Google Dynamische Sitelinks: gratis kliks in AdWords?

Facebooktwitterlinkedin

Dit artikel is eerder verschenen op Emerce.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar toch bestaan ze sinds kort: gratis kliks in AdWords. Een week geleden introduceerde Google dynamische sitelinks en voerde het bedrijf deze wijziging meteen door in alle AdWords accounts. Dynamische sitelinks worden, net als de standaard links, vertoond onder de advertentie. Een groot verschil met standaard sitelinks is echter dat ze dynamisch door Google bepaald worden én dat ze helemaal gratis zijn.

Wat zijn sitelinks?
Sitelinks in Google AdWords helpen bezoekers om sneller relevantere informatie te vinden. Voor adverteerders is het mogelijk om hiermee een ruimer of juist specifieker (product-)aanbod te promoten. Door ervaren adverteerders wordt gretig gebruikt gemaakt van deze extensies en worden de sitelinks continu geoptimaliseerd.

In situaties waar er niet of niet relevant gebruik wordt gemaakt van sitelinks, kan Google nu dynamische sitelinks gaan tonen. Dit zal dus alleen gebeuren als het systeem een relevantere sitelink denkt te kunnen genereren.Dit wordt mede bepaald op basis van eerder zoek- en klikgedrag van de internetter. Google analyseert voor adverteerders welke pagina’s voor een gebruiker het meest relevant zijn, en zal hiervoor een dynamische sitelink gaan aanmaken. De dynamische sitelinks kunnen ook vertoond worden wanneer de internetter nog niet eerder de site van de adverteerder heeft bezocht.

Wat moet ik weten over dynamische sitelinks?

  • Er worden geen kosten in rekening gebracht voor clicks op dynamische sitelinks;
  • Er wordt (voorlopig?) slechts één dynamische sitelink per advertentie getoond;
  • Dynamische sitelinks kunnen langer zijn dan de gebruikelijke maximum van 25 tekens;
  • Dynamische sitelinks worden niet vertoond in combinatie met reguliere sitelinks;
  • De tekst van de dynamische sitelink is de titel van de pagina die door Google relevant geacht wordt bij de advertentie;
  • Dynamische sitelinks staan automatisch actief als je campagnetype er geschikt voor is (‘Zoeknetwerk met Display-selectie’ of ‘Alleen in het zoeknetwerk’);
  • De tekst van dynamische sitelinks worden niet in Google AdWords weergegeven. Wel worden de prestaties getoond op het tabblad ‘Labs – Annotaties’.

Titel van de pagina
Google gebruikt de titel van de desbetreffende pagina als tekst in de dynamische sitelink. Hiermee wordt het belang van een goede en relevante titel vergroot. Door op de juiste plekken relevante tekst in zetten, wordt de kans op een click naar een relevante pagina groter. Zonder dat je er kosten voor maakt!

Waarom (gratis) dynamische sitelinks?
Toch blijft het vreemd dat Google op zoek gaat naar situaties waarin gratis kliks mogelijk worden. De beslissing van Google wordt logischer als je je realiseert dat sitelinks relatief weinig clicks ontvangen. Ze hebben een CTR van gemiddeld 0,20 procent tot 0,50 procent. De sitelinks hebben in veel gevallen wel een zeer positieve invloed op de CTR van de volledige advertentie. Google noemt in case studies gevallen waarin de CTR van de advertentie met meer dan 10 procent toenam. Het effect op de volledige advertentie maakt het voor Google zeer interessant om altijd sitelinks te kunnen tonen. 

Opt-out mogelijk
Als je het campagnetype ‘Search Network with Display Select’ of ‘Search Network only’ gebruikt, maak je automatisch gebruik van dynamische sitelinks. Wil je echter geen gebruik maken van deze nieuwe sitelinks, dan kun je je eenvoudig afmelden. Online marketeers hebben de mogelijkheid voor een opt-out via dit formulier.

Toekomst
Het toevoegen van dynamische sitelinks is wederom een stap op het gebied van automatisch gegenereerde en geoptimaliseerde campagnes. Waar we bij Product Listing Ads al zagen dat Google zelf de sleutelwoorden bepaalt waarop advertenties vertoond worden, zien we bij Dynamic Search Ads en nu ook bij Dynamic Sitelinks dat Google zelf de inhoud van de advertentie gaat bepalen.

Met deze ontwikkeling lijkt Google voornamelijk de minder actieve adverteerders te helpen met het uitbouwen van hun campagnes. Dit zal waarschijnlijk gepaard gaan met betere resultaten voor de adverteerder, maar ook met hogere uitgaven bij Google.

In hoeverre dit succesvol zal zijn en welke rol dynamische sitelinks precies zullen gaan spelen, moeten we afwachten. Voorlopig moet deze feature zich nog bewijzen en is het vooral interessant om te zien wanneer Google een dynamische sitelink zal verkiezen boven de eigen toegevoegde sitelinks.

3 reacties

  • Niels 7 augustus 2014 at 14:14

    Vanaf wanneer zijn deze wijzigingen doorgevoerd? Wij hebben ook een adwords-campagne lopen maar het enige wat bij ons is toegevoegd is het adres. Deze verwijst overigens door naar Google maps en niet naar onze homepage.

  • Roy Streppel 8 augustus 2014 at 09:16

    @Niels, de eerste vertoningen zijn al van 26 juni j.l. Sinds de aankondiging door Google op 24 juli zien we het aantal vertoningen exponentieel toenemen.

  • Max 15 september 2014 at 19:23

    Goed artikel, weer wat geleerd. Dynamische sitelinks lijken inderdaad voor meer te zorgen.

    De nieuwe Google call out extensie is trouwens super om je usp’s aan te geven.

Het is niet mogelijk om te reageren.