Google Suggest uitgebreid met nieuwe features

Facebooktwitterlinkedin

Google heeft afgelopen woensdag vier nieuwe zoekfuncties gepresenteerd. De functies vallen onder de noemer ‘Google Suggest’ en ze hebben één gezamenlijk doel: het op de wenken bedienen van de zoeker. Maar ook voor Search Advertising en SEO zijn de functies interessant. Er kunnen nu natuurlijke zoekresultaten en advertenties tussen de suggesties komen te staan.

Navigatiesuggesties
Mocht Google denken dat je op zoek bent naar een website, dan wordt deze website door Google bovenaan de suggesties gezet. Letterlijk één klik verwijderd van de site waar je naar op zoek bent.

Gesponsorde koppelingen tussen suggesties

Gesponsorde links tussen de suggesties
De tweede belangrijke update is het toevoegen van advertenties tussen de suggesties. Mocht er een advertentie zijn die erg overeenkomt met je zoekopdracht, dan zal Google deze onderaan plaatsen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als de Navigatiesuggestie, alleen zal deze onderaan worden geplaatst en worden voorzien van de toevoeging ‘Gesponsorde Koppeling’.

google-suggestions4

Suggesties vanuit de resultatenpagina
Voorheen kreeg je van Google al suggesties op basis van wat je had ingevoerd in de zoekbalk. Als je nu echter hebt gezocht op Roller Coasters en je wilt een nieuwe opdracht invoeren, dan geeft Google eerst suggesties die betrekking hebben op je vorige zoekopdracht.

In-page suggesties

Gepersonaliseerde suggesties
Google heeft geschat dat ongeveer een kwart van alle ingevoerde zoekopdrachten herhalingen zijn. Hier speelt Google handig op in met de gepersonaliseerde suggesties.

In feite onthoudt Google waar je voorheen al eens op hebt gezocht. Er is echter wel een puntje: je moet ingelogd zijn op Google en je Web History aan hebben staan. Google geeft overigens wel de mogelijkheid om voorgaande zoekopdrachten te verwijderen. Dit kan door uit te loggen, de query te verwijderen (zie hieronder) of door de Query Suggestions te beheren op de voorkeurenpagina.

Gepersonaliseerde suggesties

 

Google heeft echter ook een functie verwijderd. Het aantal resultaten is niet meer zichtbaar achter de suggestie. Volgens Google vonden veel gebruikers die informatie niet nuttig.

3 reacties

  • Remi van Beekum 25 mei 2009 at 09:19

    Advertenties op de homepage van Google. Dat schrijft Jeroen. Zo had ik het nog niet bekeken, maar inderdaad. Dit zijn de eerste advertenties op de homepage van Google.

  • Erik van der Veen 5 augustus 2009 at 16:22

    Heb een vraag hierover. Rijkelijk laat, ik besef het. Een klant van ons is marktleider. Hun bedrijfsnaam is als volgt opgebouwd: [naam oprichter] [productnaam].

    Nu wil de klant in Google Suggest ook getoond worden als iemand zoekt op [productnaam]. Het is dan de bedoeling dat Google Suggest [productnaam] [naam oprichter] toont.

    Is zoiets te bewerkstelligen?

    Als ik nu namelijk op [coc] zoek, krijg ik [coca cola] als suggestie. Als ik echter op [col] zoek, wordt [cola coca] niet getoond. Dit is goed verklaarbaar omdat men niet zoekt op [cola coca] maar op [coca cola]. Maar wat kan Coca Cola doen om ook getoond te worden indien de zoekterm met [cola] begint. Uitsluitend een naamsverandering? Of zijn er andere mogelijkheden?

  • Tjeerd Bakker 5 augustus 2009 at 16:28

    Ik denk dat dat niet makkelijk gaat. Het zijn voornamelijk vaak ingevoerde zoektermen waar het hier om gaat. Cola Coca, daar zoeken weinig mensen op. Volgens mij betreffen het alleen populaire (misgespelde) zoektermen. Dan zou je je product enorm populair moeten maken en op een of andere manier altijd koppelen aan de bedrijfsnaam. De vraag is of dat laatste lukt, als er veel aanbieders zijn.

Het is niet mogelijk om te reageren.