Google Adwords : Nieuwe targeting – gebruik zoekopdrachten koppelen aan ads in contentnetwerk

Facebooktwitterlinkedin

Het was een kwestie van tijd maar nu is het zover. Hoewel, voor zover ik weet, Google dit nog niet heeft bevestigd worden advertenties in het inhoudsnetwerk gekoppeld aan de zoekopdracht die je in de zoekmachine hebt gedaan.

Zo zagen we zojuist het onderstaande voorbeeld :

  1. Zoekopdracht in Google op ‘e71 vs e72’ (We moeten nieuwe mobieltjes op de zaak hebben)
  2. NAV zoekopdracht bezoek gebracht aan s11w.com , belsimpel.nl en allaboutphones.nl
  3. 25 minuten later (in een andere sessie) komen we op www.wieowie.nl en www.weeronline.nl de advertenties van gsmsale.nl, belnu.nl, gsmvergelijker.nl, ritel.nl en gsmsale.nl tegen die ons allen een Nokia E71 of een Nokia E72 willen slijten.

Nadat Google met remarketing kwam (obv het plaatsen van scripts op je site) werd het al snel mogelijk om op basis van interessegebieden te targeten (obv surfgedrag van consumenten). Of de mogelijkheid die ik hierboven beschrijf een losse targeting optie in AdWords wordt of niet weet ik niet. Het lijkt er overigens op dat het een beta is bij een beperkte groep mensen en zal dus nog niet bij iedereen werken.

Zijn er meer mensen die een voorbeeld als deze zijn tegen gekomen?

1:

2:

3:

5 reacties

  • Nanne Huiges 21 mei 2010 at 17:45

    Leuk voorbeeld, die eerste query :).
    Mocht je nog op zoek zijn, klim dan even in de mail 😉

  • Martijn Couprie 27 mei 2010 at 16:37

    Goed gevonden Harmen! Ik ben de advertenties zelf nog niet tegengekomen, maar ga er wel op letten. Ben wel benieuwd of dit vooral het aantal vertoningen van sommige advertenties gaat verhogen of het aantal kliks op die advertenties.

    Hoe dan ook een interessante ontwikkeling. Ik heb deze test van Google meteen maar meegenomen in mijn nieuwe blogpost over waarom Google re-marketing inzet: http://www.martijncouprie.nl/2010/waarom-google-re-marketing-en-re-targetting-introduceert/

  • Harmen Visscher 28 mei 2010 at 11:45

    @ Martijn: Leuk artikel heb je geschreven! Je bekijkt het echter wel helemaal vanuit Google’s perspectief. Voor de andere 2 partijen (de adverteerder en de consument) is retargeting echter ook interessant: De consument ziet advertenties die beter passen / een oplossing hebben voor zijn/haar behoeften (bewijs = de hoge CTR) en de adverteerder krijgt (momenteel) een goede conversieratio voor een relatief lage CPO.

  • Martijn Couprie 28 mei 2010 at 14:23

    idd, retargetting (als het zo gaat heten) lijkt een win-win situatie te creëren. Remarketing daarentegen kan ook nadelen hebben, maar dat is weer een onderwerp voor een ander artikel 🙂

  • Alfred Menting 21 juli 2010 at 14:51

    Hallo Harm,

    Leuk Artikel en inderdaad was het mij de laatste tijd regelmatig al opgevallen dat op sites of artikelen waar ik op gezocht heb ineens veel vuldig voorbij kwamen in advertenties, op de telegraaf.nl, nu.nl wweronline.nl etc.

    Ik vraag mij af of google hiermee niet de grensen aan het overschreiden is?

Het is niet mogelijk om te reageren.