Hoe jij nu nog relevanter kunt adverteren in Google Adwords

Facebooktwitterlinkedin

Het zoeklandschap van Google wordt steeds competitiever. De consument wordt daarnaast veeleisender. Het is daarom belangrijker dan ooit dat jouw advertentie de zoeker in één oogopslag aanspreekt en verder helpt. Doe je dit niet, dan loop je de kans relevante bezoekers mis te lopen.

Zoekers zullen sneller klikken op relevante advertenties die aansluiten op hun zoekopdracht. Ook Google waardeert relevantie. Dit vertaalt zich in een hogere kwaliteitsscore en uiteindelijk ook lagere kosten per klik. Google haar definitie van relevantie luidt als volgt:

“De mate waarin de elementen van een advertentiecampagne overeenkomen met waar een persoon naar lijkt te zoeken.”

Wanneer wij advertenties relevanter maken gaan wij uit van een iets andere variant:

De mate waarin de adverteerder antwoord geeft op de zoekvraag en de zoeker daadwerkelijk verder helpt.”

Met de functie Ad Customizers biedt Google een effectieve tool die adverteerders helpt hun boodschap relevanter te maken.

Wat zijn Ad Customizers?
Met Ad Customizers kan je een advertentie aanpassen aan degene die zoekt, wat deze persoon zoekt, het apparaat dat hij gebruikt, waar hij zich bevindt en zelfs aan het tijdstip. Dit wordt dynamisch weergeven in je advertentie op basis van de beschikbare informatie over de zoeker. Hiermee kan je informatie opnemen zoals de locatie van de gebruiker, een speciale uiting op basis van het apparaat type, of het gewenste product met een kortingspercentage.

Ad Customizers werken net zoals de functie voor het invoegen van zoekwoorden. Hierbij wordt de parameter {keyword: default text} gebruikt om het zoekwoord in te voegen waarmee je advertentie is geactiveerd. Ad Customizers kunnen daarentegen elk type tekst invoegen op basis van jouw “feed”. Dit geeft adverteerders een aantal voordelen:

  • Advertenties worden specifiek aangepast aan de gebruiker
  • Je kan honderden variaties per advertentie inrichten en de gebruiker de meest relevante variatie vertonen
  • Ondanks wijzigingen blijft de data van je advertentie bewaard
  • Reductie van de accountcomplexiteit

Waarom maakt niet iedereen hier gebruik van?
Ad Customizers hadden één belangrijk nadeel: je moest altijd een default advertentie opgeven. Wanneer je Ad Customizer niet getoond kon worden aan de gebruiker, om wat voor reden dan ook, moest je een statische advertentie hebben die alsnog vertoond kon worden. Deze advertentie zou dan een tekst moeten bevatten die aan iedereen vertoond kon worden. Door deze extra advertentie werden de Ad Customizers in veel gevallen minder vertoond. Had je geen statische advertentie, dan stond de hele advertentiegroep stil. Maar dat is nu verleden tijd.

Google heeft vorige maand stilletjes bekend gemaakt twee nieuwe features te lanceren. Je kan nu je default tekst in je parameter opnemen. Dus geen default advertentie meer nodig! Daarnaast is ook de “IF-functie” beschikbaar gemaakt. Hiermee kan je een specifiek bericht invoegen wanneer aan een bepaalde waarde wordt voldaan. Wederom een mogelijkheid om je advertenties relevanter te maken.

Default tekst
Om het gebruik van de default tekst te laten zien gebruiken wij een retailer die actief is in de mode industrie als voorbeeld. Zij wil haar winkelbezoek stimuleren. Dit doet zij door tijdens de openingstijden op alle schoenen 20% korting geven aan mobiele gebruikers. Tijdens de openingstijden communiceert zij de tekst “20% korting in onze winkel!” op mobiel. Buiten de openingstijden, en aan desktop gebruikers, communiceert zij “Altijd gratis thuisbezorgd!”.

In dit voorbeeld is voor elke zoeker een advertentievariant ingesteld. In de praktijk is er dus geen “default” advertentie nodig. Maar als je deze had ingesteld, werd deze toch vertoond. Ook al was je Ad Customizer geschikt om te vertonen. Je scherpe 20% korting aanbod werd dus niet aan alle mobiele gebruikers vertoond.

