Google introduceert Interest Based Advertising

Facebooktwitterlinkedin

behavorial-targetingGisteren kondigde Google de introductie van Interest Based Advertising en Ads Preference Manager aan. Ze zeggen hiermee dat deze nieuwe vorm van adverteren de relevantie voor de gebruiker verhoogd en een verhoogde ROI en betere targeting mogelijkheden oplevert voor adverteerders.


Interest Based Advertising
Binnen Interest Based Advertising zullen er twee mogelijkheden aan adverteerders worden aangeboden:

Google biedt adverteerders de mogelijkheid om hun advertenties te tonen op het content netwerk aan bezoekers die eerder websites van de adverteerder hebben bezocht. Een voorbeeld: een bezoeker bekijkt vandaag op de website naar televisies maar gaat niet over tot een aankoop en enige tijd later schotel je deze zelfde bezoeker een advertentie voor waarin je hem of haar attendeert op een tijdelijke korting op televisies in jouw webshop.

Daarnaast biedt Google met de mogelijkheid om advertenties te serveren op basis van interesses. De interesses van een gebruiker inventariseert Google aan de hand van specifiek YouTube-bezoek en het surfgedrag op het Google Content Netwerk. Bijvoorbeeld, als je veel video’s op YouTube bekijkt over voetbal zal Google je categoriseren als voetballiefhebber. Deze gebruiker zal hierdoor meer voetbal-gerelateerde advertenties te zien krijgen als hij surft op YouTube en het Google Content Netwerk. Deze inventarisatie van interesses gebeurt aan de hand van opgeslagen cookies.

Ads Preferences Manager
Interest Based Advertising is voornamelijk interessant voor adverteerders. Als belangrijke innovatie voor de gebruikers kondigt Google de Ads Preference Manager aan. Hiermee geeft Google elke gebruiker de mogelijkheid om zelf aan te geven waarin hij of zij geïnteresseerd is aan de hand van het aanvinken van specifieke interesse-categorieën. Dit kan de gebruiker zelf doen op google.com/ads/preferences. Vervolgens vertoont Google op basis van de gekozen categorieën relevante advertenties. De gebruiker kan ten allen tijde de categorieën aanpassen of zich geheel uit laten sluiten van Interest Based Adverteren.

Privacy
Verschillende online privacy groeperingen uit de VS hebben al stevige kritiek op deze nieuwe vorm van adverteren geleverd. Zij vinden dat Google te ver gaat en haar toegang tot gebruikersdata misbruikt om meer advertenties te verkopen. Tevens vinden zij dat Ads Preference Manager op basis van opt-in in plaats van opt-out moet gebeuren. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Gaat Google inderdaad een stap te ver of biedt het gebruikers juist een groot voordeel door ze relevantere advertenties te tonen?

Een reactie

Het is niet mogelijk om te reageren.