Geld besparen in AdWords? Gebruik uitsluitingswoorden!

Facebooktwitterlinkedin

Adverteer jij in AdWords en gebruik je broad en phrase zoekwoorden? Grote kans dat je geld weggooit als je geen uitsluitingswoorden gebruikt. Het toevoegen van uitsluitingswoorden is één van de makkelijkste manieren om je rendement uit Search Advertising te verhogen. Met deze woorden geef je aan bij welke zoekopdrachten wilt dat jouw advertenties niet worden vertoond en werken zo als een filter om te voorkomen dat je betaalt voor irrelevant verkeer naar je website. Hier volgen enkele tips om (nieuwe) uitsluitingswoorden te vinden.

Zoekopdrachtrapport
Als je al actief bent met AdWords is het verstandig om regelmatig te controleren bij welke zoekopdrachten je advertenties worden vertoond. Dit is te doen door het uitvoeren van een zoekopdrachtrapport. Scan de opdrachten waarbij jouw advertenties zijn vertoond en degene die niet relevant voor jouw campagnes zijn, kun je toevoegen als uitsluitingswoord.

Het is sinds kort ook mogelijk om zonder een rapport uit te voeren in de AdWords interface de daadwerkelijke zoekopdrachten tevoorschijn te halen en zo nieuwe zoekwoorden en uitsluitingswoorden te vinden. Dit doe je door bij campagnebeheer op het tabblad zoekwoorden de optie alle zoektermen weergeven te selecteren.

Google Analytics
Naast het regelmatig uitdraaien van een zoekopdrachtrapport is ook Google Analytics een zeer waardevolle bron om nieuwe uitsluitingswoorden te vinden. Hier kun je naast je AdWords data ook de zoekopdrachten uit het organische verkeer doorspitten die bezoekers hebben gegenereerd naar je website. Het is wel aan te raden met een filter in te stellen zodat je ook alle daadwerkelijke zoekopdrachten van AdWords herleid.

Keyword Tools
De twee bovenstaande manieren zijn alleen mogelijk als al je een AdWords account hebt lopen. Maar het is zeer aan te raden om voordat je begint met adverteren in AdWords al na te denken over mogelijke uitsluitingswoorden. Er zijn op internet verschillende keyword tools beschikbaar die je daarbij kunnen helpen. Zo is de Google Keyword Tool een uitstekend hulpmiddel om mogelijke ongewenste combinaties te ontdekken. Ook die van Wordstream en Wordtracker zijn handige tools om nieuwe uitsluitingswoorden te vinden.

Google Suggesties
Google geeft sinds vorig jaar suggesties tijdens het intypen van een zoekopdracht. Hierdoor worden de meest voorkomende combinaties al vertoond zonder dat je de hele zoekopdracht hoeft in te vullen. Hier staan uiteraard naast relevante combinaties ook suggesties tussen waarbij je niet vertoond wilt worden met je advertenties. Naast de vertoonde suggesties geeft Google onderaan de zoekpagina ook een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten. Tussen deze synoniemen en/of variaties zitten ook vaak termen die je als uitsluitingswoord kan toevoegen.

Hoe vind jij nieuwe uitsluitingswoorden?
Het niet gebruiken van uitsluitingswoorden is een van de meest voorkomende fouten in het beheren van AdWords campagnes en met bovenstaande manieren kun je simpel nieuwe uitsluitingswoorden vinden en zo geld besparen. Mocht je nog andere manieren weten: voel je vrij om het te delen in de comments.

2 reacties

  • Mark van Loon 1 juni 2010 at 16:27

    Ik gebruik ook vaak de volgende woorden:

    gratis, tweedehands, occasion, marktplaats, goedkoop, tips, trics, blogs, weblogs, hints, whitepapers, zelf doen, zelf maken, doe het zelf, handleiding

    En veel meer… Vaak kan je beginnen met logisch nadenken. Daarna pas de tools.

  • Peter Minkjan 3 juni 2010 at 15:16

    @Mark: dat zijn inderdaad goede uitsluitingswoorden. Neem dan wel meteen alle spellingsvarianten mee (vb. tweedehands en 2ehands). Dit om te voorkomen dat je toch vertoont wordt bij al deze irrelevante zoekopdrachten.

    Vergeet ook niet vacature,vacatures, werken bij etc. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor kliks voor mensen die op zoek zijn naar een baan.

Het is niet mogelijk om te reageren.