Google Grants: AdWords voor Goede Doelen

Facebooktwitterlinkedin

Goede doelen zijn zeer actief op het vlak van het werven van leden en donateurs. Van grote televisie bingoshows tot het werven onder het winkelend publiek, wie is er niet mee bekend? Minder bekend bij marketeers zijn de zogenaamde Google Grants. Hiermee kunnen Goede Doelen gratis adverteren in Google.

Wat is Google Grants?
Grants is een donatieprogramma van Google dat gratis AdWords advertentiemogelijkheden biedt aan geselecteerde liefdadigheidsorganisaties. Deelnemers krijgen gratis 10.000 dollar advertentietegoed per maand in AdWords. Om in aanmerking te komen voor het Grants programma moet een charitatieve organisatie aan een groot aantal voorwaarden voldoen. Zo dienen de Nederlandse deelnemers over het CBF keurmerk te beschikken. Organisaties die al AdWords inzetten, worden niet toegelaten. Hetzelfde geldt voor religieuze en politieke partijen evenals lobby groepen. Hierover ontstond een aantal jaren geleden nog een kleine rel toen Dorcas werd uitgesloten van het programma vanwege haar christelijke achtergrond.

Bijzonderheden Google Grants
Aan het Grants programma zitten twee belangrijke beperkingen in vergelijking met het ‘normale’ AdWords.

• Grants deelnemers mogen niet adverteren in het Google Content Netwerk
• De CPC bieding bedraagt maximaal $1

Aan de eerste beperking komt misschien een eind nu Google in de Verenigde Staten test met het beperkt toelaten van Grants adverteerders op het inhoudsnetwerk.

Traffic4u heeft meerdere non-profitorganisaties geholpen om deel te nemen aan het Google Grants programma en beheert voor deze organisaties ook de AdWords campagnes. Bent u werkzaam bij een liefdadigheidsorganisatie en wilt u meer informatie over Google Grants? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag.