Nieuwe bieddimensies in Google

Facebooktwitterlinkedin

Dit artikel is eerder verschenen op Emerce

Google is bezig met het uitbreiden van de targeting mogelijkheden waardoor het mogelijk wordt om op meerdere dimensies te bieden. Een van de eerste stappen hierin is het (beperkt) beschikbaar stellen van Remarketing for Search ads (RSA of RLSA). Deze volledig nieuwe dimensie binnen de targeting wereld van Search advertising zal nieuwe deuren openen voor je AdWords campagnes. Aangezien Google zelf nog maar weinig informatie beschikbaar heeft gesteld, en nog niet iedereen met deze feature aan de slag kan gaan, hierbij alvast een kijkje achter de schermen.

Remarketing kennen we in eerste instantie ook van het Google Display netwerk (GDN). Hiermee heb je de mogelijkheid om je campagnes te targeten op een door jou geselecteerde doelgroep. Deze doelgroepen worden gebaseerd op basis van cookies die de adverteerder dient te plaatsen. Iedere gebruiker die deze cookie bezit kan op deze manier opnieuw benadert worden.

Met Remarketing for Search Ads (RSA) wordt het mogelijk om separaat op keywords te bieden bij internetters op basis van het al dan niet hebben van een remarketing cookie van de adverteerder.

Gesloten deuren heropenen
Omdat Google search een krachtig medium is, maar ook z’n targeting-beperkingen kent, kan het voor sommige campagnes erg lastig zijn om een rendabel resultaat te behalen. Dit terwijl je zeker weet dat de doelgroep zich ook in deze campagnes schuilhoudt. Met RSA kun je deze campagnes een nieuw leven in blazen. Voor reisorganisaties bijvoorbeeld zou het interessant kunnen zijn om alleen mensen die tussen december en maart vorig jaar een reis hebben geboekt, nu te targeten binnen search met generieke ‘vakantie keywords’.

De tegenovergestelde methode zou je kunnen gebruiken om je juist te focussen op nieuwe bezoekers door bijvoorbeeld de bezoekers die in de afgelopen 1½ jaar al op je website zijn geweest uit te sluiten van een vertoning. Op deze manier zou je separate doelen kunnen stellen voor nieuwe en bestaande bezoekers en kun je hier ook verschillende strategieën op los laten.

De vraag is nu: Hoe ontdek je welke doelgroepen wel of niet interessant zijn voor je campagnes? De adverteerders die reeds gebruik maken van remarketing in GDN (Google Display Network) zouden de ‘best practices’ ook op search toe kunnen passen. Al blijft testen natuurlijk het toverwoord.

Variatie in communicatie
Veel adverteerders hebben een groep terugkerende klanten die op de hoogte zijn van je product/dienst/aanbod, maar zeker ook een gedeelte wat nog nooit of incidenteel op je website is geweest. Bij deze verschillende groepen is het niet altijd even interessant om dezelfde uitingen in je advertenties toe te passen. Zo zijn de terugkerende klanten mogelijk meer geïnteresseerd in het feit dat het aanbod vernieuwd is, in plaats van de USP’s waarmee ze wellicht al bekend zijn.

Resultaten
Het succes van RSA valt of staat uiteraard met de resultaten. Om deze reden zijn een aantal testen opgezet om het succes van RSA te kunnen meten.

Eén van de testen die is uitgevoerd heeft betrekking op de eerder genoemde ‘minder rendabele’ campagnes. De betreffende campagnes bestonden uit ‘high volume’ & ‘generieke’ zoekwoorden die doorgaans weinig conversies opleverden. Deze zijn opnieuw geactiveerd onder de doelgroep: “Internetters die in de afgelopen 365 dagen op ‘mijn’ website zijn geweest”. Dit leverde de volgende resultaten op: Gemeten over eenzelfde tijdsperiode in de situatie voor en de situatie na zien we een significante stijging in zowel Conversie ratio als ROI (zie box met resultaten).

Toekomst
Na het toevoegen van deze extra dimensie is de weg door Google open gezet om meerdere bieddimensies gaat toevoegen. Zo beschikt ze immers over enorme bakken data en profielen gebaseerd op geografische, demografische en interesse gegevens. Search Advertising zal naar verwachting in de nabije toekomst dan ook nog meer vergelijkbaar gaan worden met het bieden op verschillende dimensies zoals al gebeurd bij Automated trading binnen Display Advertising.

2 reacties

  • Riem & Zo 6 maart 2013 at 14:38

    Hoe beter je je reclame-euro kan targetten met de juiste boodschap voor de juiste klant hoe efficiënter je investering uiteindelijk wordt. In die zin denkt Google prima met de adverteerder mee.

  • Karels 13 juni 2013 at 17:29

    Goed artikel, ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Het is niet mogelijk om te reageren.