In bovenstaand voorbeeld zou je de mobiele tekst op de volgende manier kunnen oproepen:

{=Feednaam.Apparaattype}

“Apparaattype” refereert hier naar de kolom in je feed. Vanaf nu kunnen we de default tekst in de parameter opnemen en is er geen extra advertentie meer nodig. Deze parameter ziet er dan als volgt uit:

{=Feednaam.Apparaattype: Altijd gratis thuisbezorgd!}

Er wordt hierbij eerst gekeken naar de waarden in je feed. Pas als er geen overeenkomsten zijn, wordt de default tekst ingezet.

IF-Functie
Google heeft nog een nieuwe functie geïntroduceerd: de IF-functie. Met deze functie kan de advertentie aangepast worden aan degene die zoekt en welk apparaat hij gebruikt. In tegenstelling tot Ad Customizers kan dit zonder een feed.

Op basis van het apparaat of aan de Adwords doelgroep waarin de zoeker is opgenomen, kunnen we nu een specifieke uiting formuleren. Een ideale oplossing voor onze retailer. Zij kan de functie erg gemakkelijk inrichten voor haar vraagstuk. In de parameter wordt zowel mobiele tekst als de default tekst opgenomen:

{IF(device=mobile,20% korting in onze winkel!):Altijd gratis thuisbezorgd!}

Om een RLSA doelgroep te targeten gebruik je de volgende functie:

{IF(audience IN(Converterende bezoekers),20% korting op nieuwe schoenen!):Altijd gratis thuisbezorgd!}

Bezoekers die eerder geconverteerd hebben, zien de 20% korting. Alle overige gebruikers zien de default tekst. Het is hierbij belangrijk de exacte naam van je doelgroep op te nemen. Door middel van een komma kan je meerdere doelgroepen selecteren.

Onze eerste ervaringen met de nieuwe functies
Dankzij de default tekst kan je nu efficiënter Ad Customizers inrichten. Je kan ze aan elke advertentie toevoegen en je hoeft geen extra advertentie meer in te richten. Wij zien hierdoor stijgingen in verkeer op de Ad Customizers. Aangezien deze advertenties vaak zorgen voor een hogere relevantie en mede daardoor een hogere CTR, zorgt de default tekst voor betere resultaten. Het is een functie waar al een lange tijd om werd gevraagd. Het maakt de Ad Customizer nog krachtiger.

De IF-functie maakt het gemakkelijker om een mobiele uiting te testen. Eerder moesten we hier een feed voor aanmaken. Nu kan dit in advertentie zelf. Een speciale uiting per doelgroep was nog niet mogelijk zonder de campagnes op te splitsen. Dat is nu wel mogelijk.

Het enige nadeel van de IF-Functie is de schaalbaarheid. Het is lastig deze functie op grotere schaal toe te passen en de resultaten te analyseren. Deze mogelijkheden bieden Ad Customizers wel. Zodra je een uiting op mobiel op grote schaal wilt testen, dan is het wellicht handiger om gebruik te maken van Ad Customizers. Doelgroepen worden daarentegen helaas nog niet ondersteund door Ad Customizers.

Waarom dit relevant is voor jou
Het gaat erom dat we relevanter willen zijn. Waarde willen toevoegen in de customer journey van potentiele klanten. Deze klanten willen verrassen door ze te helpen en met ze mee te denken. Door middel van Ad Customizers kan je meer waarde toevoegen aan belangrijke punten in de customer journey. We geven continu het meest relevante antwoord op de zoekvragen. Het biedt je kansen in het verbinden van de consument met jouw bedrijf of merk.

Neem gerust de tijd om te kijken hoe jij op dit moment waarde toevoegt aan de customer journey, en waar kansen liggen dit te verbeteren. Onderneem met behulp van Ad Customizers de eerste stappen jouw doelgroep te helpen met hun vraagstukken. Dat is waarmee jij op lange termijn de strijd met de concurrentie zal gaan winnen.