Search Advertising via de iPad: Waar wacht je nog op?

Facebooktwitterlinkedin

Adverteren op de iPad

Het internet via mobiele apparaten is inmiddels een gemeengoed. Loop een willekeurige telefoonwinkel binnen en het is zoeken naar een ‘ouderwetse’ telefoon zonder touchscreen. Ook het aantal tablet PC’s neemt gestaag toe, met Apple’s iPad als koploper. Het doen van een aankoop via een smartphone nodigt nog niet uit. Hoe anders is dit met de iPad?

Search Advertising succesvol op iPad

Het aantal aankopen dat via een smartphone wordt gedaan is schaars. Daarvoor wordt het apparaat (nog) nauwelijks gebruikt. Dit is anders bij de tablet PC, in het bijzonder de iPad van Apple.

Uiteraard is het volume van een iPad campagne aanzienlijk lager dan het behaalde volume bij de campagnes gericht op de ‘ouderwetse’ computer. Er zijn immers meer PC’s dan iPads. Als het volume laag is, is het dan zinvol om Advertising campagnes op te zetten gericht op tablet PC’s? Naar mijn mening is dat zeer zinvol.

Voor diverse e-commerce websites adverteren we met Google AdWords gericht op bezoekers met een iPad. Het verschil met campagnes gericht op Desktop & laptop computers is opvallend:

  • CTR is gemiddeld 300% hoger dan bij de desktop/laptop campagne.
  • CPC is 1/3 van de CPC bij de desktop/laptop campagne.
  • Succespercentage ligt zo’n 90% hoger dan bij de desktop/laptop campagne.
  • Kosten per conversie ligt 80% lager dan bij de desktop/laptop campagne.

Op dit moment is er nog weinig concurrentie waardoor de kosten per klik erg laag zijn. Door nu te starten met adverteren op tablets, profiteer je van lage klikkosten en genereer je data over het zoekgedrag op iPads. In de wetenschap dat het gebruik van tablets zal toenemen, is dit waardevolle data. Want dat het gebruik van tablet PC’s zal toenemen is een feit: Welke fabrikant van smartphones heeft nu nog geen tablet PC gelanceerd of aangekondigd dit te gaan doen?

Search advertising campagnes inrichten voor de iPad?

Het opzetten van campagnes gericht op iPad bezoekers hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Om te beginnen kun je bestaande campagnes overzetten en aanpassen. Het opsplitsten van deze campagnes heeft o.a. de volgende voordelen:

  • Formuleren van specifieke doelstellingen
  • Budgetverdeling
  • Instellen van specifieke CPC biedingen
  • Advertentieteksten aanpassen op doelgroep
  • Opbouw van historie!

Mobiel adverteren is een Sleeping Giant die langzaam aan het ontwaken is.