden toe te voegen dan dat je zoekwoorden heb waarop je biedt. Gratis, goedkoop, tips, trics, blog zijn allemaal zoekwoorden waarop je meestal niet gevonden wil worden. Voeg ze aan je adwords account toe met een minteken ervoor, en je word niet meer gevonden!

  • Edwin 9 december 2009 at 16:35

    En als het artikel voor beginners is bedoeld: misschien handig om een paar keyword tools te noemen. Bijvoorbeeld de adwords keyword tool om zoekwoorden te inventariseren: https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal.

Het is niet mogelijk om te reageren.