Omgaan met de nieuwe rapportagefuncties in AdWords

Facebooktwitterlinkedin

Rapportages maken was altijd heel eenvoudig in Google AdWords. Je ging naar het rapportagecentrum, klikte een bepaald rapport aan en dan was je al een heel eind op weg om de gewenste data uit het systeem te halen. Google heeft echter besloten om de rapportagefuncties op de schop te nemen en het rapportagecentrum zelfs volledig  uit AdWords te verwijderen. Rapportages moeten tegenwoordig gewoon binnen de AdWords interface zelf gemaakt worden. Verandering is altijd moeilijk, maar in dit geval is de wijziging bijzonder drastisch en bovendien ook geen directe verbetering in mijn ogen. De gebruiksvriendelijkheid is er naar mijn mening niet op vooruit gegaan. Zeker als je niet elke dag in AdWords actief bent, is  het selecteren van de juiste rapportagefuncties een uitdaging geworden die bij verkeerd gebruik tot de nodige frustraties en verkeerde conclusies kan leiden. Het is dan ook van belang om goed te weten hoe een en ander in de nieuwe situatie werkt. In dit artikel wordt dan ook in het kort uitgelegd hoe je vanuit de nieuwe interface rapportages maakt en welke mogelijkheden je daarbij allemaal hebt.

Rapportages maken vanuit de AdWords interface

Voordat je een rapportage kunt draaien, is het eerst van belang om te bedenken welke rapportage je wilt hebben. Dit bepaalt namelijk op welk niveau je in het account moet zijn om de desbetreffende rapportage te kunnen maken.  Wil je bijvoorbeeld een campagnerapport draaien, dan kan dit alleen op het campagneoverzicht niveau. Zit je op het tabblad met zoekwoorden of advertenties, dan zul je dus eerst terug moeten navigeren naar het tabblad campagnes. De simpele regel die je in acht kunt nemen is, dat wat je op je scherm ziet ook terug zal komen in de rapportage.

Zit je eenmaal op het juiste niveau in het acccount, dan is het zaak om de gewenste data in beeld te krijgen. Hiervoor moet je de volgende stappen doorlopen:

1.    Kies de gewenste periode waarover de rapportage moet gaan.
2.    Selecteer de juiste kolommen. Niet alle kolommen worden standaard weergegeven.
3.    Voeg eventueel een filter toe, als je alleen de data wilt zien die aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Deze stappen worden hieronder nader toegelicht.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, dan is het tijd om de rapportage tool te openen. Die zit redelijk verstopt en wordt met een klein icoontje aangegeven.

Na een klik op het icoontje verschijnt een extra menu, waarin je aan kunt geven hoe je de rapportage wilt noemen en of de data nog op een bepaalde manier gesegmenteerd moet worden. Je kunt, afhankelijk van de rapportage, segmenteren op bijvoorbeeld basis van ‘netwerk’ (zoeken versus display), ‘apparaat’ (desktop versus mobiel), ‘matchtype’ (breed, zinsdeel, exact) of ‘tijdsperiode’ (maand, week, dagen, etc.) en ‘kliktype’. De laatste is ook erg interessant omdat het inzicht geeft in de prestaties van site-links t.o.v. de gewone tekstadvertentie.

Kolommen toevoegen of verwijderen

Standaard geeft AdWords een beperkt aantal kolommen weer in de AdWords interface, waaronder natuurlijk de standaard klikdata: impressies, kliks, CTR, CPC en kosten. Worden er conversies doorgemeten dan staan meestal ook de 1-per-klik conversiegegevens aan: aantal conversies, conversiepercentage en CPA. Er zijn echter nog veel meer kolommen beschikbaar zoals de veel-per-klik conversiegegevens en concurrentiegegevens, oftewel de vertoningsaandelen. Wanneer je deze data terug wilt zien in de rapportage, zul je de desbetreffende kolommen moeten activeren via het bijbehorende menu.

Filters gebruiken en opslaan

Wanneer je een rapportage hebt gemaakt, kun je deze exporteren naar Excel om de data daar vervolgens verder te bewerken en te analyseren. Het is echter ook mogelijk om alvast een filter toe te passen in AdWords. Op die manier kun je snel de juiste data krijgen en hoef je geen extra handelingen te verrichten in andere programma’s.

Afhankelijk van het tabblad waarop je de rapportage maakt, kun je bijvoorbeeld filteren op kosten, gemiddelde positie, conversies, bestemmings-url etc. Op die manier is het mogelijk om bijvoorbeeld te filteren op niet converterende zoekwoorden of advertenties met lage posities.

Mocht je een bepaald filter vaker willen gaan gebruiken, dan is het ook mogelijk om deze op te slaan voor later gebruik. Denk er hierbij om dat je het filter een handige naam geeft, zodat later nog steeds duidelijk is wat het filter precies doet. Een opgeslagen filter vind je terug onder de filter knop.

Het tabblad Dimensies

In de AdWords interface is een extra tabblad toegevoegd, genaamd ‘Dimensies’. Dit is een belangrijk tabblad, omdat het inzicht geeft in bijvoorbeeld het aantal typen conversies per campagne,  ontwikkelingen over de tijd (aantal kliks afgelopen maand per dag), etc.  Google heeft het tabblad echter standaard uitstaan in de interface en dus moet je deze zelf handmatig activeren door het selectievakje aan te vinken. Dat kan door achteraan de tabbladen op het pijltje te klikken.

Veel gebruikte rapportages opslaan en automatisch versturen

Als je regelmatig dezelfde rapportages uitdraait, dan wordt het al snel vervelend als je iedere keer weer de juiste instellingen moet selecteren om de gewenste rapportage te kunnen draaien. Het is dan ook slim om een dergelijke rapportage op te slaan, zodat deze makkelijk opnieuw gemaakt kan worden.

Om een rapportage op te slaan,  vink je hiervoor het desbetreffende keuzevakje aan in de rapportage tool. Het rapport wordt vervolgens opgeslagen als template voor later gebruik. Opgeslagen rapportages zijn via het venster ‘Bedieningspaneel en Bibliotheek’ opnieuw te bekijken en uit te voeren. ‘Bedieningspaneel en Bibliotheek’ vind je in het linker paneel van de AdWords interface.

Het is ook mogelijk om veelgevraagde rapportages automatisch te (laten) versturen naar een e-mailadres. Voorwaarde is dan wel dat het e-mailadres ook is toegevoegd als gebruiker voor het desbetreffende AdWords account. Het toegangsniveau ‘alleen toegang met e-mail’  is daarbij voldoende voor het ontvangen van automatische AdWords rapportages.

Meer uitleg nodig?

Mocht je tegen problemen aanlopen met de nieuwe rapportagemogelijkheden en –onmogelijkheden, dan kun je ook altijd terecht in het AdWords hulpcentrum. Of stel je vraag hieronder als reactie of op Twitter.

Een reactie

  • Internet marketing 14 maart 2011 at 19:22

    @David,

    Leuke motto “Een dag niet geconverteerd is een dag niet geleefd” Heb je het dan alleen over SEO en SEA?

Het is niet mogelijk om te reageren.