Uw complete productaanbod up to date in Google?

Facebooktwitterlinkedin

SamsungNa het verschijnen van het boek ‘The Longtail’ van Chris Anderson in 2004, hebben de meeste adverteerders in zoekmachines ingezien dat het adverteren op zeer specifieke zoekwoorden noodzakelijk is om het maximale rendement uit Search Advertising campagnes te halen. Mits een aanbieder een klein aantal producten aanbiedt is dit relatief eenvoudig, maar wat als uw aanbod zeer groot en constant aan verandering onderhevig is?

Het zoeken en toevoegen van relevante longtail zoekwoorden kan op diverse manieren: handmatig, door middel van een spreadsheet programma of door middel van speciaal ontwikkelde software. Maar welke methode is nu geschikt voor welke situatie, rekening houdend met tijdsinspanning, wisseling van het aanbod en mutaties in prijs en voorraad.

Handmatig

Ongetwijfeld zullen (bijna) alle adverteerders en search marketeers beginnen met het handmatig opzetten van advertentiegroepen en (longtail) zoekwoorden op basis van:

  • Eigen ingeving op basis van assortiment
  • Keyword suggestietools als:
    • Wordtracker
    • Google keyword suggestion tool
    • Adwords Editor keyword opportunities (bèta)
    • Google Insights for Search
  • Data uit de zoekfunctie op de eigen website
  • Analyse van keywords uit gesprekken met personen uit de doelgroep

boekhouden
Deze methoden zijn allen goed om te gebruiken voor het vinden van zoveel mogelijk relevante keywords. Bij sites met een groot aanbod kan het echter ‘te tijdrovend’ zijn om op deze wijze alle zoekwoorden voor alle producten uit het productaanbod te creëren en in de SEA campagnes te zetten.

Voorbeeld: Voor een bedrijf dat verschillende softwarepakketten aanbiedt voor het mkb zou een volledig handmatig opgezette campagne prima voldoen. Afgebeeld zijn screenshots met keyword-suggesties van “Google Insights for Search” en de “Google Keyword suggestion tool”.

Spreadsheets

Indien het productaanbod groot is en er per product dezelfde combinatie-keywords gebruikt kunnen worden, biedt het gebruik maken van een Spreadsheet programma als Excel uitkomst. Met een beperkte kennis van Excel is het al mogelijk om doormiddel van formules snel en gemakkelijk keywords en advertentieteksten aan te maken voor het complete assortiment. Op deze manier kunnen redelijk snel campagne set-ups gemaakt worden voor het gehele productaanbod. Dit is een minder tijdrovende manier in vergelijking tot handmatig, maar het vergt nog steeds een aanzienlijke inspanning.

Voorbeeld: Setup door middel van: ‘formules’ in Excel voor een Vliegticketaanbieder. Deze setup bevat meer dan 2.300 advertentiegroepen.

Softwarematig

De snelste manier is het softwarematig aanmaken van keywords en teksten. Vooral bij een groot en/of snel wisselend productaanbod kan het slim zijn om gebruik te maken van een softwarematige oplossing. Doordat Google een API (Application Programming Interface) voor AdWords beschikbaar heeft gesteld, kunnen programmeurs software maken die kan communiceren met AdWords. Naast de enkele adverteerders die hun eigen software hebben ontwikkeld, zijn in Nederland diverse software pakketten beschikbaar:

  • Toading
  • adCore
  • Adchieve
  • en het door Traffic4u ontwikkelde TrafficAD

Deze pakketten zorgen ervoor dat de longtail (op productniveau) volledig geautomatiseerd op een goede wijze in het Adwords/ Yahoo!SM komen te staan. Doordat de software frequent (bijvoorbeeld elke nacht) updates kan doorvoeren, kloppen de eventuele prijzen in de advertenties en wordt er niet langer geadverteerd op producten die niet meer beschikbaar zijn. Deze tools werken veelal op basis van datafeeds (XML/CSV) waarin het aanbod van de adverteerder staat.

trafficad

Voorbeeld: Door gebruik van TrafficAD zijn de advertenties van Modern internetshop altijd up to date en super relevant.

Er zijn ook softwarematige oplossingen waarbij een computerprogramma de website van de adverteerder doorzoekt (op een spider-achtige manier) en op basis daarvan de relevante longtail keywords bepaalt.

Het verschilt per adverteerder welke methodes ingezet moeten worden. Is er geen groot productaanbod of is er praktisch geen wisselend aanbod dan kan de longtail het beste handmatig gevuld worden. Is er wel sprake van een groot aanbod maar is deze statisch, dan kan er het beste gekozen worden voor de combinatie van spreadsheets en handmatig verzamelen van zoekwoorden. Indien het aanbod groot is en deze frequent wisselt (bijvoorbeeld de prijzen, het aanbod of de voorraad) dan kan er het beste gekozen worden voor een geautomatiseerde oplossing.